Trasiga symaskiner Husqvarna.
Trasiga symaskiner Husqvarna.
Hej.
Jag har min mors gamla symaskin. En Husqvarna 990s. Gissningsvis från 1990 typ.
Den stannar plötsligt. Men går igen om man släpper pedalen och kör igen. Testade då med pedalen från svärmors maskin, med samma resultat. Nu upp för den sig på motsvarande sätt. Det är en Husqvarna 940. Samma generation men minde finesser.
Det känns således som ett typfel. Man skulle ju kunna gissa på trötta elektrolyter.
Är det någon mer som stött på felet?
Jag har min mors gamla symaskin. En Husqvarna 990s. Gissningsvis från 1990 typ.
Den stannar plötsligt. Men går igen om man släpper pedalen och kör igen. Testade då med pedalen från svärmors maskin, med samma resultat. Nu upp för den sig på motsvarande sätt. Det är en Husqvarna 940. Samma generation men minde finesser.
Det känns således som ett typfel. Man skulle ju kunna gissa på trötta elektrolyter.
Är det någon mer som stött på felet?
- Mizzarrogh
Re: Trasiga symaskiner Husqvarna.
Tippar också på någonting på det berömda kretskortet, kan vara litet bökigt att komma åt komponenter på det, men jag skulle i allafall ha kollat sådana saker då dessa senare maskiner är ökända för att drabbas av elfel på kretskortet. Dock bör det vara relativt enkelt att laga om det bara är sådana saker, minns dock inte om delar av kortet var doppat i någon form av syntetharts på den modellen, har du otur kan det vara försett med hartsfyllda kåpor som är riktigt svåra att få loss.
Tyvärr finns nog inga genvägar att kolla kondensatorer och annat än att mäta upp de komponenter som eventuellt verkar suspekta, eller ingår i sammanhang där de kan tänkas vara den svaga länken.
Kolla även om fjädern till knapp nummer två, hart för mig att den stoppar pressarfoten, inte har hoppat ur, du hittar den under pressarfotens skyddsbricka.
Det kan även vara idé att kontrollera skruvarna på den undre trådpänningsblecket (på spolen) när du ändå håller på.
Eventuellt brum brukar bero på att gummifötterna till den stora transformatorn inutimaskinfotens hals har blivit dåliga med tiden, den är dock lätt att komma åt.
Tyvärr finns nog inga genvägar att kolla kondensatorer och annat än att mäta upp de komponenter som eventuellt verkar suspekta, eller ingår i sammanhang där de kan tänkas vara den svaga länken.
Kolla även om fjädern till knapp nummer två, hart för mig att den stoppar pressarfoten, inte har hoppat ur, du hittar den under pressarfotens skyddsbricka.
Det kan även vara idé att kontrollera skruvarna på den undre trådpänningsblecket (på spolen) när du ändå håller på.
Eventuellt brum brukar bero på att gummifötterna till den stora transformatorn inutimaskinfotens hals har blivit dåliga med tiden, den är dock lätt att komma åt.
Är det inte nån husqvarnasymaskin som har en ökänd rifa X2-konding som alltid pajar ? vill minnas att jag läst det flera gånger på olika ställen.
Min Husqvarna 950 S av ung. samma årgång har det med att göra samma sak.
Har testat lite olika (borstat DC-motor) ovh har upptäckt att dubbelkontakten med ström & pedal oftast är boven.
Jag klämmer den lite mer in (kanske det ändrar vinklen en aning) och den kör som en dröm.
Har testat lite olika (borstat DC-motor) ovh har upptäckt att dubbelkontakten med ström & pedal oftast är boven.
Jag klämmer den lite mer in (kanske det ändrar vinklen en aning) och den kör som en dröm.
På dom pedaler jag haft så är hastighetsregleringen i pedalen bar en lång trådlindad
motstånd med glidskena, och den berömda X2 condningen. Vist får man kolla anslutningar också.
motstånd med glidskena, och den berömda X2 condningen. Vist får man kolla anslutningar också.
