Fråga om MOSFET (löst)
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Vi skulle vilja se din lilla tabbe också, den där huvet i väggen grejen, ta ett nytt foto.
Citat: et som Prototypen sa, men också det att det är krångligare att ha halvledare i serie med utgången, inte minst med tanke på att styrspänningar och sånt skulle kunna ha
var det inte det jag skrev.. men det är sant.
Om pagge tittar på ritningen så kvittar det vilken av säkringarna som man skjuter, både plus och minus utgången blir strömlös hur man än vrider och vänder.
Fritzell: Sätt lysdioder på utgången och testa att bryta en spänning i taget, pagge måste få veta.
Det var väl inte så många komponenter, om man tar bort några så slutar det nog att fungera.
Relän på utgången är ett problem i förstärkare, konstigt nog.
Jag har tittat mer på ritningen och hur uppför den sig med ett slutsteg som har gått sönder? När slutsteget lägger ut DC på utgången så slår skyddet av drivspänningen, då finns det ingen DC på utgången och skyddet återställer och löser ut och återställer .... Det borde finnas något som låser den i avstängt läge, t.ex. en tyristor. Mera komponenter.
Prototypen
Citat: et som Prototypen sa, men också det att det är krångligare att ha halvledare i serie med utgången, inte minst med tanke på att styrspänningar och sånt skulle kunna ha
var det inte det jag skrev.. men det är sant.
Om pagge tittar på ritningen så kvittar det vilken av säkringarna som man skjuter, både plus och minus utgången blir strömlös hur man än vrider och vänder.
Fritzell: Sätt lysdioder på utgången och testa att bryta en spänning i taget, pagge måste få veta.
Det var väl inte så många komponenter, om man tar bort några så slutar det nog att fungera.
Relän på utgången är ett problem i förstärkare, konstigt nog.
Jag har tittat mer på ritningen och hur uppför den sig med ett slutsteg som har gått sönder? När slutsteget lägger ut DC på utgången så slår skyddet av drivspänningen, då finns det ingen DC på utgången och skyddet återställer och löser ut och återställer .... Det borde finnas något som låser den i avstängt läge, t.ex. en tyristor. Mera komponenter.
Prototypen
Vi skulle vilja se din lilla tabbe också, den där huvet i väggen grejen, ta ett nytt foto.

Titta på bilden på förra sidan. du ser banorna på kretskortet...
I teorin är det sant, att det skulle verka som om den höll på att löste ut, och gick tillbaka igen vilket kanske skulle orsaka nån form av självsvängning men i verkligheten händer inte detta. Tack vare laddningen i 10uF kondingen och transistorernas relativt höga hFE så ligger skyddet kvar i utlöst läge i mer än 10s innan det går tillbaka till ledande läge så det är ingen fara ur det perspektivet, men på ett mer översikligt perspektiv skulle det ju egenligen finnas mer elektronik som håller kvar skyddet i avstängt läge precis som du beskrev. Fast det vette columbus om jag orkar byggadå finns det ingen DC på utgången och skyddet återställer och löser ut och återställer .... Det borde finnas något som låser den i avstängt läge

