Amerikanska volt
-
- Inlägg: 1511
- Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33
Re: Amerikanska volt
Jag tänker på inlägget, som var ett skämt, tidigare här i tråden, om Engelsmannen som tyckte det var krångligt med SI, då han ville köpa ett pund smör. Fick översätta till kg med massa decimaler.
Ett kul skämt, men väl så verkligt när NASA mäter vindkraftverk.
Se https://sv.wikipedia.org/wiki/Vindkraft ... arison.svg
Här ser vi att man försökt redovisa måtten i meter, men de är översatta från fot. Och vi får meter med decimaler.
Samma sak som han som skulle köpa smör, men i verkliga livet.
Så det kan bli.....
Roy
Ett kul skämt, men väl så verkligt när NASA mäter vindkraftverk.
Se https://sv.wikipedia.org/wiki/Vindkraft ... arison.svg
Här ser vi att man försökt redovisa måtten i meter, men de är översatta från fot. Och vi får meter med decimaler.
Samma sak som han som skulle köpa smör, men i verkliga livet.
Så det kan bli.....
Roy
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 33734
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Amerikanska volt
Efter en massa resande i USA är jag ganska bekväm med gallon (jag räknar 4 liter), pund (halvkilo cirka), mile (1.6km), foot (30 cm) och inch (2.5cm). Men när jag ska ange en sträcka i amerikanska enheter blir det jobbigt. I skolan sprang vi 60 meter på idrottsplatsen under gympatimmarna men hur långt är det i USA? Jag räknar 3 fot per meter, vilket gör sträckan ungefär 180 ft, men ska jag använda yard egentligen (1 yard = ca 1 meter)??? Fast jag förstår att yard är en måttenhet som ytterst sällan används och man anger oftast objekt med kilometermått i fot.
Blev för övrigt förvånad över att man inte hade en järnvägsstandard i USA från början:
Blev för övrigt förvånad över att man inte hade en järnvägsstandard i USA från början:
-
- Inlägg: 1511
- Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33
Re: Amerikanska volt
Ang järnvägsstandard i USA.
Man ser aldrig elektrifierade järnvägar på bilder från USA:
Varför? Till och med in i centrala NY, Central Station, finns bara diesellok.
Kanske en för stor förändring att byta till ellok, och förändringar verkar ju livsfarliga.
Eller är diesel så billig att det kvittar.
Ja miljö och klimatförändringar finns ju inte där borta så varför inte.
Gick det med diesellok för farfar så går det förr mig och efterkommande oxo verkar dom tycka.
Roy
Man ser aldrig elektrifierade järnvägar på bilder från USA:
Varför? Till och med in i centrala NY, Central Station, finns bara diesellok.
Kanske en för stor förändring att byta till ellok, och förändringar verkar ju livsfarliga.
Eller är diesel så billig att det kvittar.
Ja miljö och klimatförändringar finns ju inte där borta så varför inte.
Gick det med diesellok för farfar så går det förr mig och efterkommande oxo verkar dom tycka.
Roy
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 33734
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Amerikanska volt
Ute i “ingenstans” lastar de två containrar på höjden och de skulle liksom riva ner luftledningen.
Att ryssarna har en egen rälsstandard sägs bero på att tsarens 1:e järnvägsingenjör var i England och frågade om spårvidden och fick den i tum. Dock var ryssens tumstock inte kalibrerad mot britternas..... och så blev det som det blev.
Att ryssarna har en egen rälsstandard sägs bero på att tsarens 1:e järnvägsingenjör var i England och frågade om spårvidden och fick den i tum. Dock var ryssens tumstock inte kalibrerad mot britternas..... och så blev det som det blev.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 33734
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Amerikanska volt
Jag tror svenskarnja skeppade över ett RC-lok för att testa och det drog lika bra som 4-5 av jänkarnas diesellok.Bjaellerud skrev:Kanske en för stor förändring att byta till ellok, och förändringar verkar ju livsfarliga.
Likaså skeppade britterna över ett King Class (ång)lok för att testa eller fira något och jag har lästa att detta lok hade samma dragkraft som Big Boy.
KING CLASS:
BIG BOY:
Men det är någon jag alltid haft på känn, att USAs (och Rysslands/Sovjets) bautagrejer har mesta varit BAUTA men inte så mycket mer.
