Serverskåp

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Macce

Serverskåp

Inlägg av Macce »

Har haft servern med tilläggsutrustning (ups, switch etc). en längre tid (några år) placerad i vardagsrummet ut längs med golvet.
Jag tyckte iaf att det var eländigt, men konstigt nog störde inte någon annan i familjen sig på detta. Antagligen beror detta på att ingen nästan aldrig är i vardagsrummet utan i gillestugan. Detta i sin tur beror inte bara på att inredningen är mycket trevligare där, utan att en TVn finns där. :D

Före:

Bild

Jag hade tre dagar ledigt denna vecka pga att alla lärare i skolan har något möte i lappland, så passade på att snickra ihop ett litet skåp att slänga servern i.
Efter några mätningar och funderingar, kom jag fram till att för servern blir en 50x50x55cm stor låda perfekt, då ryms en till burk dit ifall det i framtiden skulle komma. UPSen är 20cm hög, så en 23cm hög hylla för denna blev bra. På denna finns också strömkällan för adslmodemet. En 25cm hög hylla för diverse nätverksprodukter planerades också. I denna skall det komma lister på sidorna, så man får skruva fast 19" rack-produkter.

Har inga bilder på byggandet då kameran var på laddning.
Det är inte heller så mycket att se.

Dag 1: Skaffade MDF-skivor och fick dem sågade i lämpliga bitar. Limmade fast 4st lister på de MDF-bitar som skulle bli sidor. Detta för att göra det lättare att montera hyllor. Till detta gick det totalt åt ca 20 minuter.

Dag 2: Monterade skåpet och målade nästan allt.
Monteringen blev väldigt lätt tack vare listerna, bara att lägga ena sidan att luta mot garageväggen, lyfta upp en hylla åt taget på listerna, förborra och skruva.
Sågade ut en passlig bit av 5mm faner och skruvade fast den på baksidan för att få stabilitet i det hela. Det blev riktigt stabilt.
3,5 burkar sprayfärg gick åt till att måla skapelsen. MDF suger i sig färg som en svamp...

Dag 3: Målade det sista och slängde in datorgrejjerna i skåpet.

Bilder, något dåliga, felet ca 50cm bakom kameran:

Framsida:
Bild
Observera listen under den lägsta hyllan. I den finns det uttag för tangentbord och skärm, så man slipper gräva bakom servern ifall man måste komma burken fysiskt.

Sidor:
Bild

Bild
Färgen ser inte lika fläckig ut i verkligheten som på bilden, kameran upptäcker det bättre än ögat.

Baksidan, Inte speciellt symmetrisk och fläkthålen (3st 80mm fläktar) är inte så fint i rad samt målningen är usel.
Detta kvittar dock, när den skall komma mot väggen. Orka bry sig om något som inte syns...

Bild

Framifrån med allt i:

Bild

Längst nere är servern, sedan UPSen och strömkällan till adslmodemet, och på högsta hyllan en 3com switch och 3st Cisco routrar. Mera om utrustningen finns på Diod.Net

Jag blev riktigt nöjd med resultatet, fixade kabeldragningen mellan olika hyllor genom att dra två st speciallister (ihåliga) mellan hyllorna. I dessa lister går det lätt att dra upp kablar ifall man senare vill ha mera. Sladden på bilden som går ut från mittersta hyllan är strömförsörjning till datorn i rummet, då jag inte hunnit fixa igång en mindre UPS dit.

Det som är ogjort nu är i princip bara en dörr för att dölja innehållet.

Nu är allt smidigare och snyggare än förr, största nackdelen är dock att kabellisterna inte blev så smidiga som jag tänkt mig. För att dra en kabel (nätverkskablar går bra att puffa genom, men inte större) så måste man skruva loss baksidan (15 skruvar) och ta bort listen, trycka i den nya kabeln och lägga tillbaka listen.
Inte så smidigt, men förhoppningsvis behöver jag inte göra detta heller.

Cisco-routrarna på bilden är mest för att inte visa hur tom hyllan är. I verkligheten har jag ingen nytta av dessa, utan köpte från skroten då de säljer relativt billigt dom (1-4 euro/st beroende på vem som säljer).
En av dom är ett adslmodem (Cisco 827) som jag planerar på att ta ibruk, men det har inte hänt än...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Såå smidigt!

Gillade verkligen listen med uttagen. Det är inte kul att behöva gräva bakom datorn för att koppla in grejjer.

Hur kommer dörren att se ut? Jag behöver göra en dörr till ett skåp, men jag har inga bra idéer på hur den ska se ut. (Vill göra något speciellt så att man inte bara ser en vit skiva över hela framsidan.) Tänkte därför stjäla lite inspiration från dig. :)

edit: Snygg belysning i vardagsrummet förresten! :)
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Varför tror du att dörren inte finns ännu? Tid har jag haft, så det är inte problemet... ;)

Jag tycker nästan att sidorna på skåpet ser lite väl enformiga ut, så blir ännu värre med dörren. En idé jag har är att lägga några relativt stora lister över kanterna både på skåpet och dörren. På detta sätt blir den enfärgade utan mindre = inte lika tråkig.
En annan idé är att lägga en del detaljer på dörren, funderar på något snyggt nät där luft sugs in.
Skulle ju också gå att måla/limma på bitar så man får något snyggt mönster, detta är bara rätt svårt att göra och ännu svårare att få snyggt.
Typ något i stil med rutorna på köksskåpdörrarna...
Skulle vara att fråga någon inredningsperson om idér, finns någon sådan här? :)

Belysning är alltid kul, både att planera och fixa.
Sedan vi flyttade in hit har i princip alla lampor blivit bytta fastän en stor del fanns kvar efter dom som bodde här förut.
Dessutom har bl.a. rampen med spotlights i vardagsrummet, lysdiodsramper i bastun (hemmagjorda, givetvis) och kopparlampor monterats.
Skriv svar