Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Har du kollat verklig hastighet med en gps? Kan ju vara hastighetsmätaren som visar fel?
Det här verkar vara ngn form av standardinkoppling när man kör med en curtis pmc regulator 1204 eller liknande.
Vill ha lite bra tips nu...
Vill ha lite bra tips nu...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jag hadde kollat spänningen med analog mätare på polerna vid motorn vid färd
kollat strömmen med, gärna med skop för att se så det inte är något udda
finns det någon hög låg omkoppling? den kan strula med
kollat strömmen med, gärna med skop för att se så det inte är något udda
finns det någon hög låg omkoppling? den kan strula med
Okej
Jag slet av kommutatorplåten för att kolla borstarna. 8st finns det.
Alla verkar ha bra längd kvar, alla sitter lagom löst, alla fjädrar förefaller vara hela.
Det finns inget uppenbart som ballat ur
Jag mätte spänningen på A1 & A2 under färd och på plan mark vid full gas får jag ungefär 59.8V. Det är mätt med en digital multimeter (Uni-t tru rms)
Mysteriet växer.
Jag slet av kommutatorplåten för att kolla borstarna. 8st finns det.
Alla verkar ha bra längd kvar, alla sitter lagom löst, alla fjädrar förefaller vara hela.
Det finns inget uppenbart som ballat ur
Jag mätte spänningen på A1 & A2 under färd och på plan mark vid full gas får jag ungefär 59.8V. Det är mätt med en digital multimeter (Uni-t tru rms)
Mysteriet växer.
@ bigmacGlycol79 skrev:Har alla Kewet hög/låg växel? altså någon form av utväxling som automatiskt ändras. Jag kan inte minnas att den vi meckade med hade något sådant. Men det var som sagt länge sedan jag satt i en sådan.
har bilen hög låg elektriskt sett?
har den någon form av växellåda där utväxlingen kan ändras ?
kan man mäta motorvarvtalet under drift?
Nepp, det finns ingen hög låg på denna...men det är ändå så att farten ändå kan regleras från ett vred på instrumentbrädan....
Det sitter en liten pot där... eco/speed...
På bilden ser det ut som en optokopplare som ändrar mellan eco och speed, men så är inte fallet, det är en potentiometer som förefaller vara parallellkopplad över gaspedalen. Strange.
5Kohm = full fart kan tilläggas.
Det sitter en liten pot där... eco/speed...
På bilden ser det ut som en optokopplare som ändrar mellan eco och speed, men så är inte fallet, det är en potentiometer som förefaller vara parallellkopplad över gaspedalen. Strange.
5Kohm = full fart kan tilläggas.
på bilden har du två fältlindningar , serie och shunt, ska det inte kopplas om mellan dom i hög / låg fart?
Jag får lite tips här nu... Motorn har alltså fyra anslutningar
A1 + A2, men den har även D1 och D2. Enligt elschemat har den en "shunt driver" som verkar kunna koppla om en solenoid .... kan det vara så att motorn måste kastas om i parallelldrivning vid ett visst tillfälle? Mystiken tätnar...
A1 + A2, men den har även D1 och D2. Enligt elschemat har den en "shunt driver" som verkar kunna koppla om en solenoid .... kan det vara så att motorn måste kastas om i parallelldrivning vid ett visst tillfälle? Mystiken tätnar...
hur fasiken då???grym skrev:på bilden har du två fältlindningar , serie och shunt, ska det inte kopplas om mellan dom i hög / låg fart?
Har ingen aning om det... Det finns ett litet kretskort i bak som kallas shunt driver.... hmmm... jag tror jag hade ut det förut och bytte lite komponenter på det som va stekta.
Okej.
Va ute och brumma lite. Mätte spänningen över f1 och f2 som jag misstänker är fältlinningen. Vid låg fart får jag ungefär 30v där och sjunkande mot toppfart så jag får ungefär 0v. Släpper jag gasen stängs också fältspänningen av vilket jag misstänker bidrar till att bilen frihjular bättre (vilket den gör bra!)
Va ute och brumma lite. Mätte spänningen över f1 och f2 som jag misstänker är fältlinningen. Vid låg fart får jag ungefär 30v där och sjunkande mot toppfart så jag får ungefär 0v. Släpper jag gasen stängs också fältspänningen av vilket jag misstänker bidrar till att bilen frihjular bättre (vilket den gör bra!)
den andra har så risiga batterier... men ja, den beter sig på samma sätt
Okej jag har mätt lite
Det sitter två hemliga 12v-reläer som jag inte har ngn aning om vad dom gör.
Dom har 63V in och och utgången har något med fältlindingen att göra, men jag kan inte se vart kablarna går och reläerna är odokumenterade i elschemat.
Vi har mätt spänningen över a1 och a2 när man kör, och där har vi 60v spänning, D1 och D2 ligger i serie med A1 och A2 som en compoundkoppling (har jag lärt mig) men jag får inget spänningsfall över D1 och D2, typ 0.5v som mest. Resistansen över a1 a2 ligger på .3 ohm och d1 d2 ungefär samma på 0.3 ohm. resistansen mellan a och d-lindingarna ligger på >2Mohm.
Kan tillägga att det går att köra bilen utan problem med båda reläerna urkopplade (småreläerna)
Det sitter två hemliga 12v-reläer som jag inte har ngn aning om vad dom gör.
Dom har 63V in och och utgången har något med fältlindingen att göra, men jag kan inte se vart kablarna går och reläerna är odokumenterade i elschemat.
Vi har mätt spänningen över a1 och a2 när man kör, och där har vi 60v spänning, D1 och D2 ligger i serie med A1 och A2 som en compoundkoppling (har jag lärt mig) men jag får inget spänningsfall över D1 och D2, typ 0.5v som mest. Resistansen över a1 a2 ligger på .3 ohm och d1 d2 ungefär samma på 0.3 ohm. resistansen mellan a och d-lindingarna ligger på >2Mohm.
Kan tillägga att det går att köra bilen utan problem med båda reläerna urkopplade (småreläerna)
Vi kastas kvickt mellan olika teorier här.
De två reläerna kan vi utesluta direkt iaf, för det visade sig att dom hade med kupevärmaren att göra haha
Nu skiftas fokus tillbaka till shuntdrivningen för motorn, och jag kan tillägga att det inte gör ngn skillnad att dra ut kabeln för den - motorn går lika fort/långsamt ändå.
De två reläerna kan vi utesluta direkt iaf, för det visade sig att dom hade med kupevärmaren att göra haha
Nu skiftas fokus tillbaka till shuntdrivningen för motorn, och jag kan tillägga att det inte gör ngn skillnad att dra ut kabeln för den - motorn går lika fort/långsamt ändå.
Det verkar alltså som att fältdrivningen inte alls exiterar fältlindningen på motorn... och då blir det som det blir med den saken.... inget ös. Har bytt lite komponenter på den där fältdrivningen tidigare, kan inte uteslutas att mer är paj. Jag får en hemlig vågform från datorn till fältdrivningen iaf med skåpet.
Felsökning fortskrider.
Felsökning fortskrider.