Re: Amerikanska volt
Nej, så var det inte.Jag tror svenskarnja skeppade över ett RC-lok för att testa och det drog lika bra som 4-5 av jänkarnas diesellok.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 33734
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Amerikanska volt
Jo, faktiskt, dock handlade det inte om diesellok, utan ett annat el-lok, vilket alltid spårade ur vid hastigheter över 140 km/h pgs felkonstruktion
https://en.wikipedia.org/wiki/GE_E60
Den USA-byggda RC-versionen vart mycket omtyckt, baserad på RC4 och byggdes i 65 exemplar mellan -78 och -88.
Sedan 2018 används dessa inte mer, dvs de användes i mer än 30 år
https://en.wikipedia.org/wiki/GE_E60
Den USA-byggda RC-versionen vart mycket omtyckt, baserad på RC4 och byggdes i 65 exemplar mellan -78 och -88.
Sedan 2018 används dessa inte mer, dvs de användes i mer än 30 år
Re: Amerikanska volt
Här är lite historia om AEM-7, som de heter i USA!
https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_AEM-7
https://history.amtrak.com/blogs/blog/f ... -the-aem-7
https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_AEM-7
https://history.amtrak.com/blogs/blog/f ... -the-aem-7
Re: Amerikanska volt
Det stämmer bra.TomasL skrev:Jo, faktiskt, dock handlade det inte om diesellok, utan ett annat el-lok
Men det skiljde inte 4-5 gånger i dragkraft.
Re: Amerikanska volt
Nä, det amerikanska loket spårade ur i hastigheter över 140, det var orsaken till att de köpte Rc4
Re: Amerikanska volt
Vi fortsätter lite på samma räls:
High Speed Swedish train bring used by Amtrak (1993)
High Speed Swedish train bring used by Amtrak (1993)
-
- Inlägg: 1511
- Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33
Re: Amerikanska volt
Att kunna lasta två containrar ovanpåvarnadr är ju ett fullgott argument för att slippa, nej inte behöva, gå över till elbanor. (ironisk)
Det kräver ju att man fortsatt släpper ut stora mängder CO2 samt allt annat skit i avgaserna.
Men i Sverige är man heller inte oskyldiga.
SJ kör ju RC lok och kallar sig Green Cargo.
Men de privata tågföretagen får fortsatt släppa ut avgaser med gamla diesellok, något som förvånar att det inte finns några som helst krav.
Dessutom står det på tomgång timmar....
Frågan är om de ens har partikelfilter? Cat? eller annan rening????
Det ryker ju kraftigt ur de stora 200 mm tjocka avgasrören.
Ja nu finns ju en och annan järnväg som inte har el i Sverige förstås. På Fryksdalsbanan körs moderna motorvagnar med som man tänker sig renade dieselmotorer.
Roy
Det kräver ju att man fortsatt släpper ut stora mängder CO2 samt allt annat skit i avgaserna.
Men i Sverige är man heller inte oskyldiga.
SJ kör ju RC lok och kallar sig Green Cargo.
Men de privata tågföretagen får fortsatt släppa ut avgaser med gamla diesellok, något som förvånar att det inte finns några som helst krav.
Dessutom står det på tomgång timmar....
Frågan är om de ens har partikelfilter? Cat? eller annan rening????
Det ryker ju kraftigt ur de stora 200 mm tjocka avgasrören.
Ja nu finns ju en och annan järnväg som inte har el i Sverige förstås. På Fryksdalsbanan körs moderna motorvagnar med som man tänker sig renade dieselmotorer.
Roy
Re: Amerikanska volt
det miljövanskliga är väl inte färgen på avgaserna utan vad för typ av bränsle de kör med...
sot är ju kol och inte giftigt i sig som nanopartiklar aska och nox.
antar de går väldigt fett för kylningens skull...
sot är ju kol och inte giftigt i sig som nanopartiklar aska och nox.
antar de går väldigt fett för kylningens skull...
Re: Amerikanska volt
Timmar?Bjaellerud skrev:Dessutom står det på tomgång timmar....
Gamla EMD-dieslar är inte avsedda för att stängas av över huvud taget.