radiosignals förstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

radiosignals förstärkare

Inlägg av squiz3r »

hej,

Jag har en trådlös övervakings kamera:

http://www.minikameran.se/minikameran.shtm

men den når inte ens genom huset.... därför tänkte jag att man kunde bygga någonslags mellan landnings motagare som sedan skickar utt samma signal, lika stärkt eller stärkare...

någon som har en ide på hur man kan göra?

Tack på förhand! //Daniel
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

En repeater för 2,4GHz är inget du slänger ihop på en kaffepaus. Dessutom får du ha olika in/utfrekvenser med branta filter för att få det att fungera som du vill.

Lättast, och i princip det enda realistiska om du inte vill dra kabel, är att byta antenn. Wlan går på samma frekvenser, så dom antennerna duger bra och är lätt att skaffa. En pringlesantenn för wlan (googla på det) ger bra förstärkning, vilket du vill ha. Hög förstärkning = riktantenn.
När du kopplar i en antenn, använd högklassig koaxialkabel med låg dämpning och dra väldigt korta sträckor. På dessa frekvenser behöver du inte göra mycket fel för att sabba till det.
Eddi

Inlägg av Eddi »

Och så kan du bygga en förstärkare åt kameran, som denne man har gjort.http://www.webx.dk/rc/tv-amp/tv-amp.htm
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Om du vill göra det lättar för dig:

Lämmantillbaka kameran där du fick den. Eller sälj den.

Köp en kamera med starkare sändare och en bättre antenn på Ebay. Det är troligen billigare och snabbare...
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

ELFA har ju ERA-1/2/3 förstärkarna i sitt sortiment som har 50ohm in/ut och förstärkning upp till 17dB vid 2GHz.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

era-3 blir då 122,5 mW på 2.0GHz? kan man koppla den på antenen typ så att man slipper att öpna kameran?
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Du kan koppla in dig induktivt på antennen, men med den lösningen vinner du inte mycket.
Ett annat alternativ är att bygga en yagi och koppla den färdiga antennen som strålare, men på dessa frekvenser får du ha bra instrument för att få yagin att bli bra, en millimeter hit eller dit spelar stor roll.

Så i praktiken, nej, du kommer inte undan utan att öppna kameran.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

induktivt?
yagi?
färdiga antenen som stråle?
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Kolla min signatur.

Hursomhelst, induktivt vet jag inte hur jag teoretiskt skall kort förklara det, i praktiken (detta är inte vad induktiv koppling överlag betyder, utan gäller bara i några enstaka fall) betyder det att du snurrar X meter (beror på våglängden) tråd (t.ex. koppartråd) över den befintliga antennen. Detta är dock ingen bra lösning, tveksamt om du märker någon skillnad alls.

Yagi är en typ av riktantenn

Färdiga antennen som stråle vet jag inte varifrån du fick det, men strålare är, som namnet säger, den delen av antennen som (först) strålar.
Användarvisningsbild
Sinumerik

Inlägg av Sinumerik »

ett något ovetenskapligt tips är ju det klassiska "flytta runt tills det funkar"...

:-)
Skriv svar