Ta bara strömmen som finns tillgänglig delat med strömförbrukningen så får du svaret i timmar. Det är dock optimalt, i praktiken kan det skilja lite.
Det finns tex SMD lysdioder som drar runt 1mA och det finns säkert dom som tom drar lite mindre. Hur det är med hålmonterade vet jag ej men dom kanske ligger på ungefär samma nivå som SMD kanske möjligen strax över pga förmodligen större chip.
> nån som känner till vad dom mest strömsnåla lysdioder drar ?
Ingen lysdiod "drar" någonting alls !!
*Du* bestämmer vilken ström som du matar den med (normalt m.h.a ett motstånd som maxxflow noterade).
Sen finns det "standard" och "högeffektiva" lysdioder (har inget med *ljusstyrkan* att göra !).
De högeffektiva ger bra ljus även vid lägre ström (1-2 mA).
Om du t.ex matar en lysdiod med 10 mA från ett batteri med 700 mAh
så blir det 700/10 = (ca !) 70 timmars drifttid. Om det räcker med 1 mA så
räcker batteriet i 700 timmar.
Nä, där har du fel Mediza. Sodjan skrev mAh och inget om spänningen....
Alltså är sodjans uträkning rätt, om det går 10mA genom en LED och batteriet är på 100mAh kommer den att lysa (ca:) 10 timmer. Om man då måste ha en strömbegränsarmotstånd för att spänningen är för hög från batteriet är det väl OK, det är ju samma 10mA som pysar genom.
Men batteriet skiljer sig om det är 9V & 100mAh eller 3V & 100mAh....
men ett enda alkaliskt har en spänning på 1.5v och kommer inte få många lysdioder att ens tända utan kommer att kräva step-up och därmed dra mera ström från batteriet än vad som går genom lysdioden.
Det var därför jag påpekade att det bara stämmer om polspänningen är exakt lysdiodens framspänningsfall på den strömmen (eller högre) då sodjan bara pratade om strömmen genom lysdioden.
Så om du matar från ett 1.5v batteri och ska ha 10ma genom leden, så kanske det krävs 25ma från batteriet när du kör step-up, då räcker ett 700ma bara 28 timmar...
Men det är väl fullständigt *självklart* att batteriet måste ha en
spänning som är högre en Vf ! Det har inte varit någon
fråga om step-up eller liknande...
> ...sodjan bara pratade om strömmen genom lysdioden.
Öh, vad är det för fel med att ha lysdioder i trådlösa tangentbord? Trådlösa optiska möss har ju LED... Min lysdiodsficklampa från Biltema är också "trådlös", men den funkar bra ändå..
vfr skrev:Det finns en orsak till att lysdioderna för CapsLock etc sitter på mottagaren och inte i tangentbordet.
ååhh du menar den där svarta klumpen jag inte sett på 2veckor
Öh, vad är det för fel med att ha lysdioder i trådlösa tangentbord? Trådlösa optiska möss har ju LED...
en optisk mus måste ha ljuset för att fungera.
om man räknar på en led som lyser 24/7 vilket skulle va fallet för min del gällande num lock skulle ja få byta batterier typ var 4:e vecka jämfört med var 14:e vecka som det är nu.