Bluetooth Problemlösning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
techmate35

Bluetooth Problemlösning

Inlägg av techmate35 »

Jag har problem med 2 BT anslutna enheter.
Jag skulle vilja ha hjälp med att hitta felen.

Den första
I mobiltelefonen använder jag SRplay som kan slussa ut ljudet via mobiltelefonens högtalare, eller via BT till BT hörlurar, BT Hörselskydd etc eller StrP.

[*] Mobiltelefon: Samsung galaxy S6 Android version 7.0
[*] SRplay: Sveriges Radio play
[*] BT: BlueTooth
[*] StrP: Streaner Pro: Hörlurar för personer med hörselnedsättning. Hårdvara: Pendang med halsslinga
Funktion: galaxy S6 > BT > StrP > NFMI > Oticon hörapparater (Jag har även använt ;
Funktion: galaxy S6 > BT > Artone 3Max > Magnetslinga > hörapparater alla typer)

Jag har använt uppsättningen StrP dag och natt i flera år, och det har fungerat bra.
För en månad sedan började det bli sämre ljud och sedan upphörde ljudet helt.
Jag sände då StrP till ljudtekniker för reparation, men det fanns inget fel på den.
Jag har fått hjälp av Sveriges Radio Keno. De kom med flera förslag men inget hjälpte

Är det någon som kan föreslå något botemedel?
I fuktinsföljden ovan så fungerar allt från StrP till hörapparater. Så det är sannolikt BT som falerar
Det bekräftas av att Artone 3Max > Magnetslinga > hörapparater alla typer fungerade, fram till att jag förstörde den.

Nu kom vi över till den andra av de 2 BT anslutna enheterna. (Se första raden.)
Jag misstänkte att en app som heter SmartThings kunde vara orsaken

Nu måste jag sluta. jag skriver mer i morgon.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Bluetooth Problemlösning

Inlägg av Icecap »

Samsung Smart Things är till för att ansluta "intelligenta" enheter i huset. Om man inte använder den kan man rimligt säkert stoppa den utan problem.

Men om det är den som stör låter konstigt i.o.m. att ljudet har blivit dåligt över tid.
Hade det varit en update hade det ju varit från dag till dag det gick från bra till uselt/dött.

Har du möjlighet att koppla upp en annan BT enhet o se om det fungerar?
techmate35

Inlägg av techmate35 »

Hej igen
Jag förstår att jag var inte tillräckligt tydlig i mitt inlägg, eftersom jag fått svar på den del som jag ännu inte beskrivit.

Det första och viktigaste problemet är beskrivet i det första stycket fram till raden "I funktionsföljden ovan så fungerar allt från StrP till hörapparater. Så det är sannolikt BT som fallerar"

Bekräftelsen gjordes med en fullt fungerande Artone 3Max. Se raden:"Det bekräftas av att Artone 3Max > Magnetslinga > hörapparater alla typer fungerade."
Jag börjar dock tvivla på att det verkligen var en bekräftelse. På natten när det är tyst är det svårt att avgöra om man hör det från mobilens högtalare eller via BT-utrustningen.
Nog om det.

Jag är naturligtvis mycket intresserad av om någon vet vad som orsakar mitt problem beskrivet i första inlägget
Slut på beskrivningen om det första och viktigaste problemet

Problem 2. Artone 3Max krasade
Beskrivning så gott jag minns.
Jag misstänkte att SmartThings kunde vara orsaken till att mina 2 BT anslutna enheter slutat fungera

Jag öppnade SmartThings
Jag såg att vår TV var där och mina enheter StrP och 3Max var synliga.
Jag anslöt 3Max. för att prova och se om jag kunde sammankoppla den via SmartThings
Jag vågade inte prova med StrP
Jag lyckades inte. Problemet löstes ej.
Jag försökte avbryta sammankopplingen men det gick ej.
Då valde jag ett alternativ Ta bort enhet. Jag fick en varningstext, om att inte göra så.
Eftersom jag tänkt att avinstallera SmartThings. och 3Max hårdvaran består.så jag valde att gå vidare och ta bort. Det var tyvärr fel tänkt.

Resultatet blev att 3Max inte längre synlig på listan över sammankopplade enheter från någon enhet.
Jag förmodar att det finns ett firmware som är raderad som gör att hårdvaran inte fungerar längre

Är det någon som vet om man kan återställa funktionen på Artone 3Max?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

För ursprungliga ljudproblemet:
Testa med en annan telefon eller nollställ telefonen och testa *innan* du loggar in och återställer dina inställningar och appar.

För nya anslutningsproblemet:
Kolla manualen till "hörlurarna" hur man resettar dom och tömmer listan över anslutna enheter
techmate35

Inlägg av techmate35 »

Tack för förslaget mrfrenzy

Jag har en ny enkel mobiltelefon som jag fick av ett företag jag handlade med.
Jag kan nog få igång den. Ladda + SIM-kort
Sedan bara lägga in de appar som behövs för att prova.

Jag skall nog också skaffa något billigt att jämföra med. t ex BT-hörlurar eller liknande.

Jag skall se om jag kan hitta något om resett i mina manualer.

Tack och hej då
Skriv svar