Förslag på 4-20mA ingångskort och DAC med diter utgångskort?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Rick81

Re: Förslag på 4-20mA ingångskort och DAC med diter utgångsk

Inlägg av Rick81 »

Det gör du rätt i, dither är jobbigt genera om man ska driva nåt som drar mycket ström.

Jag har använt denna för blue tooth debuggning:
https://www.electrodragon.com/product/e ... th-module/

Den gamla varianten funkade hur bra som helst med baud 115200 men denna "nya" variant har jag inte lyckats ändra baud från 9600 som är standard. Dock fungera den bra för debuggning om det räcker med 9600 baud. Använt både till mobil och laptop, även för programladdning av STM32.
DanielM

Inlägg av DanielM »

Normalt brukar man koppla ihop en "PWM modul" till ett styrkort. T.ex. Parker PCD00A-400. Det är en burk från stenåldern som kan styra aktuatorer.
Denna vill ha 0-10volt in och sedan spottar den ut ström. Strömmen innehåller diterfrekvens. Men bruken är dyr som satan.

Notera att denna PWM låda är alltså en DAC + liten PWM. Undra hur det skulle sett ut om man bara körde PWM.
Vi säger att vi har en elektromagnet där vi kör DAC + liten PWM och låg frekvens, jämfört med bara en stor PWM med snabb frekvens. Det kanske blir samma i praktiken?

Jag har två stycken av dessa. Jag funderar om jag ska använda dessa för loggning.
https://www.banggood.com/sv/AT-09-4_0-B ... 55191.html

Denna fungear att sätta baudrate till 115200. Bara anropa AT kommandon med "\n" på slutet så.

Vilka kommandon använde du? På ett ungefär.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Många moderna system kör PWM med låg frekvens, 100-125 Hz. Då behövs ingen dither. Tror den utvecklingen beror på att nya mosfets är effektivare och tåligare.

https://forum.iqan.se/communities/1/top ... -l90-valve
DanielM

Inlägg av DanielM »

Självklart! Men för hydrauliska system så körs det ungefär 300 Hz med dither. Det är bara för att få ventilsliden att mjukt kunna röra sig.
I praktisken så brukar man köra på så låg frekvens som möjligt. Bara för att ventilen att vibrera så att all statisk fiktion försvinner.

Inte så mjukt körbart, men linjäriteten ökar vilket är mer eftertraktat :)
Rick81

Inlägg av Rick81 »

Den Bluetooth modulen jag länkade till behöver inga AT kommandon, det är bara skicka UART data på rätt baud så skickas det vidare via Blue tooth till mobil/laptop.
Rick81

Inlägg av Rick81 »

Dither låter ju som en specialare för just hydrauliska system, om du inte ska styra ett sånt finns det ingen anledning krångla till det med dither.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

DanielM skrev:Självklart! Men för hydrauliska system så körs det ungefär 300 Hz med dither. Det är bara för att få ventilsliden att mjukt kunna röra sig.
I praktisken så brukar man köra på så låg frekvens som möjligt. Bara för att ventilen att vibrera så att all statisk fiktion försvinner.
Diskussionen ovan gäller just hydraulventiler.
Tack vare ventilens induktans får man automatisk dither runt 100Hz.
Koppla upp oscilloskopet och testa från 100-140Hz
DanielM

Inlägg av DanielM »

Rick81 skrev:Den Bluetooth modulen jag länkade till behöver inga AT kommandon, det är bara skicka UART data på rätt baud så skickas det vidare via Blue tooth till mobil/laptop.
Okej. Jag har med AT kommandon. Men är det sämre eller bättre?
Rick81

Inlägg av Rick81 »

Den jag länkade har vissa AT-kommadon men de är bara inställningar, allt man skicka på UART skickas vidare:
https://www.electrodragon.com/w/BK3231

Kan inte säga så mycket om den du har eftersom det inte visas info på sidan. Jag brukar aldrig köpa moduler utan vettig dokumentation.

Om din bara fungerar via AT-kommandon tycker jag inte den är lämplig för debuggning. Jag använder mina som trådlös UART så man får en debuglogg på allt som skickas i ett terminalprogram.
DanielM

Inlägg av DanielM »

Hmm... Då tror jag får införskaffa en Raspberry Pi 4 då. Jag ska ju köra ett serverprogram på den. Dock inte ha databasen på SD kortet. :mrgreen:

Det snabbaste jag kan logga nu just denna sekund är 15 ms i samplingstid. Det låter dåligt enligt mig.
Rick81

Inlägg av Rick81 »

En raspberry pi för att logga data? känns lite overkill om du nu inte will ha en webserver eller liknande.

Ska du bara logga data till SDkort funkar dessa bra:
https://www.sparkfun.com/products/13712
Det snabbaste jag kan logga nu just denna sekund är 15 ms i samplingstid. Det låter dåligt enligt mig.
Vad menar du med detta?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

DanielM skrev:Men för hydrauliska system så körs det ungefär 300 Hz med dither. Det är bara för att få ventilsliden att mjukt kunna röra sig.
Det måste vara samma princip som jag har till servoventilerna på mina fräsmaskiner.
DanielM

Inlägg av DanielM »

Du menar att du kör på ren PWM under låg frekvens?
Hur uppfattar du körningen? Bra?
Jag har bara kört Hydacs ventiler med ren PWM och DAC + diterfrekvens.

Detta har gett samma resultat i praktiken.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Nej, på mina maskiner är allt sådant här analogt.
DanielM

Inlägg av DanielM »

Rick81 skrev:En raspberry pi för att logga data? känns lite overkill om du nu inte will ha en webserver eller liknande.

Ska du bara logga data till SDkort funkar dessa bra:
https://www.sparkfun.com/products/13712
Vad menar du med detta?
Det är en webbserver som hag bygger. Jag kan lägga upp projektet sedan :)

Nej. Jag loggar via MySQL + JPA. Kört Spring Boot?

Jag gjorde ett test igår hur snabbt jag kunde skriva till databasen. 15 ms med nuvarande dator från 2008. Z400 Workstation.
Skriv svar