Motorn är en GM37-BLDC3650, som har följande kablar: Vcc, PWM, DIR, GND, Feedback (använder jag ej).
Kopplar jag in motorn med Vcc och GND och ger den 12-14V matningsspänning så snurrar den med full fart. Kopplar jag PWM till GND så stannar den (föga förvånande).
Jag kopplar PWM till en mikrokontroller och kopplar en resistor på 3.3K mellan PWM och jord för att hålla motorn avstängd tills microcontrollern ger PWM-pulser för att driva motorn. Resistorn har jag fått testa mig fram till lämpligt värde, kommer jag upp i runt 5K så snurrar motorn sakta sakta.
Problemet jag har är när mikrokontrollern ger en 100% PWM så snurrar motorn i bara c:a 60-70% av hastigheten (min tolkning när jag ser och hör motorn), värt att tillägga är att mikrokontrollern drivs med 3.3V och har motsvarande GPIO-pinnar. Jag har även testat att ta bort mikrokontrollern och bara koppla 3.3V direkt på PWM-pinnen och jag får samma beteende, så det är inte själva datorn eller programmet.
Här är schemat för inkoppling av motorn:
Jag testade sedan att istället skicka in en 5V spänning på PWN-pinnen, och då upplever jag att motorn går till 100%. Så antagligen så bygger motorns inbyggda styrelektronik på 5V och det krävs en 5V spänning för att driva den fullt ut. Frågan blir då hur min 3V mikrokontroller skall leverera 5V till motorn, svaret som jag tänkte mig var att mikrokontrollern skall styra en transistor som levererar 5V till PWM-pinnen, jag har 3.3V, 5V, och 14V tillgängligt på mitt kretskort.
Lösningen i sin enklaste form bli då så här:
MEN när jag testar med denna lösning så går motorn bara i 60-70%, det känns som att transistorn inte bottnar och driver fullt ut. Men om jag kopplar basen direkt på mitt labbaggregat så skall väl den ändå få tillräckligt med ström för att transistorn skall bottna, och transistorn i sin hur skall väl vara stark nog för att lyfta 3.3K resistorn hela vägen till 5V??
Eller vad har jag missat? Tack för svar!