Amerikanska volt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 24573
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Amerikanska volt

Inlägg av Henry »

prototypen skrev:Ser på "alla" guldgrävarprogram och i Australien så väger de guldet i gram.

P
Missade att det stod brittiska imperiet innan.

SI units are now the sole legal units of measurement in Australia. Australia's largely successful transition to the metric system contrasts with the ongoing opposition to metrication in the United States, Canada and the United Kingdom.

Men som där också stod så kunde äldre folk i Australien fortfarande hålla sig till imperial, men tycker inte jag har något minne av att jag hört något direkt imperial där så Australien ligger nog längst fram i detta.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2448
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Amerikanska volt

Inlägg av LeCanard »

"Britain goes metric, inch by inch".
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36617
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Amerikanska volt

Inlägg av Glenn »

Lecanard: klassiker.

Annan klassiker..

Bonden kommer in till lanthandlaren och ska köpa hönsnät.

bonde: jag skulle vilja köpa 200 fot hönsnät.

handlare: Nej, men nu får du ju ta och bli lite modern, numera använder vi metersystemet och sitter inte fast i gamla mått.. du menar kanske 60 meter ?

bonde: Jahaja, ja men då tar jag väl 60 meter istället då.

handlare: Okej, vill du ha nätet med 2tums eller 3tums-rutor ?
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1626
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Amerikanska volt

Inlägg av Gizmo »

Mizzarrogh skrev:Fast merparten av de Jänkare jag umgås med mer frekvent på nätet använder Celsius grader, eller dubbelskala, hotar det att bli diskussion bland folk hänvisar jag alltid till vår vän Lord Kelvin...)
Det intressantaste är ju att alla emerial units (feet, inch, gallons etc) definieras sedan lång tid tillbaka efter.....the metric system!
Dvs. en feet består av x-antal delar av en meter och så vidare. De använder alltså metersystemet vare sig de vill det eller inte!

Bland de DIY bloggar och youtubekanaler jag följer så har i princip alla både britter och amerikaner gått över till att köra metersystemet.
Någon hade tydligen fått mycket kommentarer om det men svaret löd "I use the metric system. I do not want any debate about it, feel free to use whatever you want, I use metric!"
Så ja, de allra flesta har gått över till det och de som inte gjort det, där visar man ofta värden för både och.


En rolig video på temat av en amerikan:
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11105
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Amerikanska volt

Inlägg av prototypen »

Jag har 3 bilar, 2 amerikanska cheva+ Chrysler och en ursvensk Volvo. bara 10 år gammal
De amerikansk har 110 respektive 100 mm bultcirkel på fälgarna.
Volvon har 4 1/4 tums cirkel........

Sverige ska visst accepterat metrisk 1872.......
Protte
Bjaellerud
Inlägg: 1590
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Amerikanska volt

Inlägg av Bjaellerud »

Jag har för mig att SI är lag i Sverige sedan mitten av 60 talet?
Stämmer detta?
Minns i skolan från åk8 till åk 9 då allt inom fysiken var ändrat när man började hösterminen..

Även EU lagstadgar SI.

Således bör det vara ett brott att skriva hästkrafter på en bil.

Ja visst är det konstigt att en Volvo har 1800 tals skruvar, och tummått på skruvcirkel på fälgarna.
Men bromsar och skivor kommer från alla möjliga tillverkare.
På min Fiat husbil är det LUCAS skivbromsar fram, men ändå 7 mm insex för att byta belägg, och inte tumskruvar för att ta loss oken.

Skruvar eller muttrar är det i alla fall på alla.
Har aldrig sett en bil där hjulen sitter med bult????

Skruv har gängor
Bult är blank, som en sprint.


Roy
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35216
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Amerikanska volt

Inlägg av säter »

Har Volvo tumgängor på sina bilar?
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1952
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Amerikanska volt

Inlägg av carpelux »

Nej, inte sen typ 70-talet är det tumgängor i en volvo.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35216
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Amerikanska volt

Inlägg av säter »

Varför skrev Roy då så här?
Bjaellerud skrev:Ja visst är det konstigt att en Volvo har 1800 tals skruvar
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1952
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Amerikanska volt

Inlägg av carpelux »

Säg det. Han kanske inte har skruvat i en volvo sedan B20-tiden.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35216
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Amerikanska volt

Inlägg av säter »

Det roliga är att Volvo hade tumgängor bara en kort period.
I princip B18/B20 tiden bara.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35216
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Amerikanska volt

Inlägg av säter »

Lite OT.
När vart det standard med den pedalplacering vi har i alla moderna bilar?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31431
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Amerikanska volt

Inlägg av MadModder »

Någon gång runt när T-Ford kom till. :)
Den hade visserligen gasen till höger om ratten, men pedalerna var från vänster: koppling, back, broms.
Sen blev det nog bara att alla följde efter med ordningsföljden koppling-broms-gas.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35216
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Amerikanska volt

Inlägg av säter »

Scania körde med gaspedalen i mitten ganska länge.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36617
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Amerikanska volt

Inlägg av Glenn »

MadModder skrev:Någon gång runt när T-Ford kom till. :)
Den hade visserligen gasen till höger om ratten, men pedalerna var från vänster: koppling, back, broms.
Sen blev det nog bara att alla följde efter med ordningsföljden koppling-broms-gas.
En T-ford har ju pedalmanövrerad planetväxellåda och har verkligen inte standard pedalplacering.

Det du kallar kopplingspedal är dessutom själva växelpedalen, helfart i uppsläppt läge, och halvfart nedtryckt, halvvägs nere friläge, alltså "urkopplad".

A-forden har däremot "modern" pedalplacering.

Länge var det ju dessutom "standard" att ha trottel och tändförställning som spakar i rattcentrum, vilket få idag skulle klara av :)
Skriv svar