Spänningsvakt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PeterH

Re: Spänningsvakt

Inlägg av PeterH »

Kollade du länken? Den finns i Kina och kostar 29:- med fri frakt plus postens 75:- i hanteringskostnad, köp 5 på en gång så kan du sälja 4 stycken av dom för 60:- styck och får då din egen som betalning för jobbet...
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

@PeterH

Klart jag kollade länken, det gör jag alltid när någon hjälper mig.

Men jag behöver bara 1, därför sökte jag vidare. Just nu på Pch
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

HUGGBÄVERN skrev:Glöm 3909:an så länge om du ska handla småkomponenter. Beställ från Electrokit - snabba, roliga och billiga.
Tack.

Tog en stund att ögna igenom Elektrokit, men nu är det klart, och beställningen är gjord.

Kommer nog att sova gott inatt.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort

Inlägg av Hobbyisten »

Du ville lära dig elektronik Klickmans, förstod du Bäverns schema ? 12V-pilen är testobjektet, potentiometern väljer frånslagspunkt (när batteriets spänning sjunkit för lågt). En opamp fungerar så att den förstärker skillnaden mellan plus och minusingången. Potentiometern fungerar som en spänningsdelare. När således den del av potentiometern som uttagen tas mellan överstiger 6V så blir det en positiv spänning på utgången av opampen, vilket triggar igång transistorn och lysdioden tänds. Opampen är också kopplad som en inverterad förstärkare (återkoppling från utgången tillbaks till minusingången), en sådan sänker höga spänningar och höjer låga spänningar. Opampen strävar efter att hålla ingångarna på samma nivå, det blir då en motkoppling som håller opampens utgång på samma nivå som plusingången. Vref ändras till den nya spänningen, men minusingången hamnar strax under plusingången pga motståndet och lysdioden lyser ända tills Vin understiger 6 V. Är det rätt ?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

I Nationals datablad till LM431 finns en spänningsvakt med, som det verkar,
dämpning för självsvängning vid omslag. De har 2st LM431 med hög- och låg-nivå.

Man kan sätta låg-nivå till exempelvis 11V och hög-nivå till 15V. På utgången sitter
en öppen-kollektor transistor-switch som man exempelvis kan dra basen på en PNP-transistor m.h.a

Ganska simpel krets och lätt att ställa nivåer på.

Ska testa i LTSpice. Återkommer.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Hämtat ur databladet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Hobbyisten skrev:Du ville lära dig elektronik Klickmans, förstod du Bäverns schema ? 12V-pilen är testobjektet, potentiometern väljer frånslagspunkt (när batteriets spänning sjunkit för lågt). En opamp fungerar så att den förstärker skillnaden mellan plus och minusingången. Potentiometern fungerar som en spänningsdelare. När således den del av potentiometern som uttagen tas mellan överstiger 6V så blir det en positiv spänning på utgången av opampen, vilket triggar igång transistorn och lysdioden tänds. Opampen är också kopplad som en inverterad förstärkare (återkoppling från utgången tillbaks till minusingången), en sådan sänker höga spänningar och höjer låga spänningar. Opampen strävar efter att hålla ingångarna på samma nivå, det blir då en motkoppling som håller opampens utgång på samma nivå som plusingången. Vref ändras till den nya spänningen, men minusingången hamnar strax under plusingången pga motståndet och lysdioden lyser ända tills Vin understiger 6 V. Är det rätt ?

Kan inte svara på det, jag måste läsa på och verkligen förstå innan jag svarar.

Lite trött i ögonen nu.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

I databladet finns inga värden för en del komponenter så det får man eventuellt prova fram vad som fungerar.
I första fallet stiger batterispänningen inte över den övre omslagsnivån.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar