Amerikanska volt
Re: Amerikanska volt
Var det inte dessutom ett par "handbromsspakar" inblandade i manövreringen av planetväxeln?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Koppling/transmission skulle jag skriva.
Men bromsen är ju faktiskt på höger sida om den, och gasen ännu mer till höger men handmanövrerad.
Så ser man det så och bortser från backpedalen är ordningen likadan. Men nu är det väldigt långt från trefasen känner jag.
Men bromsen är ju faktiskt på höger sida om den, och gasen ännu mer till höger men handmanövrerad.
Så ser man det så och bortser från backpedalen är ordningen likadan. Men nu är det väldigt långt från trefasen känner jag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag fick aldrig något svar på det här.säter skrev:Hur pass utbredda i Europa är 500V och 700V?

-
Varför jag skrev om tumskruvar i Volvo, och kallade dem 1800 tals.
Jag menade förstås skruvcirkeln i fälgarna som någon nämnde, som var ett tummått.
Annars är min Volvo från 1998 och har internationell standard på skruvar etc.
Men dämparna bak hade tummått på toppen som man skall hålla emot på vid lossningar av muttern som håller dämparen id ess övre fäste.
Den var kvartum, och med en 7 mm nyckel hade den snart blivit rund, men som tur var hade jag en kvartums fast nyckel.
De nya dämparna hade andra mått....
Nu handlade tråden dock om måttenheten Volt för elektrisk spänning.
Och då återstår frågan om någon eller något land mäter spänning i annan enhet än just Volt?
Vore kul att veta om det finns någon sådan enhet?
Effekt mäts ju ett tjugotal olika typer av hästkrafter, dvs kraft som i dessa fall beter effekt.
Roy
Jag menade förstås skruvcirkeln i fälgarna som någon nämnde, som var ett tummått.
Annars är min Volvo från 1998 och har internationell standard på skruvar etc.
Men dämparna bak hade tummått på toppen som man skall hålla emot på vid lossningar av muttern som håller dämparen id ess övre fäste.
Den var kvartum, och med en 7 mm nyckel hade den snart blivit rund, men som tur var hade jag en kvartums fast nyckel.
De nya dämparna hade andra mått....
Nu handlade tråden dock om måttenheten Volt för elektrisk spänning.
Och då återstår frågan om någon eller något land mäter spänning i annan enhet än just Volt?
Vore kul att veta om det finns någon sådan enhet?
Effekt mäts ju ett tjugotal olika typer av hästkrafter, dvs kraft som i dessa fall beter effekt.
Roy
Nja, det är väl ingen skillnad mot att mäta i kW?Effekt mäts ju ett tjugotal olika typer av hästkrafter
Jo, finns ju massor av olika hästkrafter.. DIN, gamla SAE, nya SAE, britternas bhp osv.säter skrev:Nja, det är väl ingen skillnad mot att mäta i kW?Effekt mäts ju ett tjugotal olika typer av hästkrafter
Ofta mäts dom dessutompå olika sätt, typ vad ska vara inkopplat vid mätningen osv.
Hästkrafter är en jävla skitenhet så (kilko)Watt är förstås mycket bättre, men visst, jag vet ju hur många hästkrafter mina bilar har, men inte hur många kilowatt..
-
Själv har jag aldrig sett en hästkraftsmätare, finns sådana ?
Kanske FLUKE har en?
Vad betyder PS? säter. Tyska för häst Pferd? eller
I USA mätte man hp på bakhjulen när det gällde importerade bilar.
För nationella bilar mätte man i SAE vilket innebar att man mätte på motorn.
Avsikten var att få större siffror på inhemsk produktion.
Och vad SAE eller inte betyder skulle ju folk inte begripa.....
Ordet hk, hästkraft är väl en sorts översättning vad jag förstår, men med en något annorlunda betydelse ändå.
Men sen är ju frågan om en motoreffekt mätt i Internationell Standard, (dvs kW) mäts på motorn eller på drivhjulen?
Huruvida en elbil mäts på motorns effektförbrukning eller uteffekt?
Roy
Kanske FLUKE har en?
Vad betyder PS? säter. Tyska för häst Pferd? eller
I USA mätte man hp på bakhjulen när det gällde importerade bilar.
Ordet hk, hästkraft är väl en sorts översättning vad jag förstår, men med en något annorlunda betydelse ändå.
Men sen är ju frågan om en motoreffekt mätt i Internationell Standard, (dvs kW) mäts på motorn eller på drivhjulen?
Huruvida en elbil mäts på motorns effektförbrukning eller uteffekt?
Roy
-
Det heter "bromsbänk", och ja jag har en.Bjaellerud skrev:Själv har jag aldrig sett en hästkraftsmätare, finns sådana ?
HP har aldrig mätts på bakhjulen i annat än trimnings/tävlingsverksamhet eller på jordbrukstraktorer där det kan mätas på kraftuttaget (PTO). Däremot mättes motoreffekt som SAE Gross direkt på vevaxeln utan extrautrustning tex fläkt generator ac mm fram till ~1972?, efter det blev försäkringspremierna baserade på motoreffekt bland annat så då ändrades det till SAE Net, motoreffekten ska anges i sämsta fallet då den sitter i bilen, dvs fanns modellen med (dubbla) ac styrservo maxbelastning på generator osv, voila så hade 325 hästar med en annan kamaxel och mindre luftfilter blivit 160...Bjaellerud skrev: I USA mätte man hp på bakhjulen när det gällde importerade bilar.

Här i Europa har vi väl mätt länge i DIN?
Sitter det hjulmotorer känns svaret självklart men annars skulle jag nog vilja sätta en slant på elmotoreffekten.Bjaellerud skrev:sen är ju frågan om en motoreffekt mätt i Internationell Standard, (dvs kW) mäts på motorn eller på drivhjulen?
Se där. Såg dock en video med en som lagade diverse kylanläggningar till restauranger i USA och oavsett om han mätte på anläggningen i sig eller någonstans inne i restaurangen så låg det mellan 206 - 208V. Kanske är just det för restauranger eller affärer och dylika ställen men så som i videon till vanliga hus måhända.
208V känns så mycket som 230V som blivit kraftigt överbelastat men sedan standardiserats, så som i Kina eller om det var Japan tex som har 208V. Men sådana problem tycker jag inte att USA borde ha haft.
208V känns så mycket som 230V som blivit kraftigt överbelastat men sedan standardiserats, så som i Kina eller om det var Japan tex som har 208V. Men sådana problem tycker jag inte att USA borde ha haft.
De 208V:en förklaras ju på slutet i videon. Det är 208V 3-fas med 120V fas till nolla, förekommer tydligen i flerbostadshus och mindre affärsverksamheter etc. Varför man någon gång kom fram till att ha det berättar han dock aldrig. De har tydligen prylar märkta 208/240V för att hantera det.
- prototypen
Trefasmotorer behöver trefas, men om det finns motorer för så låg spänning vet jag inte, däremot så är det 460/480 V till trefasmotorer motsvarande våra 400, men pga högre frekvens så behövs högre spänning.
Protte
Protte