Byte av dieseln i båten mot elmotor.
Byte av dieseln i båten mot elmotor.
Nytt inlägg i min blogg:
https://el-artella.blogspot.com/
https://el-artella.blogspot.com/
Re: Byte av dieseln i båten mot elmotor.
Nära nu...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26308
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Re: Byte av dieseln i båten mot elmotor.
Trevligt!
Men.. nu när du bemödat dig att göra en projekt-tråd (sånt är alltid kul!), så kan du väl berätta mer här?
Jag är nyfiken på erfarenheterna kring att byta.
Vad var orsaken?
Hur valde du motor och batterier?
Hur ser du på laddning och annat underhåll?
Viktförändring?
Vad är det för båt?
Fördelar/nackdelar med att ha konverterat till eldrift?
osv..
Men.. nu när du bemödat dig att göra en projekt-tråd (sånt är alltid kul!), så kan du väl berätta mer här?
Jag är nyfiken på erfarenheterna kring att byta.
Vad var orsaken?
Hur valde du motor och batterier?
Hur ser du på laddning och annat underhåll?
Viktförändring?
Vad är det för båt?
Fördelar/nackdelar med att ha konverterat till eldrift?
osv..
Re: Byte av dieseln i båten mot elmotor.
Intressant!
Hur räknar du med att bytet kommer att påverka toppfart (5 kW elmotor vs ~9,5 kW diesel)? Har du räknat något på effektförbrukning (och alltså drifttid) vid marschfart? Kör du samma varvtal och propeller med elmotorn som med dieseln?
Hur räknar du med att bytet kommer att påverka toppfart (5 kW elmotor vs ~9,5 kW diesel)? Har du räknat något på effektförbrukning (och alltså drifttid) vid marschfart? Kör du samma varvtal och propeller med elmotorn som med dieseln?
Re: Byte av dieseln i båten mot elmotor.
Jag tittade lite på bloggen.
8 stycken 12 V NiFePO4 på 110 Ah skriver du att det bli 10 kWh. Klarar LiFePO4 djupurladdningar? Vet ju att med blybatterier säger man att man inte ska dra ur dem mer än 50%.
Om man räknar med 100% verkningsgrad på elmotorn och 50% på dieselmotorn så får jag det till att din batteribank innehåller energi motsvarande 2 liter diesel?
Hur mycket vägde dieselmotorn? Du har 8 batterier på 16 kg, det blir 128 kg.
Jag undrar också lite hur du tänkte när du plastade över betongen, är det inte fukt i betongen som behöver kunna komma ut? Nu blir väl all fukt instängd?
8 stycken 12 V NiFePO4 på 110 Ah skriver du att det bli 10 kWh. Klarar LiFePO4 djupurladdningar? Vet ju att med blybatterier säger man att man inte ska dra ur dem mer än 50%.
Om man räknar med 100% verkningsgrad på elmotorn och 50% på dieselmotorn så får jag det till att din batteribank innehåller energi motsvarande 2 liter diesel?
Hur mycket vägde dieselmotorn? Du har 8 batterier på 16 kg, det blir 128 kg.
Jag undrar också lite hur du tänkte när du plastade över betongen, är det inte fukt i betongen som behöver kunna komma ut? Nu blir väl all fukt instängd?
Re: Byte av dieseln i båten mot elmotor.
LiFePO4 ska klara djupurladdning utmärkt: behåller 80 % av kapaciteten efter 2000-7000 fulla cykler (0-100 % DOD) enligt Wikipedia. Dessutom klarar de att stå fullt laddade långa tider.
Re: Byte av dieseln i båten mot elmotor.
Ok, då är det motsvarande 2 liter diesel i alla fall.
-
- Inlägg: 8055
- Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
- Ort: Alvesta, Småland
Re: Byte av dieseln i båten mot elmotor.
LifePo4 är grymma i form ac cykler men är inte lika energitäta som annan lithium teknik. Jag har 100kWh LiFePo4 som driver mitt hus som exemepel och jag räknar kallt med 10++ år utan att röra dem
Snyggt bygge och eldrift är skönt att ha och tyst!
Snyggt bygge och eldrift är skönt att ha och tyst!
Re: Byte av dieseln i båten mot elmotor.
>= 50% verkningsrad gäller för tvärstyckes 2-takts dieslar med cylindervolymer där man kan stå i och 60-120 RPM och de är väldigt mycket tyngre än 128 kg...
fordonsdieslar så kanske man närma sig 40% (lastbilsmotorer når något förbi 40%) då storleken har betydelse enligt den gamla regeln att yta ökar i kvadrat och volymen ökar i kubik - dvs. friktioner och läckor ökar inte i samma grad som volymer när man ökar arbetande volymen - och motsvarande att friktioner och läckor minskar inte i samma grad som volymen minskar när man förminskar motorer och sådan påverkar verkningsgraden mycket.
så säger man att det är 38% verkningsgrad på dieseln så motsvarar 10 kWh arbete ca 2.6 liter diesel (1 liter diesel ~= 10 kWh i värme)
fordonsdieslar så kanske man närma sig 40% (lastbilsmotorer når något förbi 40%) då storleken har betydelse enligt den gamla regeln att yta ökar i kvadrat och volymen ökar i kubik - dvs. friktioner och läckor ökar inte i samma grad som volymer när man ökar arbetande volymen - och motsvarande att friktioner och läckor minskar inte i samma grad som volymen minskar när man förminskar motorer och sådan påverkar verkningsgraden mycket.
så säger man att det är 38% verkningsgrad på dieseln så motsvarar 10 kWh arbete ca 2.6 liter diesel (1 liter diesel ~= 10 kWh i värme)
Re: Byte av dieseln i båten mot elmotor.
