Bruten spänning till SATA diskar?
- rysshack.se
- EF Sponsor
Bruten spänning till SATA diskar?
Vad händer om spänningen till en satadisk bryts under drift?
Senast redigerad av rysshack.se 2 maj 2020, 08:32:36, redigerad totalt 1 gång.
- rysshack.se
- EF Sponsor
Re: Bruten spänning till SATA diska, hotswap?
Givetvis slutar satadisken vara tillgänglig,
jag antar att det finns risk för dataförlust om disken skriver vid tillfället spänningen bryts.
Finns det även risk för att satadisken går sönder?
Skiljer sig SSD och mekaniska diskar i detta hänseende?
jag antar att det finns risk för dataförlust om disken skriver vid tillfället spänningen bryts.
Finns det även risk för att satadisken går sönder?
Skiljer sig SSD och mekaniska diskar i detta hänseende?
Re: Bruten spänning till SATA diskar?
På en roterande disk tappas alla skrivningar som ligger i kö. Håller fundamentala delar av filsystemet/bootdata/partitionstabell på att skrivas kan det bli omfattande trassel, men hårdvarumässigt lär det vara okej. Diskens huvud parkeras *sannolikt* vid strömbortfall, det finns ordentligt med rotationsenegi att ta av för att göra det. Men utgå inte från det. En SSD däremot kan totalhaverera.
Det är ju inte värre än ett vanligt strömavbrott.
Personligen har jag aldrig råkat ut för korrupta diskar iom strömavbrott.
Kanske haft tur varje gång, vem vet.
Personligen har jag aldrig råkat ut för korrupta diskar iom strömavbrott.
Kanske haft tur varje gång, vem vet.
-
Jovisst är det så, dock har det aldrig hänt mig att jag fått korrupta diskar vid plötslig avstängning, peppar peppar.
Detta är mycket mycket ovanligt och isåfall har den trasig firmware så du får den utbytt på garanti.guckrum skrev:En SSD däremot kan totalhaverera.
Sedan är det bara montera den nya och återställa från backup.
Artikel med författare från HP Labs som testat powercycla SSDer och rapporterar att det kan gå illa eller riktigt illa:
https://www.usenix.org/system/files/con ... inal80.pdf Det är rena skräckläsningen.
https://www.usenix.org/system/files/con ... inal80.pdf Det är rena skräckläsningen.
Hmm, dokumentet är 8 år gammalt, utfört på SSD-diskar tillverkade 2011, tror knappast det är relevant i dag.
Nej - förmodligen är det ännu värre idag då fokus är kapacitet men inte så noga med pålitlighet vare sig i kort tid eller längre tid vid strömlös förvaring...
Moderna SSD har ju en rätt ansenlig mängd RAM i sig och detta måste synkas upp mot någon nonvolatile-minne i SSD på i princip ingen tid alls när strömmen försvinner.
En del SSD främst för enterprise-bruk har kondingar som ger spänning tillräckligt för att jobbet skall hinnas med.
Hårddiskar använder idag sedan många år tillbaka spindelmotorn som generator för att parkera huvudet och numera har disktillverkare som Toshiba börjat med att säkra pågående data i write-cache med flash eller lagras på skivan innan varvtalet har hunnit sjunka för mycket.
mängden lagrad rotationsenergi i en 6-8 skivors spindel vid 7200 RPM är rätt ansenlig trots allt och det skulle behövas en rätt stor konding för att lagra samma mängd energi i en flashtillämpning.
Moderna SSD har ju en rätt ansenlig mängd RAM i sig och detta måste synkas upp mot någon nonvolatile-minne i SSD på i princip ingen tid alls när strömmen försvinner.
En del SSD främst för enterprise-bruk har kondingar som ger spänning tillräckligt för att jobbet skall hinnas med.
Hårddiskar använder idag sedan många år tillbaka spindelmotorn som generator för att parkera huvudet och numera har disktillverkare som Toshiba börjat med att säkra pågående data i write-cache med flash eller lagras på skivan innan varvtalet har hunnit sjunka för mycket.
mängden lagrad rotationsenergi i en 6-8 skivors spindel vid 7200 RPM är rätt ansenlig trots allt och det skulle behövas en rätt stor konding för att lagra samma mängd energi i en flashtillämpning.
Jag tror nog att algoritmer i dag är bättre än för 10 år sedan, ävenså kvaliteten på minnena
Okej.
Här är en artikel från 2018 som visar liknande problem som den äldre jag länkade till tidigare https://arxiv.org/pdf/1805.00140.pdf.
Här är en artikel från 2018 som visar liknande problem som den äldre jag länkade till tidigare https://arxiv.org/pdf/1805.00140.pdf.
Den iranska rapporten testar tre olika SSD, en från 2013, en från 2015 och en som dom inte vill tala om årtalet på. 120B och 256GB.
Det står att det är SATA-ssd och vad jag kan förstå är dom utan batteribackup. Dataförlust vid strömavbrott under skrivning är alltså förväntat resultat.
Risken för dataförlust av skriven data verkar enligt deras tester variera från 1% - 50% beroende på blockstorlek.
Som jag tolkar texten var det inte en enda av diskarna som gick sönder eller förstörde data förutom den som skrevs vid strömavbrottet.
Slutsatsen är att disktillverkarna rättat till dessa allvarliga fel mellan 2011 till 2013.
Det står att det är SATA-ssd och vad jag kan förstå är dom utan batteribackup. Dataförlust vid strömavbrott under skrivning är alltså förväntat resultat.
Risken för dataförlust av skriven data verkar enligt deras tester variera från 1% - 50% beroende på blockstorlek.
Som jag tolkar texten var det inte en enda av diskarna som gick sönder eller förstörde data förutom den som skrevs vid strömavbrottet.
Slutsatsen är att disktillverkarna rättat till dessa allvarliga fel mellan 2011 till 2013.
För att undvika dataförlust ja. Men troligen inte för att förhindra korrupt data.xxargs skrev: Moderna SSD har ju en rätt ansenlig mängd RAM i sig och detta måste synkas upp mot någon nonvolatile-minne i SSD på i princip ingen tid alls när strömmen försvinner.
Att tappa det som skulle skrivits de senaste 2-3 sekunderna är ju inte ett lika stort problem som att tappa hela innehållet.
Att inte ha testat är inte en garanti för att det fungerar. Att ett litet test visar färre fel än ett större betyder inte att de fel man inte ser inte finns. Bara för att ingen lagt pengar och tid på att genomföra och få peer-reviewat en test på diskar fabricerade de senaste åren är väl inte på något sätt ett argument för att de inte har problem liknande de man sett vid tidigare tester? Oavsett utfall vore ett sådant test jätteintressant. (Och tidskrävande. Och dyrt. Tyvärr. Annars kunde man ju gjort det själv.)
Så medan vi väntar på att någon annan skall göra jobbet så är allt vi kan göra att fortsätta tro. Jag tror att det finns problem, motiverat av att jag sett problem. Det finns andra som tror att det inte finns några problem, eftersom de inte sett några.
Så medan vi väntar på att någon annan skall göra jobbet så är allt vi kan göra att fortsätta tro. Jag tror att det finns problem, motiverat av att jag sett problem. Det finns andra som tror att det inte finns några problem, eftersom de inte sett några.