Jag undrar hur jag kan mäta ett 48V litium jon batteri, genom att göra en strömmätning. Jag har gjort liknande strömmätningar i bil på 12V batteri lösningar, där jag mätt med shunt mot säkringar. Går det att göra liknande på ett elcykel batteri och var får jag tag i utrustningen?
Shunt
kablage
mätapplikation
Elbatteriet har en glassäkring som är på 16A. Det jag vill göra är att mäta hur mycket batteriet drar vid körning. Shunten bör isf vara på 15A eller 20A.
Glasrörssäkring: https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... b-f-p41125
Strömmätning av ett litium jon batteri, 48V, 500W
-
- Inlägg: 7156
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Strömmätning av ett litium jon batteri, 48V, 500W
Vad drivs av batteriet?
Vanligtvis används tröga säkringar för batterier. Och med likspänning så hög som 48V är det nog lämpligt med en sandfylld säkring.
Vanligtvis används tröga säkringar för batterier. Och med likspänning så hög som 48V är det nog lämpligt med en sandfylld säkring.
Re: Strömmätning av ett litium jon batteri, 48V, 500W
bearing:
"Vad drivs av batteriet?" Osäker på vad du menar men i stora drag är det ett elbatteri som används på en cykel. På cykeln finns en färddator som är kopplad till batteriet och drivningen.
En strömtång låter som en enkel och bra lösning. Ska titta om det finns nån vettig för ett rimligt pris.
Helst vill jag koppla mot säkringen via en shunt på 30A för att ha möjlighet att logga vid körnng. Strömtång är svårare att använda vid körning.
"Vad drivs av batteriet?" Osäker på vad du menar men i stora drag är det ett elbatteri som används på en cykel. På cykeln finns en färddator som är kopplad till batteriet och drivningen.
En strömtång låter som en enkel och bra lösning. Ska titta om det finns nån vettig för ett rimligt pris.
Helst vill jag koppla mot säkringen via en shunt på 30A för att ha möjlighet att logga vid körnng. Strömtång är svårare att använda vid körning.
Re: Strömmätning av ett litium jon batteri, 48V, 500W
Aha, jag missade infon om elcykel i trådstarten. Tycker ändå att säkringen är ett dåligt val. Finns risk att det blir en ljusbåge i säkringen. Sanden är till för att släcka ljusbågen.
En sån här hallbaserad sensor skulle kunna vara lämplig. Använder samma princip som strömtången, fast drivs med 5V och går enkelt att koppla till din logger gissar jag.
https://www.digikey.com/product-detail/ ... -ND/529405
Modellen heter L01Z050S05 där "050" i mitten är max strömstyrka. Jag har en variant för 400A här hemma, och tycker att dom är smidiga. En nackdel jämfört med shunt är att den får en nollpunktsförskjutning efter användning, så att med cykeln avstängd kommer sensorn visa några hundra mA trots att kretsen inte är sluten. Den stora fördelen är att lösningen blir elektriskt isolerad. Med shunten måste du se till att förstärkaren klarar av potentialskillnaden mellan loggern och shunten.
En sån här hallbaserad sensor skulle kunna vara lämplig. Använder samma princip som strömtången, fast drivs med 5V och går enkelt att koppla till din logger gissar jag.
https://www.digikey.com/product-detail/ ... -ND/529405
Modellen heter L01Z050S05 där "050" i mitten är max strömstyrka. Jag har en variant för 400A här hemma, och tycker att dom är smidiga. En nackdel jämfört med shunt är att den får en nollpunktsförskjutning efter användning, så att med cykeln avstängd kommer sensorn visa några hundra mA trots att kretsen inte är sluten. Den stora fördelen är att lösningen blir elektriskt isolerad. Med shunten måste du se till att förstärkaren klarar av potentialskillnaden mellan loggern och shunten.
Re: Strömmätning av ett litium jon batteri, 48V, 500W
bearing,
tackar, jag glömde sensor som jag själv har använt för strömmätning i bil. Nackdelen med strömsensor jämfört med strömtång är att du måste montera ner kablage där du vill mäta, tror inte det är möjligt på min cykel/eller om jag vill. Detta är för att strömsensorn inte har en öppningsbar klämma som strömtången har.
Därför är shunt eller strömtång smidigare. Jag kommer att börja med strömtång men får då inte mätningar vid fart, endast växling vid stillastående. Det kommer inte ge hela sanningen.
tackar, jag glömde sensor som jag själv har använt för strömmätning i bil. Nackdelen med strömsensor jämfört med strömtång är att du måste montera ner kablage där du vill mäta, tror inte det är möjligt på min cykel/eller om jag vill. Detta är för att strömsensorn inte har en öppningsbar klämma som strömtången har.
Därför är shunt eller strömtång smidigare. Jag kommer att börja med strömtång men får då inte mätningar vid fart, endast växling vid stillastående. Det kommer inte ge hela sanningen.