Förhoppningsvis hör man att ljudet försvinner och kan stänga av förstärkaren..
Senast redigerad av Fritzell 9 september 2006, 13:06:36, redigerad totalt 2 gånger.
Prototypen: Ok, tänkte inte på att ett strömlöst skydd också bryter. Hade en annan lösning i huvet där man aktivt måste stänga av mosfetarna. Sen kan du skala av sarkasmen en aning för vad som inte syns på ritningen är även 0an som de flesta förstärkare har. Det är t.ex. fullt möjligt att skjuta glättningskondensatorer kopplade mot 0an om man bara skjuter ena säkringen. Den flytande railen kan dras ner av komponenterna mot den andra railen och hamna på fel potential relativt 0an. Högtalaren mkt väl ha spänning över sig om bara ena railen finns kvar och drar utgången mot sig då andra ändan på högtalaren kopplas till 0an. Dock löser ju problemet sig dubbelt av att ett strömlöst skydd bryter allt, vilket jag missade. Ok my bad. Vidare sitter ju skyddet före säkringarna vilket också löser saken och jag inte visste.
Hej ursäkta mig om jag var otydlig. pagge vet vad han pratar om så det stämmer helt säkert. Men jag har fått oväntade bekymmer . Låt mig berätta
Ok. För det första så funkade ju kretsen utmärkt bara för att "bryta ström" utanför förstärkaren. Men när jag kopplade in den i förstärkaren som jag hade tänkt, tänkte jag att jag skulle prova hur den reagerade ifall det skulle komma likspänning på utgången. Min första tanke var: Hur skall jag få till en likspänning på utången egentligen? Jag tog ett 1.5V batteri och kopplade in på ingången efter ingångskondensatorn Schema (vissa värden på motstånd är ändrade men det har mindre betydelse i sammanhanget)
Vad händer? Högtalaren börjar bröla utav bara den. Det visade sig att skyddet funkade riktigt uselt helt enkelt :-x. Det uppför sig precis som prototypen beskrev tidigare att det "självsvänger", dvs bryter, sätter på, bryter, sätter på, vilket ger upphov till vad som blir en signal för högtalaren. Så idén med att bryta PSU:n till slutsteget skrotar jag nu direkt. Kommer förmodligen köra med relä på utgången istället. Men det blev värre skador.
Slutsteget skickade nu ut en spänning på +20V efter att jag tog bort batteriet
Mycket skumt. Jag fattar inte hur detta kunde hända. Har felsökt. Hittar inga trasiga komponenter. En av strömspegeltrissorna visade något avvikande värde men jag misstänker att det beror på själva kopplingen. Spänningsfallet över den högra 27R motståndet är lägre än den vänstra och spänningsfallet över den vänstra 100R motståndet (vid strömspegeln) är högre än den högra
.Spänning på högra trissan på diffsteget är 10V. Spänning på ingången är 0V. Alla strömmar i strömgeneratorerna stämmer. Vasen verkar göra vad den ska också.. Sluttrissorna är också hela (vid diodmätning iaf).
Är verkligen helt förbluffad av det här. Hur kan ett 1.5V batteri förstöra slutsteget? Det enda som borde hänt är att spänningen gick i topp bara när jag anslöt det, och försvunnit när jag tog bort det. Jag fattar ingenting.


Ok. För det första så funkade ju kretsen utmärkt bara för att "bryta ström" utanför förstärkaren. Men när jag kopplade in den i förstärkaren som jag hade tänkt, tänkte jag att jag skulle prova hur den reagerade ifall det skulle komma likspänning på utgången. Min första tanke var: Hur skall jag få till en likspänning på utången egentligen? Jag tog ett 1.5V batteri och kopplade in på ingången efter ingångskondensatorn Schema (vissa värden på motstånd är ändrade men det har mindre betydelse i sammanhanget)
Vad händer? Högtalaren börjar bröla utav bara den. Det visade sig att skyddet funkade riktigt uselt helt enkelt :-x. Det uppför sig precis som prototypen beskrev tidigare att det "självsvänger", dvs bryter, sätter på, bryter, sätter på, vilket ger upphov till vad som blir en signal för högtalaren. Så idén med att bryta PSU:n till slutsteget skrotar jag nu direkt. Kommer förmodligen köra med relä på utgången istället. Men det blev värre skador.
Slutsteget skickade nu ut en spänning på +20V efter att jag tog bort batteriet


Är verkligen helt förbluffad av det här. Hur kan ett 1.5V batteri förstöra slutsteget? Det enda som borde hänt är att spänningen gick i topp bara när jag anslöt det, och försvunnit när jag tog bort det. Jag fattar ingenting.

Spänning på högra trissan på diffsteget är 10V. Spänning på ingången är 0V
Jag antar att det är basen på högra trissan som avses. Isåfall borde högra trissan vara fullständigt i cutoff och spänningen över högra 27r borde vara exakt 0V (+- 1mV eller så). Är det så?
Om bägge strömkällorna fungerar så borde 3mA gå ner i vänstra sidan på spegeln och 81mV borde ligga över vänstra 27r, vad mäter du upp för spänning där?
Det verkar som om diffsteget fungerar och vill mata ner en massa ström (3mA) för att sänka utgången som är för hög. Nånstans i strömspegeln och vasen skulle jag gissa att felet ligger isåfall. Vad mäter du upp för spänning över collector-emitter på vänstra respektive högra strömspegelstransistorn? Mät gärna den exakta spänningen över 100Ohms motstånden.
Du säger att vasen fungerar som den ska, hur har du mätt upp detta?
En av strömspegeltrissorna visade något avvikande värde men jag misstänker att det beror på själva kopplingen.
När allt fungerar skall spänningen över 100 ohmarna vara väldigt exakt matchad, ner till 1% eller mindre differans. Det avvikande mätningen nu skulle kunna bero på att nåt annat är trasigt dock.
Jag är också lite förbryllad över hur steget kunde gå sönder. Min erfarenhet är att man mest skjuter effekttrissor och eventuellt vasen när det självsvänger. Din vas trissa är ju väldigt tålig så det vore nästan konstigt om den dött... Nå den som mäter får se
. Jag tycker inte du skall överge skyddet, bygg om det lite bara så du måste återställa det med ett knapptryck t.ex när det löst ut, eller att en timer återställer en snabbis efter 10sec. En helt annan fråga förresten, har du testat kortslutningsskyddet så det inte självsvänger då utgången är kortsluten? Inte för att det har med det här problemet att göra, bara nyfiken. Labbat lite själv med kortslutningsskydd och mina gillar att sjunga mellan 1-20MHz 
Jag antar att det är basen på högra trissan som avses. Isåfall borde högra trissan vara fullständigt i cutoff och spänningen över högra 27r borde vara exakt 0V (+- 1mV eller så). Är det så?
Om bägge strömkällorna fungerar så borde 3mA gå ner i vänstra sidan på spegeln och 81mV borde ligga över vänstra 27r, vad mäter du upp för spänning där?
Det verkar som om diffsteget fungerar och vill mata ner en massa ström (3mA) för att sänka utgången som är för hög. Nånstans i strömspegeln och vasen skulle jag gissa att felet ligger isåfall. Vad mäter du upp för spänning över collector-emitter på vänstra respektive högra strömspegelstransistorn? Mät gärna den exakta spänningen över 100Ohms motstånden.
Du säger att vasen fungerar som den ska, hur har du mätt upp detta?
En av strömspegeltrissorna visade något avvikande värde men jag misstänker att det beror på själva kopplingen.
När allt fungerar skall spänningen över 100 ohmarna vara väldigt exakt matchad, ner till 1% eller mindre differans. Det avvikande mätningen nu skulle kunna bero på att nåt annat är trasigt dock.
Jag är också lite förbryllad över hur steget kunde gå sönder. Min erfarenhet är att man mest skjuter effekttrissor och eventuellt vasen när det självsvänger. Din vas trissa är ju väldigt tålig så det vore nästan konstigt om den dött... Nå den som mäter får se


Tack för svaret, verkligen superschysst!
Vissa av dom värden jag skrev förut kan jag ha blandat ihop så jag ska gå ut och mäta igen och notera fler värden.
Jag mätte helt enkelt Vbe med spänning på och det visade 0.6V. Vbc visade 0.3V om jag inte minns fel.Du säger att vasen fungerar som den ska, hur har du mätt upp detta?
Vissa av dom värden jag skrev förut kan jag ha blandat ihop så jag ska gå ut och mäta igen och notera fler värden.
Jag tror det skilde typ 100mV i Vbe vid diodmätning utan spänning eller nått liknande. Men som sagt, återkommer strax efter lite nogrannare mätning gjorts.En av strömspegeltrissorna visade något avvikande värde men jag misstänker att det beror på själva kopplingen.
Hehe du hann nog precis klart med den editen innan jag skulle gå och mäta

/Nu går jag ut

Jo det verkar funka, har inte märkt att det självsvängt precis. Har inte mätt på själva skyddet sen jag byggde förstärkaren och om jag inte minns fel så belastade jag med nått 100W motstånd vi hade i skolan och det som hände var att signalen slog i bott/topp. Kan ju iof testa nu när jag ändå ska mäta men rent allmänt så är detta skyddet rättså simpelt så det ska ju funka. Hur skulle det kunna självsvänga förresten?En helt annan fråga förresten