Rifa kondingarna är väl avstörning på de äldre maskinerna.
Jag har i princip uteslutit kontakten. Maskinen uppför sig på samma sätt med olika pedaler och oavsett hur kontakten sitter. Den hoppar igång även om man inte rör den och stannar utan att man nuddat den.
Det är inte en trådlindad pot i pedalen.
Det är en sådan här maskin. Men problemet finns sannolikt på alla maskiner i den generationen.
Jag har i princip uteslutit kontakten. Maskinen uppför sig på samma sätt med olika pedaler och oavsett hur kontakten sitter. Den hoppar igång även om man inte rör den och stannar utan att man nuddat den.
Det är inte en trådlindad pot i pedalen.
Det är en sådan här maskin. Men problemet finns sannolikt på alla maskiner i den generationen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
OK, då är det nog mest sannolikt att det är glapp någonstans i maskinen.
danei: Du har testat med olika pedaler - gäller det med dom också att den startar sporadisk?
Att den kan ha svårt att köra är en sak men att den startat lite då o då utan extern aktivering är ett allvarligt beky[mmer.
Kan det vara att µC'ns matning har torra kondingar?
Att den kan ha svårt att köra är en sak men att den startat lite då o då utan extern aktivering är ett allvarligt beky[mmer.
Kan det vara att µC'ns matning har torra kondingar?
Min mammas symaskin stod i gästrummet, ständigt inkopplad. Gästen förklarade att det varit svårt att sova, då symaskinen sporadiskt startat flera gånger under natten. Detta blev allt värre, och några veckor senare gick maskinen nästan ständigt och med högst varierande varvtal bara av att ha kontakten i väggen. Vid felsökning kunde jag höra ett "klickljud" från elektriska överslag från inuti tyristorn i pedalen. Hon köpte en helt ny digital maskin istället för att låta mig reparera pedalen. Vet ej om det kan vara relaterat ditt fel.
Brända avstörningskondingar har jag bytt (eller demonterat) på 3-4 maskiner nu.
Har inga erfarenheter av den relativt nya maskinen du visar på bilden.
Brända avstörningskondingar har jag bytt (eller demonterat) på 3-4 maskiner nu.
Har inga erfarenheter av den relativt nya maskinen du visar på bilden.
Maskinen startar varje gång man trycker ner pedalen. Men stannar ibland. Det kan mycket väl bero på reset av styrdatorn. Jag tror att det är samma beteende om man stänger av maskinen och startar om. Den startar inte fören pedalen har varit släppt. Kolla kondensatorer i nätdelen till styrkortet då...
Om det går att komma åt.
Det här är digitala maskiner.
Om det går att komma åt.
Det här är digitala maskiner.
Ett par äldre trådar;
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... =2&t=87748
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... =2&t=81232
Min morsa köpte en av de första datoriserade Husqvarna-modellerna i början på 80-talet!
Kommer inte ihåg vad modellen hette!
Men antar att det är förfadern till prisma/viking-modellerna!
Var verkligen top of the line då(och dyr), med utbytbara kassetter för olika mönster! En del rätt avancerade, såg nästan ut som broderi.
Vet hon sydde bla dockkläder till min syrror, men även annat som gardiner och kläder till oss ungar. Häftiga maskeradkläder minns jag när man typ gick i lågstadiet.
Hade varit kul att få tag på en sån idag!
Hade även varit roligt att få veta det tekniska bakom.
Edit;
En Husqvarna 6690 var det morsan köpte typ 1981 eller nåt sånt.
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... =2&t=87748
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... =2&t=81232
Min morsa köpte en av de första datoriserade Husqvarna-modellerna i början på 80-talet!
Kommer inte ihåg vad modellen hette!

