Synpunkter på kretskort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7298
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Synpunkter på kretskort

Inlägg av lgrfbs »

Tack för fina bilder, följer detta projekt. :tumupp:
ktm_micke
Inlägg: 122
Blev medlem: 24 juni 2009, 09:34:27
Ort: Halmstad

Re: Synpunkter på kretskort

Inlägg av ktm_micke »

165263C2-08C8-4713-A98F-B75D9E466908.jpeg
Lite mer bilder på testkörningen
4C62085C-EC7D-48E4-9032-2B2592ABC544.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2493
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Synpunkter på kretskort

Inlägg av Hedis »

Snyggt det blev, och smidig setup för att kunna köra lådan utan bilmotor.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26632
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Synpunkter på kretskort

Inlägg av Icecap »

Sitter Teensy'n i sockel?

Om så får du stora problem senare.
ConnyK
Inlägg: 233
Blev medlem: 26 januari 2009, 18:21:10

Re: Synpunkter på kretskort

Inlägg av ConnyK »

Snyggt!
Imponerat att att du hitta en låda så det ser fabriksgjort ut utan att det är jätteserier.
/Conny
ktm_micke
Inlägg: 122
Blev medlem: 24 juni 2009, 09:34:27
Ort: Halmstad

Re: Synpunkter på kretskort

Inlägg av ktm_micke »

Icecap det får du nog utveckla mer
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 6930
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Synpunkter på kretskort

Inlägg av rvl »

Sockel på en plats som tydligen är utsatt för vibrationer reagerade jag också på när jag såg bilderna.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26632
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Synpunkter på kretskort

Inlägg av Icecap »

OM den sitter i sockel på kretskortet kommer vibrationerna att ge glappkontakt!

Inte kanske, inte möjligen men alldeles säkert!

Visst kan man minska problemet en aning vid att välja bra sockel - det vill dock bara få problemet att uppstå en aning senare.

Ska det vara hållbart SKA grejerna monteras direkte på mönsterkortet! Helst ska man undvika BGA-kapsel och det ville vara MYCKET vettigt att ha fuktsäkring på kretskortet, evt. vid att kleta på silikon för detta ändamål - och kanske inte använder full mängd härder. Då blir det mer kletigt och håller en aning tätare.

Jag skulle ALDRIG montera en mikroprocessor-på-modul som du gör i det miljö, det KOMMER att ge problem med tiden.

Frågan är bara när.
ktm_micke
Inlägg: 122
Blev medlem: 24 juni 2009, 09:34:27
Ort: Halmstad

Re: Synpunkter på kretskort

Inlägg av ktm_micke »

Nu kommer det att sitta i en bil som går enbart på somrar och 99,9% regnfritt vist kan det bli problem med socklar men den kommer att säkras med lim för vibrationer. Man har kört med socklar i bilelektronik förr och tror inte det varit några större problem bara man säkrar för vibrationer. Bild på ett gammalt Motronic sprut som förmodligen funkat bra trots sockel montering.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26632
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Synpunkter på kretskort

Inlägg av Icecap »

Och den var monterat i växellådan?
ktm_micke
Inlägg: 122
Blev medlem: 24 juni 2009, 09:34:27
Ort: Halmstad

Re: Synpunkter på kretskort

Inlägg av ktm_micke »

Tror inte det men i kupén som den jag gjort kommer att va
ktm_micke
Inlägg: 122
Blev medlem: 24 juni 2009, 09:34:27
Ort: Halmstad

Re: Synpunkter på kretskort

Inlägg av ktm_micke »

Antar at du trodde den skulle sitta i xäxellådan då kan jag förstå din oro.
ktm_micke
Inlägg: 122
Blev medlem: 24 juni 2009, 09:34:27
Ort: Halmstad

Re: Synpunkter på kretskort

Inlägg av ktm_micke »

Bilen lådan kommer att sitta i.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36617
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Synpunkter på kretskort

Inlägg av Glenn »

Det är ju en viss skillnad på en racebil och en produktionsbil.

Jag skulle också socklat i det fallet, däremot skulle jag nog inte gjort det i en produktionsbil som ska hålla i 40k mil i samtliga klimatzoner året om.
Skriv svar