Shimonu skrev:Förstår inte varför ni fortsätter att försöka hjälpa när han inte vill lyssna och dessutom ska det här då bli någon form av produkt till företag? Kom igen, han saknar helt klart tillräckligt med kompetens. Varför jobba gratis åt honom?
Vem har sagt att denna ska säljas? Den är ju öppen källkod. Det är bara en kompis på ett annat jobb som har utrustning för att godkänna mätutrustning. Jag bygger en logger och dom får mitt projekt och gör en kopia. Sedan granskar dom den och sätter ett OK tecken på den eller ej.
Tips: Tänk två gånger extra innan du kommenterar saker. Med din logik så behöver du inte ens befinna dig på diskussionsforum.
Rick81 skrev:Men om du ändå inte kan använda 24 bitqar pga brus, DAC på den andra enheten så varför inte bara använda de inbyggda ADC på processorn? Tror det blir tillräckligt noggrrant. 12 bitar och 16 bit översamplat (har dock inte koll på hur noggrannt det blir).
12 bitar ger en upplösning på 0,004 mA. Tror inte du kan mäta nogrannare i praktiken.
Detta är jag medveten om och förstår att 24 bitar är överdrivet idag. Men om 5 år så kanske 24 bitar är en standard inom mätning? Dessutom använder jag givare som brukar kosta 20-30 tusen kronor.
Vad för ADC jag har är kanske inte det viktigaste. Jag har en 16 bit ADC hemma redan.
Men tror ni det skulle fungera bra om man gjorde en differentialmätning istället för single-mätning med ADC? Vad säger er erfarenhet om detta?