Electrolux torktumlare, hjälp med ID motstånd.
Electrolux torktumlare, hjälp med ID motstånd.
Fick en torktumlare Electrolux EDC67555W som hade blivit helt kolsvart, den är ca 10år. Googlade lite och det vanligaste va tydligen ett motstånd samt en krets som heter LNK304GN. Plockade ur kretskortet och mätte de olika motstånden, det inringade i bilden va det avbrott i, men det va ingen färgmärkning och det står inget på kortet eller motståndet va det är för värde på det. Fick även se att när jag fiskade ut kortet så fanns det två extraknappar på kretskortet (som inte går att trycka på utifrån), kan det va extra funktioner? Reset för mjukvaran? Eller är det samma kort i nåt annat? Numret på kretskortet är Electrolux 0097_00061.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Electrolux torktumlare, hjälp med ID motstånd.
Gick in på elfa och kollade schemat för kretsen, kan det va så enkelt att motståndet ska va 470 ohm? Kan man byta 304 mot en 305? Den va lite biffigare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det du ringat in är ett par switchar. Det brukar vara avbrott igenom dem.
Schemat du hittat är enbart et schema för att kunna mäta upp de olika parametrarna såsom switchtider osv. Det visar inte hur kretsen skall kopplas in eller användas.
Kretsen är en AC/DC omvandlare. 240V in och DC ut.
Schemat du hittat är enbart et schema för att kunna mäta upp de olika parametrarna såsom switchtider osv. Det visar inte hur kretsen skall kopplas in eller användas.
Kretsen är en AC/DC omvandlare. 240V in och DC ut.
47 ohm motstånd.
305'an går bra att ersätta med.
305'an går bra att ersätta med.
Danny min hjälte, hade hoppas på att du skulle svara
, jag beställer grejer från elfa. 

Vill bara återkoppla att med nya komponenter från conrad så funkar tumlaren igen, frakten hade gått upp på elfa till 133+moms, så skippade det. När jag lödde lös motståndet stod det 47 ohm på undersidan. Lika kul som när folk monterar lager med texten inåt.