Synpunkter på kretskort
Re: Synpunkter på kretskort
Lite mer bilder på testkörningen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Snyggt det blev, och smidig setup för att kunna köra lådan utan bilmotor.
Snyggt!
Imponerat att att du hitta en låda så det ser fabriksgjort ut utan att det är jätteserier.
/Conny
Imponerat att att du hitta en låda så det ser fabriksgjort ut utan att det är jätteserier.
/Conny
Sockel på en plats som tydligen är utsatt för vibrationer reagerade jag också på när jag såg bilderna.
OM den sitter i sockel på kretskortet kommer vibrationerna att ge glappkontakt!
Inte kanske, inte möjligen men alldeles säkert!
Visst kan man minska problemet en aning vid att välja bra sockel - det vill dock bara få problemet att uppstå en aning senare.
Ska det vara hållbart SKA grejerna monteras direkte på mönsterkortet! Helst ska man undvika BGA-kapsel och det ville vara MYCKET vettigt att ha fuktsäkring på kretskortet, evt. vid att kleta på silikon för detta ändamål - och kanske inte använder full mängd härder. Då blir det mer kletigt och håller en aning tätare.
Jag skulle ALDRIG montera en mikroprocessor-på-modul som du gör i det miljö, det KOMMER att ge problem med tiden.
Frågan är bara när.
Inte kanske, inte möjligen men alldeles säkert!
Visst kan man minska problemet en aning vid att välja bra sockel - det vill dock bara få problemet att uppstå en aning senare.
Ska det vara hållbart SKA grejerna monteras direkte på mönsterkortet! Helst ska man undvika BGA-kapsel och det ville vara MYCKET vettigt att ha fuktsäkring på kretskortet, evt. vid att kleta på silikon för detta ändamål - och kanske inte använder full mängd härder. Då blir det mer kletigt och håller en aning tätare.
Jag skulle ALDRIG montera en mikroprocessor-på-modul som du gör i det miljö, det KOMMER att ge problem med tiden.
Frågan är bara när.
Nu kommer det att sitta i en bil som går enbart på somrar och 99,9% regnfritt vist kan det bli problem med socklar men den kommer att säkras med lim för vibrationer. Man har kört med socklar i bilelektronik förr och tror inte det varit några större problem bara man säkrar för vibrationer. Bild på ett gammalt Motronic sprut som förmodligen funkat bra trots sockel montering.
Antar at du trodde den skulle sitta i xäxellådan då kan jag förstå din oro.
Bilen lådan kommer att sitta i.
Det är ju en viss skillnad på en racebil och en produktionsbil.
Jag skulle också socklat i det fallet, däremot skulle jag nog inte gjort det i en produktionsbil som ska hålla i 40k mil i samtliga klimatzoner året om.
Jag skulle också socklat i det fallet, däremot skulle jag nog inte gjort det i en produktionsbil som ska hålla i 40k mil i samtliga klimatzoner året om.