Hur stor trafo behövs?
Hur stor trafo behövs?
Om man har en enfasmaskin som behöver 32A enfas (max effekt), kan man ta två av faserna ur ett tre-fas uttag och koppla fas till fas för 400V enfas och reducera via transformator till 230V? Hur stor trafo behövs, är osäker hur man räknar men om jag går efter maskinens behov på 32A/230V så får jag det itll 8kW.
Såhär spontat låter det som det kräver en stor jäkla klump och är inte ekonomiskt, men gärna om nån som kan det här på riktigt kunde säga bu eller bä så vore det uppskattat.
Såhär spontat låter det som det kräver en stor jäkla klump och är inte ekonomiskt, men gärna om nån som kan det här på riktigt kunde säga bu eller bä så vore det uppskattat.
-
Re: Hur stor trafo behövs?
Ur två faser 400V får du max 16A*400 = 6,4kW om du inte har större avsäkring än 16A, vilket är det normala på ett vanligt 3fas uttaghandkse.
Du behöver ett 25A avsäkrat uttag , dvs 32A CEE handske.
Men maskinen kanske bara vill ha 32A för att starta utan att blåsa säkringen? Som säter skriver, vad är det för maskin?
Sedan skall man såklart inte dimensionera en transformator så den lastas 100%.
Du behöver ett 25A avsäkrat uttag , dvs 32A CEE handske.
Men maskinen kanske bara vill ha 32A för att starta utan att blåsa säkringen? Som säter skriver, vad är det för maskin?
Sedan skall man såklart inte dimensionera en transformator så den lastas 100%.
Det är en begagnad plasmaskärare (Stel Thor 61) jag funderar på att köpa. Verkar va kvalitét men enfasnonsens tyvärr.
OK att jänkarna bygger sånt som är 3-fas handikappade men italienerna byggde denna för den europeiska marknaden.
Undrade bara om det fanns något sätt som man kunde driva den på ett 16A 3-fas uttag. Men det låter inte som det är fallet, inte ett billigt sätt iallafall.
OK att jänkarna bygger sånt som är 3-fas handikappade men italienerna byggde denna för den europeiska marknaden.
Undrade bara om det fanns något sätt som man kunde driva den på ett 16A 3-fas uttag. Men det låter inte som det är fallet, inte ett billigt sätt iallafall.
Vet du att den verkligen drar 32A?
Jag har en TIG-svets som, enligt manualen, ska dra bortåt 100A men den går att köra på 16A.
Jag har en TIG-svets som, enligt manualen, ska dra bortåt 100A men den går att köra på 16A.
Det står så i de specifikationer jag läst, ägaren som nu har den sade han kör den på ett 25A uttag, gick inte på 16A. Men jag vill inte ta någon sådan risk.säter skrev:Vet du att den verkligen drar 32A?
Maskinen går inte att koppla om.
Det finns väl 3-fas transformatorer som ger ut 1-fas 220V?
Men jag håller med föregående, köp en annan maskin.
Men jag håller med föregående, köp en annan maskin.
Hur skulle en sådan fungera?Det finns väl 3-fas transformatorer som ger ut 1-fas 220V?
Kanske nån inverter, dom fixar ju 1-fas till 3-fas så varför inte åt andra hållet. Men då skulle det krävas en maffig en. Vilket = dyrt.
Är det bättre att köra med en trafo 2-fas till 1-fas, jämfört med en 3-fas till 2-fas?