Å andra sidan har han råd att göra eftergifter till open source också eftersom Microsoft mer och mer blir ett tjänstebolag med alla Azure-tjänsterna.
Det vore kul om Microsoft släppte källkoden till AmigaBasic också, såvida inte de rättigheterna är bundna till den gamla Commodore IPn, vem som nu äger det numera.
AmigaBasic är rolig för Microsoft fattade verkligen ingenting om pre-emptive multitasking på den tiden.
Jag gjorde en skoluppgift i första ring i GWBasic på en 286a som säkert hade MS-DOS 3.30, det var något trivialt med ljudvågor, triangel, sågtand, etc, som jag spelade upp på PC-speakern.
Det funkade ju bra och jag tänkte att det vore kul att testa hemma på Amigan också eftersom syntaxen såg ut att funka rakt av, båda var ju Microsoft-produkter.
BAS-filerna i GWBasic var inte textfiler utan något mellanformat, så jag fick printa från editorn och fånga det till fil minns jag.
Till slut fick jag hem filen på en 720KByte 3.5" diskett så jag kunde kopiera över det till Amigan.
Men när jag väl körde programmet där, wow...
Det som spelades upp som en perfekt ljudvåg i MS-DOS kom nu ut som ett hackande, som om det gick genom en tryckluftshammare, och dessutom spelades det en massa övertoner så det lät som en psykedelisk melodi som loopade.

En horribelt dålig implementation av Basictolk på plattformen.
Eller så det var det kanske ett medvetet fulhack Commodore fick, ett FU från Bill för hans förnedring förra gången.