/Nu går jag ut
Ahh är det inte härligt att felsöka strulande förstärkare kl. 23:30 en Lördagkväll?
Nå, här är nya mätningar. Mätte diodtest Vbe på Vasen, vilket visade 380mV vilket jag tyckte såg lite lågt ut så jag bytte trissan mot en annan men det gjorde ingen skillnad.
http://files.upl.silentwhisper.net/uplo ... faulty.GIF
Som sagt, jag _Fattar_ inte hur 1.5V DC på ingången skulle kunna orsaka detta

Nå, här är nya mätningar. Mätte diodtest Vbe på Vasen, vilket visade 380mV vilket jag tyckte såg lite lågt ut så jag bytte trissan mot en annan men det gjorde ingen skillnad.
http://files.upl.silentwhisper.net/uplo ... faulty.GIF
Som sagt, jag _Fattar_ inte hur 1.5V DC på ingången skulle kunna orsaka detta

Senast redigerad av Fritzell 9 september 2006, 23:26:03, redigerad totalt 1 gång.
Är bas-collector spänningen på vasen 0.3V med förstärkaren påslagen? Det är helt fel isådanafall, den borde vara c:a 50V eller så, 33V från V- till 0an, och sen 20V offset som du mätte upp på utgången. Kollektorn på vasen skall ju ligga två diodfall under utspänningen om allt fungerar som det skall.
edit:
Jag är mest intresserad av mätvärden med matningsspännigen påslagen, dvs rena spänningsmätningar. Jag antar att du redan diodtestat alla trissor och inte hittat några direkta kortslutningar nånstans.
edit2: kikar på mätvärdena nu, ge mig nån minut
edit:
Jag är mest intresserad av mätvärden med matningsspännigen påslagen, dvs rena spänningsmätningar. Jag antar att du redan diodtestat alla trissor och inte hittat några direkta kortslutningar nånstans.
edit2: kikar på mätvärdena nu, ge mig nån minut

Sant, det stämmer att VBC var nånting runt 50-60V. Blandade ihop VBC och Vbe förut.Är bas-collector spänningen på vasen 0.3V med förstärkaren påslagen? Det är helt fel isådanafall, den borde vara c:a 50V eller så, 33V från V- till 0an, och sen 20V offset som du mätte upp på utgången. Kollektorn på vasen skall ju ligga två diodfall under utspänningen om allt fungerar som det skall.
Stämmer.Jag är mest intresserad av mätvärden med matningsspännigen påslagen, dvs rena spänningsmätningar. Jag antar att du redan diodtestat alla trissor och inte hittat några direkta kortslutningar nånstans.
Okejedit2: kikar på mätvärdena nu, ge mig nån minut

Okej. Din diff strömkälla borde ge 3mA. Eftersom högra diffstegtrissan är i cuttoff borde alla 3mA gå ner på vänster och orsaka 81mV över 27Ohm. Du mätte 140mV, det tyckte jag var konstigt först, men sen kom jag på att en basemitter diod fungerar som en zener, du ser att det bara är 10V över basemitter på den högra och inte 20-30 som det borde vara. Den vägen kommer det in lite extraström. Om du lägger till 58mV till 81mV så får du 139mV, vilket är nära nog de 140mV du mätte upp över vänstra 27 ohmarn. Det verkar ju stämma bra så långt.
80mV på ingången kan mkt väl orsakas av basströmmen stämmer också.
Nu kommer det jag inte riktigt får ihop. Du har 0V över vänstra 100Ohmarn men 33mV över högra och ingen av spegeltransistorerna är bottnade (0.8V och 0.5V är mer än 0.2 som är standard bottning). Det stämmer bara inte. Så länge en spegel inte är bottnad skall det vara nästan exakt samma spänning där. Har du två BC trissor hemma så du kan byta ut bägge spegeltransistorerna?
80mV på ingången kan mkt väl orsakas av basströmmen stämmer också.
Nu kommer det jag inte riktigt får ihop. Du har 0V över vänstra 100Ohmarn men 33mV över högra och ingen av spegeltransistorerna är bottnade (0.8V och 0.5V är mer än 0.2 som är standard bottning). Det stämmer bara inte. Så länge en spegel inte är bottnad skall det vara nästan exakt samma spänning där. Har du två BC trissor hemma så du kan byta ut bägge spegeltransistorerna?
Tack för att du öht orkar sätta dig in i det här just nu
Vet det är helskumt. BC546 har jag garanterat hemma så jag får prova byta dom. Just nu är jag dock helt slut så jag får ta det imorron direkt efter jag vaknar
Får sova på hur man skall hålla kvar "utlösningen" (hmm) i Dc-skyddet så det inte går tillbaks efter spänningen en gång har brutits... För om det skulle gå att ordna skulle jag kunna köra på mosfet-skyddet.

