styra robotarm via parallel porten

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

styra robotarm via parallel porten

Inlägg av squiz3r »

Hej,

jag håller på att bygga en liten robot arm, som jag ska styra från parallel porten på en 98 eller xp. jag vet hur man kopplar in den o så så problemet är bara att jag har googlat som en dåre jag har letat på miliontals forum m.m. men hittar inget program att styra det med...
helst skulle jag vilia styra den med tangentbrdet. men det går på annat sät oxxå kom med förslag snälla!

Tack på förhand! //Daniel A
Seven11

Inlägg av Seven11 »

det finns speciella dll filer att ladda ner som du kan inkludera i ditt program som styr robotarmen. Sen behöver du skriva ett program som sköter överföringen och kodningen av datan... det hade varit lättare att hjälpa dig om vi fick se schema samt eventuell kod för mikrokontrollant om du använder sådan.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Du kommer knappast at hitta något färdigt som "styr" armen, om det inte
är någon standardkonstruktion...

Vad finns det för "logik" i själva armen ?
D.v.s hur mycket (eller på vilken nivå) skall Windowsprogrammet "styra" ?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Testa denna:
http://www.driverlinx.com/DownLoad/DlPortIO.htm

Funkar i VB och programexempel finns med.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

det är bara ett litet problem jag suger på att programera (eller rättare sagt jag kan inte programera något i windows...)

jag har bygt relä kortet så att mjukvaran ska vara så lätt att fixa som möjligt:

om jag trycker in W så ska den skicka ut ström medan jag håller inne knappen i T.ex D0 på parallelporten, trycker jag på S ska den skicka ut ström på D1 medan jag håller inne knappen och så vidare på A & D.
när jag trycker in ENTER ska den sätta på strömen på D4 och sedan ska den vara på tils jag trycker en gång till, och samma på right shift (under enter) fast på D5

Det går bra med andra knappar också men helst domme.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

"Det går bra med andra knappar också men helst domme."
Varför använda en dator övehuvudtaget när den inte fyller någon som helst logiskt funktion?! Det enda som den gör är ju att förmedla knapptryckningarna.
Köp fyra momentana och en växlande strömbrytare och koppla direkt till din kabel istället!
Om syftet är att automatisera styrningen så är ju givetvis datorn ett bra sätt
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

oJsan: syftet med datorn är att utväckla den i framtiden...

hur svårt är det att programera ett sånt här program? Just nu kan jag ingen ting om programering på dator.. men jag hadde tänkt lära mig någon gång...

är det Basic man använder för att programera i datorer normalt eller, jag har lite erfarenhet av att programera en basic stamp så det kan ju vara lättare att lära sig programera en dator i basic än ett helt annat prog. språk

Tack för hjälpen, jag hoppas på fler goda råd..
Seven11

Inlägg av Seven11 »

nej basic används inte normalt... oftast är det c/c++/c# (beroende på vad som ska programmeras) för vanliga datorprogram även om en del basic förekommer. Utöver ovan så finns det en sjö av programmeringsspråk som används beroende på nästan lika många faktorer. Nu på senare tid har dock funktionella programmeringsspråk (typ haskell och erland) fått stor genomslagskraft.
Men som sagt c familjen (och för oss som programmerar lågnivå en hel del assembly, ofta felaktigt kallat assembler) är fortfarande störst överlag.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Om du INTE kan något alls om programmering eller hur program fungerar så är det mycket svårt att börja såhär.

Det du kan göra är att börja labba i VB(Visual Basic) det är snabbt nog till det du tänker göra plus att det är bland det enklaste att programmera.

Finns hur mycket hjälp som helst på nätet (tänk google) och på microsofts hemsida (msdn)

Här kan du ladda ner VB express ta det och dlportio (i inlägget ovan) så klarar du dig garanterat om du får igång programmen.

Börja med att göra lite knappar på en panel och hur du får det att interagera med programmet. Sen tar du en lysdiod och ett motstånd och trycker rakt in i parallellporten och försöker få den att blinka. Tänk på att parallellporten är "delad i två" dvs den har två olika adresser en "control" och en "data". Du klarar dig säkert med bara en del till armen (4 leder).

Fråga gärna om något är oklart.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

tack, funkar det på win 98?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Vet ej. Har inte kört 98 sen lääänge. Ostabilt och icke bra för programmering anser jag. Vi körde det i jobbet och man lärde sig _SNABBT_ att spara var femte minut oavsett! VB är dock inte så hårt som det vi körde men ändå. Enda som är enklare är direktåtkomst till portarna.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag suger verkligen på mjukvara... Nu kan jag inte hitta hur jag skriver in program koden... när man tar "NEW PROJEKT" kommer det olika "templates" som man ska välja mellan vilken ska man ta till ett sånthär program?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Standard exe. (jag kör VB6)
Seven11

Inlägg av Seven11 »

dll filen ska fungera för Win 9x också...
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

standard exe???

jag kör VB 2005 express editon
Skriv svar