Mach3 grafikproblem på laptop

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
declint

Mach3 grafikproblem på laptop

Inlägg av declint »

Är det någon som haft grafikproblem i Mach3?

När jag kör det på min laptop funkar det lite konstigt. Först när programmet startar så ser allt ut som det ska. Om jag sen byter mellan vyerna och så buggar grafiken ur.

Varje gång jag tittar på en vy så ritas allt upp som det ska men så försvinner alla siffror och enbart bakgrundsgrafiken är kvar. Om jag åker runt lite med musen på skärmen så ploppar knappar fram som jag hovrar över, dock gör aldrig siffror det.

På min riktiga dator funkar allt som det ska.

Jag har ett Radeon Mobility 9700 i laptopen. Alla grafikeffekter är avstängda i Windows. Jag kör Windows XP SP2.

Någon som har en aning om vad som är fel?

Liten bild:
Bild
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Hej 'declint',

Mach3 funkar inte bra på vissa datorer med inbyggd grafik(delat minne), vissa chipset mm, sorry.

Vad säger DRIVER TEST? Får du en stabil bild utan en massa spikar?

Tar för givet att du har följt följande till punkt och pricka?
http://www.machsupport.com/optimisation%20XP.txt

Kontentan är att man 'bör' ha en dedikerad PC för CNC styrning och inget annat i PC:n.

Mina 'burkar' fungerar klanderfritt, givetvis dedikerade bara för att styra mina maskiner.
declint

Inlägg av declint »

Yepp, har gått igenom optimisation filen.

Mitt grafikkort är ett separat chip som har sitt egna minne. Så det är inget sådant där inbyggt super-budget-crap som inte duger till något.

Jag får lite spikar och sånt, men inte vidare mycket med driver test. Dessutom verkar ju drivertest mera handla om timing mot motorerna och inte ha något med grafiken att göra?

Motordrivningen funkar helt ok, jag har läst in lite exempelfiler och lyckats köra igång dom.

För att få helt "spikfritt" i drivertest tänkte jag skapa mig en egen liten partition som jag installerar en ren WinXP dedikerad för cnc-styrning, det blir ju som en dedikerad dator för det. Först måste jag dock lösa grafikproblemet.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

OK, bra att du har kollat vad som gäller.

Tror fortfarande att din inbyggda grafik tillhör 'problem' gänget i form av minne/chipset. Tar för givet att du har senaste drivisarna till denna. Att den sen är av de bättre inbyggda grafik chippen betyder inte att den fungerar med Mach3 för det.

Det finns även mini installationer av XP att tillgå, har själv ej haft behov så någon länk kan jag nu inte hjälpa med, men läs mera på
http://groups.yahoo.com/group/mach1mach2cnc/ så hittar du mer om detta.

Det är ett antal som har problem med att få grafiken att lira i vissa laptop's och jag och andra med mig skulle rekommendera att ta en annan burk till styrningen än en bärbar.
declint

Inlägg av declint »

Ett mobility radeon 9700:
Bild

Det är alltså ett eget instickskort i laptopen, anslutet via agp bussen. Det är alltså precis samma princip som i en "vanlig" dator. Min laptop är således i en "vanlig" dator bara i laptop format...

Sen tycker väll jag det är konstigt om man säljer programmet för 159$ och inte ens fått grafiken att funka på alla datorer. Man måste ha frångått många mycket grundläggande programmeringsregler. Visst, det brukar jag med göra för något hemma-hack, men inte skulle jag gå och sälja programmet då...
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Du kan säkert få pengarna tillbaka....

Om du ändå tänkte partitionera om laptopen kan du ju slänga in Linux (Ubuntu 6.0.6 LTS) och köra EMC2 vilket är gratis och funkar fint.
Skriv svar