Järn i komponentbenen?
Järn i komponentbenen?
Jag köpte en billig byggsats från electrokit. Det var längesedan jag lödde nått och behöver öva lite. Tänkte testa blyfritt också.
Tyckte komponentbenen verkade hårda att klippa i så jag tog fram en magnet och testade. Alla komponentbenen utom i transistorerna var magnetiska? Är det standard nuförtiden eller är det bara så att det är kinajunkskomponenter?
Tyckte komponentbenen verkade hårda att klippa i så jag tog fram en magnet och testade. Alla komponentbenen utom i transistorerna var magnetiska? Är det standard nuförtiden eller är det bara så att det är kinajunkskomponenter?
Re: Järn i komponentbenen?
Järn är det nog inte, men däremot är det säkerligen Nickel i benen!
Och nickel är också ferromagnetiskt.
http://www.ti.com/lit/an/szza026/szza026.pdf
Och nickel är också ferromagnetiskt.
http://www.ti.com/lit/an/szza026/szza026.pdf
Pinnarna på lysdiodslingor som är utomhus brukar rosta friskt, så det kan säkert vara
av besparingsskäl de använder förtent "stålplåt" till komponentben.
Koppar var det på den gamla goda tiden
av besparingsskäl de använder förtent "stålplåt" till komponentben.
Koppar var det på den gamla goda tiden

Jag har testat en del IC och många är magnetiska. Måsvingakretsar brukar jag skära benen av nära "kroppen", hålla en magnet nära och sedan värma upp lödningarna.
Benen flyger bort till magneten.
Om de sedan är järn eller annat vill jag låta osagt men vissa kretsar blir bruna när det kommer vatten på dom under drift och jag misstänker att färgen kommer av järnoxid.
Benen flyger bort till magneten.
Om de sedan är järn eller annat vill jag låta osagt men vissa kretsar blir bruna när det kommer vatten på dom under drift och jag misstänker att färgen kommer av järnoxid.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Det kan mycket väl vara förtennad järn/ståltråd. Koppar är dyrt och när somliga komponentben ska automatmonteras (RIFA körde benen rakt genom plasten i de plastboxar kondingar gjöts in i) är kopparn för mjuk. RIFA körde förtennad ståltråd.
Är ju inte direkt sugen att kapa de benen med den gamla lindströmavbitaren 

- Mizzarrogh
En del mycket billiga Asientillverkade komponenter verkar ha ben av stål, tror lindströmmaren klarar dem då de är ganska tunna (och den vad jag minns fritt ur skallen är specad för +1mm koppartråd, iaf mellanmodellen, osäker på den lilla modellen, om den var 0,8-0,9 eller någonting sådant. Men jag har hitintills faktiskt aldrig lyckats ha sönder en äkta Lindsröm med normala komponenter, kanske om man klipper fjäderstål, eller typ kalldragen oglödgad konstruktionstråd eller kopparbelagd hårddragen ståltråd man brukar ha med sig i fickan på byggen och liknande med den, men det använder man ju normalt andra tänger till... med den), men har inte heller vågat testa med min på dem, jag använder en kraftigare sidavbitartång till dem med extra smalt huvud och flat baksida, inte lika liten och smidig som lindströmmarn kanske men duger till enklare saker och man vet att den tål det.
Edit, du kan hitta en liknande på tex Biltema för en femtiolapp som duger till lysdioder och liknande och är lätt att fila om så att den passar det man håller på med om så krävs.
Edit, du kan hitta en liknande på tex Biltema för en femtiolapp som duger till lysdioder och liknande och är lätt att fila om så att den passar det man håller på med om så krävs.
Jag får slinka in på biltema nästa gång jag åker förbi. Det blir bra det 

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
En lindströmare klarar inte 2mm pianotråd kan jag meddela, men fråga inte hur jag vet ... Snyggade till tången lite och den klipper komponentben (med det som återstår av skären) som om inte gjort annat.
Det är ofta ståltråd i komponentben. Men exempelvis likriktardioder verkar ha koppar, förmodligen för att förbättra kylningen.
Anekdot: en kompis hade uppgraderat med nya Lindströmtänger, när han fick besök av en som behövde låna lite verktyg för att laga sin cykel. Minst en tång användes för att klippa ekrar vilket inte gick så bra, detta var 70-tal o tängerna var jävligt dyra.

- Mizzarrogh
Jo, man minns ju hur arg farsan var då jag lånat hans elektroniktänger (som var ännu finare och dyrare än lindsröm tängerna...) till att klippa rostig mätarwire, plåtklämmor och annat på gamla skrotbilar när jag ville ha loss mätarpanelen från en urgammal SAAB ute i skogen... Såhär i efterhand känner man visst medlidande.Castor skrev:Anekdot: en kompis hade uppgraderat med nya Lindströmtänger, när han fick besök av en som behövde låna lite verktyg för att laga sin cykel. Minst en tång användes för att klippa ekrar vilket inte gick så bra, detta var 70-tal o tängerna var jävligt dyra.![]()

För många härrans år sedan, höll jag på att koppla in ett styrsystem, då en person frågade om han fick låna min Erem-avbitare.
Det höll på att bli mord, när jag såg att han skulle bearbeta en saxpinne med den. Som tur han jag stoppa honom innan någon skada var skedd.
Det höll på att bli mord, när jag såg att han skulle bearbeta en saxpinne med den. Som tur han jag stoppa honom innan någon skada var skedd.