Lipo laptop batteri refresh?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Lipo laptop batteri refresh?

Inlägg av funkis »

Går det att recykla/refresha igång Lipo (laptop)
batterier som är döda enligt laddaren i laptopen?

Antar att inte går, tänkte fråga i alla fall!?

funkis
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Vet inte exakt hur batteriet i fråga ser ut, men kan du öppna det så går det ju alltid byta ut cellerna.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag fick liv i ett batteripack med ett program som motionerade batterierna i en laptop. Det var några år sedan så jag har inte så mycket mer info, men någon kanske vet mer om såna program?

Henrik Kjellberg: Underbar signatur! :lol:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

funkis: kan mycket väl gå ändå då kretsarna i datorn kanske kan ha en högre dött-batteri-spännings-nivå än vad som är absolut nödvändigt att ha. Vem vet kanske för att tvinga folk att köpa nya batterier tidigt och dom tjäna grova pengar. Men oftast så brukar det dock användas specifika laddarkretsar till Li-Pol/Ion batterier då dom har en speciellt laddnings algoritm och dom brukar hålla bra koll på både det ena och det andra. Så säger det att det inte är ok så brukar det inte heller vara helt 100 vad gäller laddningen.

Den kretsen som jag använde till min Li-Pol/Ion laddare, som jag skrivit om i en tråd, laddar även om batteriet är extremt urladdat men med en mycket låg ström. Men om inte spänningen stiger till en viss nivå inom en specifik tid så ser kretsen det som att batteriet inte är ok. Går dock att ordna genom att ändra lite komponenter om man vet att batteriet är ok så att den laddar under en mycket längre tid. Men om då tex batteriet har varit kraftigt urladdat under en längre tid så är det ändå knappt lönt då det med stor sannolikt har tagit skada. Är det gammalt så kan det möjligen också ha en liknande symptom.

Om det sedan kan finnas program som tar hand om laddningen i stället så kan det vara lovande.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Eller så tar man fram labbagget och pyttsar på lite ström på batteriet tills spänningen har kommit upp lite. Därefter fortsätter man laddningen med den vanliga laddaren. Denna procedur körde jag på ett mobiltelefonbatteri som var helt dött. Det fungerar fortfarande...
Skriv svar