Amerikanska volt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hummel

Re: Amerikanska volt

Inlägg av hummel »

svanted skrev:på tal om tum, inte ens ett skjutmått går att använda i tumläget, den visar ju tum i tiondelar/hundradelar...
inte lite bök att översätta till 3/8" 9/16" eller vad f-n det nu är.
Bara att enkelt läsa av på displayen. :-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jonyverse skrev:Nej flygbranschen har en salig röra av enheter. I sverige används höjd i fot, och sträcka i nautiska mil, om man inte är militärflyg som anger i meter och kilometer, Molnhöjd mäts i fot men sikt i kilometer.
Gjorde, numera kör militären som civilflyget, det är en anpassning till NATO.

Man har ju till och med gått över till natokompatibla anropskoder osv.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

hummel skrev: Bara att enkelt läsa av på displayen. :-)
Om man har turen att hitta ett skjutmått som stöder bråktum ja.

Man kan INTE lita på att det gör det bara för att det står "fractional" i beskrivningen på ebay iaf.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor

Inlägg av GastonDeVille »

Jag kollade efter en gasfjäder på den internationella marknaden och förundrades över de kryptiska tum-måtten på exempelvis axeln till en gasfjäder, det var angivet med en massa decimaler och jag tänkte att om det är väldigt billigt då kan man stå ut med eländet .. kollade lite snabbt vad dessa udda storlekar motsvarade och insåg att det var standard millimetermått! Ha ha! Förmodligen tillverkas det bara i metriska mått men man låtsas ha det i tum?
hummel

Inlägg av hummel »

Glenn skrev:
hummel skrev: Bara att enkelt läsa av på displayen. :-)
Om man har turen att hitta ett skjutmått som stöder bråktum ja.

Man kan INTE lita på att det gör det bara för att det står "fractional" i beskrivningen på ebay iaf.
Varför inte köpa lokalt i Sverige?
https://smaskin.se/matverktyg/skjutmatt ... brakformat
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Jag gissar att Glenn inte vill betala 536 kr för ett noname skjutmått...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nä, det är väl mest priset, när motsvarande från kina kostar en fjärdedel.

Börjar iofs bli rent allmänt trött på kinesskjutmåtten som inte kan visa små dimensioner korrekt och käkar batterier väldigt fort.

Håller utkik efter typ ett mitutoyo eller mahr på div auktionssiter, men vet inte om dom kan bråktum heller.
hummel

Inlägg av hummel »

JohnGalt skrev:Jag gissar att Glenn inte vill betala 536 kr för ett noname skjutmått...
Det noname jag länkade till fungerar, vilket torde vara bättre än dom billigare som diskuterades ovan som inte fungerar. :-)
Olle61

Inlägg av Olle61 »

Jonyverse skrev:
Internationellt är det ännu rörigare. Det flygplan som höll på att störta gjorde det för att man blandat ihop de TVÅ OLIKA Gallon (US Gallon och Imperial Gallon) som förekommer av de fyra olika volymmått man kan beställa soppa efter i olika länder. Vid själva färdplaneringen används drivmedlets vikt som mått (ni fattar).
Jag vet inte om det finns flera fall, men jag tror att denna är den mest kända:
https://en.wikipedia.org/wiki/Gimli_Glider
Enligt wikipedia var det ett misstag med pounds och kg. Dessutom var det fel på instrumenten som skulle indikera kvarvarande bränslemängd.
hummel

Inlägg av hummel »

Nu finns en lösning. :-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ope82

Inlägg av Ope82 »

Appropå jänkarnas sätt att mäta längd så var det en diskussion i ett annat forum där en amerikan vill höra en enda nackdel med deras sätt att mäta. Då var det en som genast svarade: Om du har en träregel som är 2 -9/16 tum tjock och den ska hyvlas ner 10%, hur mycket ska hyvlas bort?
Sen blev det helt tyst från amerikanen.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Träreglar mäter man dock i tum här också... :)
Har litet svårt för fot som höjd och distansenhet när det gäller avstånd (fot i geografisk distansmätning (eller dito höjd) är en av få saker jag vägrar att använda av princip... Inte för att det är svårare, men det är bara idiotiskt att ha kvar dem.), däremot inte för att mäta båtskrov, trävaror, spik, skruv, mm här har jag faktiskt svårt för spik angiven i millimeter. Träreglar gör man ju dock om måtten till millimeter i praktiken då det ändå tillkommer saker som att ohyvlat och hyvlat virke har helt olika dimensioner men heter lika, osv...
(Folk som använder Fahrenheit får finna sig i att jag alltid kommer att bryta ihop av skratt när någon presenterar ugnstemperaturer i matlagning och liknande... Fast merparten av de Jänkare jag umgås med mer frekvent på nätet använder Celsius grader, eller dubbelskala, hotar det att bli diskussion bland folk hänvisar jag alltid till vår vän Lord Kelvin...)
Nerre

Inlägg av Nerre »

svanted skrev:på tal om tum, inte ens ett skjutmått går att använda i tumläget, den visar ju tum i tiondelar/hundradelar...
inte lite bök att översätta till 3/8" 9/16" eller vad f-n det nu är.
Vad har du för skjutmått? Jag vill minnas att nonieskalan för tum-skalan är ju typ 1/64-delar eller nåt spånt? Det är 64 eller möjligen 32 streck, sen är typ vart fjärde lite extra långt (16-delar eller 8-delar).
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag hade ett gäng med mikrometrar som hade tumskala, även på trumman.
Det vart jäkligt snurrigt i skallen när man mätte med dessa. :)
Haralt

Inlägg av Haralt »

Den engelske gentlemannen tyckte på frågan om när de skulle införa SI-måttsystemet, att när man ska köpa smör i speceriaffären är det mycket enklare att säga ett pund smör tack, än att säga 0,45359237 kilogram smör, tack.
Dessutom väldigt svårt att komma ihåg alla decimaler. Engelska mått-systemet, tyckte han därför var vida överlägset SI-systemet.
Skriv svar