Varför reglerar inte (hela vägen) L7808 + NPN utan last?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Brickbit

Varför reglerar inte (hela vägen) L7808 + NPN utan last?

Inlägg av Brickbit »

Håller på med ett litet projekt där jag använt en gammal stegmotor för att "simulera" rörelse på en enhet som har ett gyro monterat. Allt verkade fungera bra ... Motorn är specad till 7,25V så jag byggde ihop en regulatorkrets som ska ge ca 7,3V. Det fungerar som det ska när motorn är aktiv, motorn drar ca 500mA (så det hade nog räckt med bara 7808:an. Men jag vill förstå vad som går fel).

När motorn inte är aktiv är enda lasten en lysdiod + motstånd, så ca 20mA. Då reglerar inte 7808 ner till 8V utan ligger på ca 12,5V ut. Jag har 15V in. Testade att belasta med resistorer och behöver då komma upp i ca 150-200mA innan jag är nere på ca 7,4V. Det roliga är att kopplar jag in en liten motor som last, som bara drar 30mA, då är vi också nere på ca 7,4V. Och har jag ingen last alls tror jag att jag låg på ca 12,5V ut också, hela kretsen drar då ca 80mA. När den lilla motorn går, som drar 30mA, drar hela kretsen ca 55mA och med 7,4V ut.

Försökte simulera i LTSPICE med en modell av 780X jag hittade på nätet, men allt fungerade som jag tänkt där... så till ingen hjälp. Följdfråga på det, vad är bäst och enklast att simulera i? :)

Kretsen ser ut så här:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Varför reglerar inte (hela vägen) L7808 + NPN utan last?

Inlägg av Icecap »

MJ2955 är inte en vansinnigt modern transistor och har - om jag inte missminner mig - en ganska seriös läckström.

Och den läckström är orsaken du letar efter.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Ingen bra trissa, men sååå våldsam är inte läckströmmen. Har en uppgift på 0.7mA vid 0VUbe och Uce 30V 25 grader och det är ett maxvärde.

Är motståndet bas-emitter på 3R helt? Du mäter väl utspänningen med scope och ser så kretsen är stabil? Har Du inget scope så se om spänningen ändrar sig när Du rör vid kretsen eller ansluter en kondensator lite här och där. Ändrar den sig då är den instabil.
opampen

Inlägg av opampen »

Om MJ2955 är hel så borde inte läckströmmen ha någon betydelse. Nej, det är inte en modern trissa men det är en kisel så den borde inte läcka mer än vanligt.

Däremot kan ju trissan vara skadad på något sätt. Har du prövat byta till en annan liknande?

Har du titta på elektrolyt kondingarna C16 och C25? Dom kan vara dåliga. Lytar kan när dom blir gamla torka och inte fungera. Pröva med att byta dom.

Det kan också bero på hur du byggt upp det? Har du byggt det på ett weroboard? Långa ledningar kan orsaka självsvängningar.

Som tidigare frågats har du mätt upp den med scopet?
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

R55 gör att det är "hög" impedans på ingången av kretsen(pin 1).
Databladet anger 0.33uF här.
Utgången(pin 3)har två kondingar så den klarar sig nog bättre.

Personligen skulle jag testa kretsen utan transistor först.
Brickbit

Inlägg av Brickbit »

Först, tack för alla svar! :)

Satt en stund, såg inget "konstigt" på oscilloskopet. Flyttade ändå de keramiska kondingarna så nära jag kunde. Sen såg jag felet. Det var SBS, inget annat! ... jag hade en 3.3K resistor, och inte en 3R! Bytte och nu ligger kretsen stabilt på 8V och allt drar 5mA utan last, med dioden runt 20mA, och med stegmotorn lika samma som innan.

Efter D16 är spänningen 7,4V när motorn inte går, och 7,3V när den går. Gissar att det har något med att spänningsfallet varierar över dioden beroende på ström?

Men, med tanke på det första beteendet med fel motstånd. Varför reglerades spänningen så mycket bättre när jag anslöt en liten motor som drog ca 30mA än om jag la på en resistorlast med mycket högre strömförbrukning? Nån som har en idé? :)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Motorlasten var antagligen inte en konstant ström och därmed andra förhållanden runt transistorn. Där är kondingar och diodsträckor inblandade som då får oväntade saker att inträffa.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

C18 vill - med 3,3k som R55 - definitivt vara för liten tillatt undvika självsväng och det kan förklara den dåliga reglering med ohmsk belastning - och kanske också den relativa stabilitet med en induktiv last som motorn.
Skriv svar