Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Okej. Allt ihopkopplat och klart, har även fixat en konstlast bestående av 5 bilbatterier. Dom skall egentligen till ett annat projekt, men lånas till detta tills laddaren är klar.
Har provstartat laddaren (olastad) och det klickar i ett relä när man kör igång laddaren, röd lampa tänds och börjar sedan lysa. Får ut ungefär 110v momentant. Dvs ungefär som det betedde sig förut. Utgår dock från att laddaren kräver en last för att ”starta” på riktigt. Återkommer när jag kopplat ihop allt.
Läste dock i ngn gammal fil jag hittade att man kan få röd lampa om den externa tempsensorn inte funkar, något jag inte kollat att den gör.. kanske får kika på den också.
Har provstartat laddaren (olastad) och det klickar i ett relä när man kör igång laddaren, röd lampa tänds och börjar sedan lysa. Får ut ungefär 110v momentant. Dvs ungefär som det betedde sig förut. Utgår dock från att laddaren kräver en last för att ”starta” på riktigt. Återkommer när jag kopplat ihop allt.
Läste dock i ngn gammal fil jag hittade att man kan få röd lampa om den externa tempsensorn inte funkar, något jag inte kollat att den gör.. kanske får kika på den också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
SE PÅ FAN
det funkar. Kopplade in konstlasten och smacka ihop allt. Nu laddar den prydligt och fint på ca 72v. Makalöst.
Man hör hur det bubblar lite i batterierna också.
det funkar. Kopplade in konstlasten och smacka ihop allt. Nu laddar den prydligt och fint på ca 72v. Makalöst.
Man hör hur det bubblar lite i batterierna också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Kul tråd! Väldigt målmedvetet felsökande med snabba resultat.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Ihopmontering av laddare påbörjas med riktning av chassie och byte av fläkt.
Eftersom jag är lite originalnörd så fick jag tag på en identisk fläkt för byte. Den som satt i hade tyvärr lite krosskador.
Eftersom jag är lite originalnörd så fick jag tag på en identisk fläkt för byte. Den som satt i hade tyvärr lite krosskador.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Allt ihopsmackat och klart. Laddar nu för att se att det lirar. Vill gärna se att den stänger av vid rätt tillfälle också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Okej, det här va lite märkligt. Jag hade nog förväntat mig att laddaren skulle stänga av sig efter ett tag, och gärna indikera 100% laddning på kuppen. Det gjorde den inte.
Istället så låg den och pulsade batterierna under flera timmar med mellan 0.8 och 1.3A. Laddspänning ca 71V.
Tillslut gav den upp och stängde av sig. Lyssnde gul lampa, blinkande röd. Ingen grön.
Strange.
Har svårt att tro att laddaren ska lära sig batterierna, eller så är det så att laddaren förväntar sig en annan typ av batterier med annan karaktäristik. Hmmm. Who knows?
Det blir skarpt prov imorrn dock när mina nya truckbatterier skall testas.
Istället så låg den och pulsade batterierna under flera timmar med mellan 0.8 och 1.3A. Laddspänning ca 71V.
Tillslut gav den upp och stängde av sig. Lyssnde gul lampa, blinkande röd. Ingen grön.
Strange.
Har svårt att tro att laddaren ska lära sig batterierna, eller så är det så att laddaren förväntar sig en annan typ av batterier med annan karaktäristik. Hmmm. Who knows?
Det blir skarpt prov imorrn dock när mina nya truckbatterier skall testas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Snyggt jobbat, jätterolig tråd att följa!
Det känns väldigt frestande att byta ut batterier och laddare till moderna elbilsgrejer, det finns ju massor av krockade bilar nu för tiden och bara man trålar lite i elfordonsgrupper så dyker de upp!
Det känns väldigt frestande att byta ut batterier och laddare till moderna elbilsgrejer, det finns ju massor av krockade bilar nu för tiden och bara man trålar lite i elfordonsgrupper så dyker de upp!
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Japp, det mest sunda är att byta ut allt till litium ion batterier i första hand, riva ut motokontroller och hela smacket höja spänningen och köra en vettig motor på kanske 30-40kw.... men det har jag varken tid eller energi för så.. det får någon annan göra.
Keweten är egentligen en väldigt praktiskt liten bil, men den var för tidig. När den "kom" i början på 90-talet fanns det bara blybatterier (nicd tänker jag inte ens nämna) så resultatet blev ju därefter. Även elmotorerna va rätt ruttna. Egentligen var det ju truckdelar som fanns tillgängliga, och jag misstänker att det inte var rimligt att börja forska på nya typer av elmotorer för en sån liten "spelare".
Keweten är egentligen en väldigt praktiskt liten bil, men den var för tidig. När den "kom" i början på 90-talet fanns det bara blybatterier (nicd tänker jag inte ens nämna) så resultatet blev ju därefter. Även elmotorerna va rätt ruttna. Egentligen var det ju truckdelar som fanns tillgängliga, och jag misstänker att det inte var rimligt att börja forska på nya typer av elmotorer för en sån liten "spelare".
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Inkopplas och matar 20A.
Svårt få upp spänningen på batterierna dock. Just nu 12.56 och stigande.
Svårt få upp spänningen på batterierna dock. Just nu 12.56 och stigande.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Hmmm blev lite orolig att laddaren inte va korrekt ansluten på sekundärsidan...men det va den. Fick ut ungefär 62v vid terminalerna med avstängd laddare. Märkte då att jag fick lite varmgång i schuckon. Smärglade stiften nu. Rätt bra knuff också i primärsidan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
230v 8,7A in. 64V 19A ut...
Snabb huvudräkning ger vid handen att en hel del försvinner på vägen...
Snabb huvudräkning ger vid handen att en hel del försvinner på vägen...
-
- Inlägg: 8228
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Titta på kurvformerna, du kan lura dig en hel del på fasvinklar mm.
Annars så behöver du ta fram värmekameran, 800W borde synas VÄLDIGT tydligt...
Annars så behöver du ta fram värmekameran, 800W borde synas VÄLDIGT tydligt...
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Laddaren blir knappt fesljummen. Har dock en fläkt som kyler av kontinuerligt. Har tyvärr ingen kamera heller. Verkar ju rulla så...
Det verkar iaf som att laddaren ligger på toppeffekt. Enl typskylt är det 10A in och 20A ut som är max för denna.
Det verkar iaf som att laddaren ligger på toppeffekt. Enl typskylt är det 10A in och 20A ut som är max för denna.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Två uppdateringar
Bilen har stått och laddat hela dagen idag, och tro det eller ej, men laddaren slog av till slut och gav grön lampa. Magiskt.
Det verkar som det funkar!!!!!!!
Det andra är att dekaltrimmet är beställt
Går bilen bara i 70 behövs all hjälp man kan få.
Bilen har stått och laddat hela dagen idag, och tro det eller ej, men laddaren slog av till slut och gav grön lampa. Magiskt.
Det verkar som det funkar!!!!!!!
Det andra är att dekaltrimmet är beställt
Går bilen bara i 70 behövs all hjälp man kan få.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.