Ja jag gjorde ett enkelt överslag, det är väl knappast 100% verkningsgrad från batterierna till propelleraxeln heller.
Re: Byte av dieseln i båten mot elmotor.
Jag vet att du överslagsräknade, men att räkna 50% på diesel är dock lite väl överoptimistiskt om man inte pratar storlekar på motorer som handelsfartyg använder sig av.
- och är man van med 20-liter tank diesel och dieselmotor innan så blir det definitivt en annan kördisciplin nu när man i princip kör på reserven hela tiden när man ser det energimängdmässigt.
Men det beror också på hur båten används - är det just kortare bitar i lugn takt och laddning i mål/start på bekvämt sätt så kan man få det att fungera, lite som turbussar och färjor med eldrift för en viss kortare sträcka där man kan passa in batteristorlekar och laddningsperioder så att det fungerar i schemat.
Annars är att flytta vatten i sjön lite som snöskottning - jävla massa arbete på något som inte består speciellt länge...
nej, med elmotor få man nog vara glad om man kommer över 90% av inmatad energi på axeln
elmotorbiten har säkert i sig 5% förluster även med moderna motorer och dess styrsystem, ytterligare förluster i ledningarna mellan batterier mm. och batteriet i sig och så tappar den där kuggremsutväxlingen säkert flera procent också...
- och är man van med 20-liter tank diesel och dieselmotor innan så blir det definitivt en annan kördisciplin nu när man i princip kör på reserven hela tiden när man ser det energimängdmässigt.
Men det beror också på hur båten används - är det just kortare bitar i lugn takt och laddning i mål/start på bekvämt sätt så kan man få det att fungera, lite som turbussar och färjor med eldrift för en viss kortare sträcka där man kan passa in batteristorlekar och laddningsperioder så att det fungerar i schemat.
Annars är att flytta vatten i sjön lite som snöskottning - jävla massa arbete på något som inte består speciellt länge...
nej, med elmotor få man nog vara glad om man kommer över 90% av inmatad energi på axeln
elmotorbiten har säkert i sig 5% förluster även med moderna motorer och dess styrsystem, ytterligare förluster i ledningarna mellan batterier mm. och batteriet i sig och så tappar den där kuggremsutväxlingen säkert flera procent också...
Re: Byte av dieseln i båten mot elmotor.
faktiskt ett kul projekt...
flåt om det låter pessimistiskt..
men hur ser resplanerna ut för båten?
ligger alla mål inom 1 timmes restid från hamnen? lite mindre kanske, man ska ha marginal om det blir motvind hem.
och 1 timme resa = 10 timmar laddning.
inte i blåsigt väder, med minsta sjögång blir det jobbigt om strömmen tar slut.
flåt om det låter pessimistiskt..
men hur ser resplanerna ut för båten?
ligger alla mål inom 1 timmes restid från hamnen? lite mindre kanske, man ska ha marginal om det blir motvind hem.
och 1 timme resa = 10 timmar laddning.
inte i blåsigt väder, med minsta sjögång blir det jobbigt om strömmen tar slut.
Re: Byte av dieseln i båten mot elmotor.
Dessa O'CELL-batterier verkar ligga på 0,2C i "typical charge current", så fem timmar för nästan full laddning (utan toppning). LiFePO4 kan ha väldigt hög laddkapacitet annars, kolla in LithiumWerks (f.d. A123) celler till exempel, med 1C i typisk och över 3C i max laddström.
-
- Inlägg: 7859
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Byte av dieseln i båten mot elmotor.
Lite solceller kan ju hjälpa till. Kolla 6:35 in på denna video Där kan man se det utfällbara taket på hans lilla katamaran.
Re: Byte av dieseln i båten mot elmotor.
Orsaken: Halvgalen pensionerad elingenjör vill bli av med diesellukt och motorvibrationer.JimmyAndersson skrev:Trevligt!
Men.. nu när du bemödat dig att göra en projekt-tråd (sånt är alltid kul!), så kan du väl berätta mer här?
Jag är nyfiken på erfarenheterna kring att byta.
Vad var orsaken?
Hur valde du motor och batterier?
Hur ser du på laddning och annat underhåll?
Viktförändring?
Vad är det för båt?
Fördelar/nackdelar med att ha konverterat till eldrift?
osv..
Val av motor/batterier: Jag utgick från databladet på motorn och https://www.electro-mobile.se/wp-conten ... fekt_a.pdf. Jag gjorde diverse förfrågningar här, på Elbilsforumet och lite andra ställen. Hittade lite blandade begagnade komponenter och köpte resten nytt.
Laddning: Några timmar landström före åkturen och någon timme när jag ät tillbaka. Beroende på tillgänglig säkring kan jag ladda med 30 eller 50 A.
Vikt: Elmotor+batterier väger som dieselmotorn.
Båt: Artella 22; ruffad snipa.
Fördelar: Slipper motorservice, filterbyten, impellerstrul med spegel mm. Tyst och vibrationsfritt.
Nackdelar: Drifttid, får kanske skaffa ett litet fossildrivet elverk om jag ska åka längre sträckor.