Var verkligen top of the line då(och dyr), med utbytbara kassetter för olika mönster! En del rätt avancerade, såg nästan ut som broderi.
Vet hon sydde bla dockkläder till min syrror, men även annat som gardiner och kläder till oss ungar. Häftiga maskeradkläder minns jag när man typ gick i lågstadiet.

Hade varit kul att få tag på en sån idag!
Hade även varit roligt att få veta det tekniska bakom.
Edit;
- Mizzarrogh
Platis, jag fick tag på en på en loppmarknad för några hundralappar då den såldes som trasig, men det visade sig mest vara torkat gummi och urhoppade fjädrar.
Verkar vara helt elektroniskt styrd då jag skruvade upp den. Det är en gigantisk transformator som driver kretskortet.
Långlånat ut den till morsan just nu, men kan kolla när jag kommer dit nästa gång om du vill veta mer om den.
Enda större nackdelen är väl att det egentligen inte skall gå att reparera kretskortet enligt tidigare återförsäljare (och att det idag inte lönar sig att byta om man inte själv bemästrar tillräckliga elektroniska kunskaper, eller känner någon som gör det...), samt att motorn på den är väldigt klen.
(Själv använder jag för närvarande en maskin från 1930 talet försedd med dansk påhängsmotor... Ni Danskar visst verkar gilla påhängsmotorer. ha ha, men den fungerar faktiskt mycket bra, särskilt för att vara som jag antar från början av 50 talet, har i princip bara behövt rengöra och olja in lager på den.
)
Tidigare generationer Husqvarna maskiner använde ett kamskivesystem för motsvarande mönsterfunktioner.
Personligen gillar jag dem bättre då det är färre saker på dem som kan gå sönder, men det är svårt att få tag på nya kamskivor idag om man söker andra mönster och de går ju inte att programmera om lika smidigt. (Tror jag har någon gammal Singer jag hittade i en lada förut som använder ett liknande system).
Själv fick jag typ begagnade trikåkalsonger och någons avlagda jacka av morsan på julafton och förväntades att man skulle vara själaglad över det, annars var man bortskämd... ha ha!
Men minns hon sydde tygdjur av spillbitar ibland som var roliga.
Har nog kvar en låda mönster rullar med solar och annat skoj till en annan maskin jag inte har, ser ut som singer eller liknande.
Till TS, har du kollat kontakterna inuti maskinen mellan de olika enheterna/modulerna?
Verkar vara helt elektroniskt styrd då jag skruvade upp den. Det är en gigantisk transformator som driver kretskortet.
Långlånat ut den till morsan just nu, men kan kolla när jag kommer dit nästa gång om du vill veta mer om den.

Enda större nackdelen är väl att det egentligen inte skall gå att reparera kretskortet enligt tidigare återförsäljare (och att det idag inte lönar sig att byta om man inte själv bemästrar tillräckliga elektroniska kunskaper, eller känner någon som gör det...), samt att motorn på den är väldigt klen.
(Själv använder jag för närvarande en maskin från 1930 talet försedd med dansk påhängsmotor... Ni Danskar visst verkar gilla påhängsmotorer. ha ha, men den fungerar faktiskt mycket bra, särskilt för att vara som jag antar från början av 50 talet, har i princip bara behövt rengöra och olja in lager på den.

Tidigare generationer Husqvarna maskiner använde ett kamskivesystem för motsvarande mönsterfunktioner.
Personligen gillar jag dem bättre då det är färre saker på dem som kan gå sönder, men det är svårt att få tag på nya kamskivor idag om man söker andra mönster och de går ju inte att programmera om lika smidigt. (Tror jag har någon gammal Singer jag hittade i en lada förut som använder ett liknande system).
Själv fick jag typ begagnade trikåkalsonger och någons avlagda jacka av morsan på julafton och förväntades att man skulle vara själaglad över det, annars var man bortskämd... ha ha!
Men minns hon sydde tygdjur av spillbitar ibland som var roliga.
Har nog kvar en låda mönster rullar med solar och annat skoj till en annan maskin jag inte har, ser ut som singer eller liknande.
Till TS, har du kollat kontakterna inuti maskinen mellan de olika enheterna/modulerna?
Senast redigerad av Mizzarrogh 11 juni 2020, 12:49:28, redigerad totalt 1 gång.
Morsan hade en husqvarna med kamskivor när man var kid, men det är väl bara att cada och 3d-printa i dagsläget ? 
När jag var i nån sybehörsaffär för ett antal år sen hade dom riktigt coola symaskiner där man kunde importera bitmapbilder som den sen sydde, dock dyrt som f-n..

När jag var i nån sybehörsaffär för ett antal år sen hade dom riktigt coola symaskiner där man kunde importera bitmapbilder som den sen sydde, dock dyrt som f-n..
Intressant! Den ser ut att ha samma stomme som min Husqvarna 6170 (ett skrotfynd). Jag gjorde faktiskt reparation och genomsmörjning av min så sent som igår! Kammen hade spruckit i två delar, samt att en del fett hade blivit tjockt och trögt. Nu spinner den som en nyoljad symaskin!Platis skrev:Edit;