Kontaktspray och dess afvlägsnande?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: Kontaktspray och dess afvlägsnande?

Inlägg av hcb »

Med brasklappen att ultraljudstvätt kan förstöra omkopplarna så kan jag köra dem i ett litet bad från Kjell & Co. Det är inte så vansinnigt starkt så det _borde_ inte göra någon skada tycker jag.

Å andra sidan, räcker det med motionering av dem så hade jag nog nöjt mig med det.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Prova med citronsyra. Det biter tydligen på det mesta utan att skada.
Det samma gäller med ettika
GalFisk

Inlägg av GalFisk »

Är det just kopparoxid, borde ättiksyra vara bättre än citronsyra, då kopparacetat är mer vattenlösligt än kopparcitrat. Jag har dock inte praktisk erfarenhet.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det mörka materialet är inte oxid eller sulfid, det är geggamojja. Exakt sammansättning vet jag desvärre inte. Den blötlades i IPA några dygn, vätltes obemärkt och torkade. Ny blötläggning, men geggan löstes inte upp. Mer blötläggning i lacknafta, inget resultat. En gång till i ren bensin med visst resultat. Där är läget nu.

Bilden visar hur geggamojjan ser ut innan bearbetning. Den har runnit ner på kortet där omkopplarna siier och stelnat. Om det är en eller flera sk*tprodukter som applicerats är okänt. Den annorlunda färgtonen till höger beror på uppljusning av biden där.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar