Bara att enkelt läsa av på displayen.svanted skrev:på tal om tum, inte ens ett skjutmått går att använda i tumläget, den visar ju tum i tiondelar/hundradelar...
inte lite bök att översätta till 3/8" 9/16" eller vad f-n det nu är.

Bara att enkelt läsa av på displayen.svanted skrev:på tal om tum, inte ens ett skjutmått går att använda i tumläget, den visar ju tum i tiondelar/hundradelar...
Gjorde, numera kör militären som civilflyget, det är en anpassning till NATO.Jonyverse skrev:Nej flygbranschen har en salig röra av enheter. I sverige används höjd i fot, och sträcka i nautiska mil, om man inte är militärflyg som anger i meter och kilometer, Molnhöjd mäts i fot men sikt i kilometer.
Om man har turen att hitta ett skjutmått som stöder bråktum ja.hummel skrev: Bara att enkelt läsa av på displayen.
Varför inte köpa lokalt i Sverige?Glenn skrev:Om man har turen att hitta ett skjutmått som stöder bråktum ja.hummel skrev: Bara att enkelt läsa av på displayen.
Man kan INTE lita på att det gör det bara för att det står "fractional" i beskrivningen på ebay iaf.
Det noname jag länkade till fungerar, vilket torde vara bättre än dom billigare som diskuterades ovan som inte fungerar.JohnGalt skrev:Jag gissar att Glenn inte vill betala 536 kr för ett noname skjutmått...
Jag vet inte om det finns flera fall, men jag tror att denna är den mest kända:Jonyverse skrev:
Internationellt är det ännu rörigare. Det flygplan som höll på att störta gjorde det för att man blandat ihop de TVÅ OLIKA Gallon (US Gallon och Imperial Gallon) som förekommer av de fyra olika volymmått man kan beställa soppa efter i olika länder. Vid själva färdplaneringen används drivmedlets vikt som mått (ni fattar).
Vad har du för skjutmått? Jag vill minnas att nonieskalan för tum-skalan är ju typ 1/64-delar eller nåt spånt? Det är 64 eller möjligen 32 streck, sen är typ vart fjärde lite extra långt (16-delar eller 8-delar).svanted skrev:på tal om tum, inte ens ett skjutmått går att använda i tumläget, den visar ju tum i tiondelar/hundradelar...