Vet det är helskumt. BC546 har jag garanterat hemma så jag får prova byta dom. Just nu är jag dock helt slut så jag får ta det imorron direkt efter jag vaknar

Får sova på hur man skall hålla kvar "utlösningen" (hmm) i Dc-skyddet så det inte går tillbaks efter spänningen en gång har brutits... För om det skulle gå att ordna skulle jag kunna köra på mosfet-skyddet.
Lungt, inget är så kul som att felsöka en förstärkare. Lagom svårt bekymmer
. Borde nog knyta mig jag med. Måste upp tidigt i morrn
. Vi hörs då.
Om det inte funkar, mät spänningen över 33 ohmarn under vasen.
Jag e övertygad om att det rätt lätt går att modda DC skyddet så att det håller sig avstängt.


Om det inte funkar, mät spänningen över 33 ohmarn under vasen.
Jag e övertygad om att det rätt lätt går att modda DC skyddet så att det håller sig avstängt.
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Vilket eländes skit
Fritzell du får ta nya tag, jag kan inte hjälpa så mycket just nu, sitter på internetcafé i Gävle och väntar på tåg. Men den där tyristorn jag nämde tidigare (och jag ska inte skriva vad jag tänker då) borde sitta vid lysdioden. Det som idag tänder lysdioden får tända tyristorn som tänder lysdioden och fimpar resten.
Det går inte att ta fram flera sidor samtidigt på internetcafé datorn och sen är det PC så jag kan inte se shemat samtidigt och då är det inte så lätt. Det finns säkert fler tex pagge som fixar sånt.
Tillbaka på plats om 2 veckor eller så.
Prototypen
Tänk på pagges signatur, röken ä.....
Fritzell du får ta nya tag, jag kan inte hjälpa så mycket just nu, sitter på internetcafé i Gävle och väntar på tåg. Men den där tyristorn jag nämde tidigare (och jag ska inte skriva vad jag tänker då) borde sitta vid lysdioden. Det som idag tänder lysdioden får tända tyristorn som tänder lysdioden och fimpar resten.
Det går inte att ta fram flera sidor samtidigt på internetcafé datorn och sen är det PC så jag kan inte se shemat samtidigt och då är det inte så lätt. Det finns säkert fler tex pagge som fixar sånt.
Tillbaka på plats om 2 veckor eller så.
Prototypen
Tänk på pagges signatur, röken ä.....
Jag har funderat lite mer inatt och det är en sak till som är konstig. Det verkar som att c:a 5mA går ner från diffen till strömspegeln (3mA strömkälla och 2mA från zenereffekten). Däremot verkar endast 33mV/100 = 0.3mA lämna strömspegeln. Hur trasig den än är kan den inte få ström att försvinna, resterande 4.3mA måste helt enkelt gå in i vasen, och detta borde få vasen att nypa som en ungmö. Jag är verkligen nyfiken på spänningen över 33 ohmarn för att se vad vasen drar för ström. Mät gärna över 1kOhm motståndet också så inte vasens strömbegränsning slagit i av nån anledning.
Edit:
Fan, jag kan ju räkna ut det av vad du mätt upp. 850mV-500mV=350mV => Ic=11mA. Men det är också konstigt eftersom 0.5V är för lite om vas trissan drar 11mA... borde vara mellan 0.65 och 0.7... Kanske bäst att mäta upp 33 ohmarn igen ändå.
Edit:
Fan, jag kan ju räkna ut det av vad du mätt upp. 850mV-500mV=350mV => Ic=11mA. Men det är också konstigt eftersom 0.5V är för lite om vas trissan drar 11mA... borde vara mellan 0.65 och 0.7... Kanske bäst att mäta upp 33 ohmarn igen ändå.