Spänningsdelare med regulatorer?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Spänningsdelare med regulatorer?

Inlägg av JimmyAndersson »

Kanske lite konstig rubrik, men jag kan förklara:

Jag har en transformator med likriktare som ger 22V. Därifrån behöver jag plocka ut 12V med en regulator (7812). Då får man ju lite spänning "över" som inte används till något annat än att värma kylflänsen. (Jag vet att det inte är spänningen i sig som värmer, men ni förstår vad jag menar.)

Kan man sätta dit ytterligare en regulator och då plocka ut t.ex 5V också?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Såklart kan man. Sen är de dock frågan för vad du vill....

Om du vill ha +12V och +5V med gemensam nolla kan du placera 7805'an antingen på +12V eller på "råspänningen", det siste alternativ fördelar värmen bäst fast det bränner mer effekt i 7805'an.

Om du däremot vill ha +5V för sig till en grej och +12V till en annan grej kan du "stapla" dom men ska de användas i samma grej som +5V & +12V måste du ha gemensam nolla.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jimmy

Vad du trasslar till det. Om du ska stapla regulatorerna så måste du hålla koll på strömmarna, den nedre kretsen måste dra mer ström än den övre. Med lite mer fakta gör vi ett bra schema.

Om du är rädd för värme finns Switchregulatorer, Tex simpleswitcher i ELFA.

Prototypen
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tack Icecap! Jo, det var gemensam nolla jag var ute efter.

prototypen: Trasslar jag till det? :D
Jag är inte rädd för värme. Tyckte bara att det var onödigt att slösa bort värmen när man ändå kan använda det till något nyttigare. Det finns ju oändliga användningsområden för +5V. :)

Vet inte riktigt hur jag skulle kunna ge mer information än jag givit utan att du berättar vad du vill veta. :wink: Eftersom jag har en hög 7805 och 7812 men inga switchregulatorer så använder jag hellre de 'vanliga' regulatorerna.

Men du får gärna göra ett schema. Vilken information saknar du?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jimmy

Om du ska ha genemsam nolla så har du inget val, det blir värme av 22-12volt och 22-5 volt, bara upp i rök liksom. Det är dystert men det kostar att ligga på topp.

Jag kan trösta dig med att batterieliminatorerna man köper hos Clas O,Vanson 12 voltaren har 22 volt råspänning.

Med LM2576 + en drossel + en 1N5822 så Switchar du ut 3 A utan att det blir ruskigt varmt bara varmt. LM2576 kostar under 50 spänn men vid 5 volt får du ut 4 ggr mera ström ur dina 22volt råspänning än om du linjärreglerar.

Jag tycker att du ska satsa på en annan trafo för 5 volt, det är bättre att ha skilda nätagg man blir mera flexibel. När jag köpta nya till firman köpte jag 2 enkla istället för ett dubbelagg. Jag kan seriekoppla, parallellkoppla, använda det ena till faxen då det aggregatet gick sönder och det andra till digitalboxen. Tänka sig båda la av samma vecka.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Low drop reg är lite trevligare än 78xx. Har alltid haft lite fobi över switchat!
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Visst är low dropout trevliga när man har väldigt låg råspänning i förhållande till det man vill ha ut, men i det här fallet tillför det absolut ingenting.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Lite kul att en så enkel fråga leder till förslag på en en hel inköpslista. Det var inte riktigt det jag sökte. :)

prototypen:

"Jag kan trösta dig med att batterieliminatorerna man köper hos Clas O,Vanson 12 voltaren har 22 volt råspänning."

Jaha.. så det räcker alltså inte med min 6kg transformator med 6st separata sekundär-lindningar? Varför tycker du att jag ska köpa en batterieliminator?

"Jag tycker att du ska satsa på en annan trafo för 5 volt"

Du har nog missat syftet med min fråga. Jag äger redan 17st transformatorer och klarar mig gott och väl med dessa. :D Det jag frågade efter var om man kunde koppla flera linjära regulatorer till samma spänningskälla, i syftet att ta tillvara på spänningen/strömmen istället för att den ska slösas bort som värme. Det är inget krav att jag måste ha gemensam jord. Går det inte att lösa med gemensam jord så går det inte, men det är en fördel om det går.

Inte riktat till någon speciell, men:
Ibland är ni/vi lite för ivriga med att lösa ett specifikt problem med era/våra favoritkomponenter så att ni/vi glömmer hur frågan egentligen var. Men det är absolut inget illa menat. Jag älskar tips, men ibland är det bra om de håller sig i närheten av det man frågar. :wink:

Icecap: Du lyckas alltid lösa ett problem med en bra beskrivning på några få rader men som ändå förklarar hur det ligger till. :tumupp:
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Hej jimmy

Inte ska du köpa batterieliminator. men Vanson är i samma sits 22 volt rå, 12 v ut.

Transformatorer går alltid att linda om och att ta bort några varv är enkelt om sekundären ligger utanpå. Bara att sprätta och pilla.

Prototypen
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Den lindningen ligger längst in. Det sitter 5st andra sekundärlindningar ovanpå, så.. nja, det känns inte som ett roligt sätt att spendera resten av året. :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ytterligare en linding åt andra hållet ytterst kan lösa problemet.

Edit: stavning
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Hej Jimmy

när man måste dra fakta ur alla så är det inte lätt; det började så här:

Jag har en transformator med likrik

då var det en nu är det 17.

Du måste välja, Ny trafo eller switchregulator eller så blir det värme. Att linda på en lindning till brukar vara svårt om det är EI kärna. För det mesta brukar det vara fullt. Och dessutom blir tråden lång = hög resistans.

är alla sekundärlindningarna lika? är de olika kan man subtrahera spänning från en lindning.

Man kan komma undan en hel del värme genom att minska glättningskondingen, för 5 volt ut med 7805 behövs inte mer än 7 volt. Belasta med tänkt maxström (7805 1,5 A) och mät med oscilloscop U botten och ändra glättningen så att Ubotten blir typ 10 volt.

detta förbättrar livet för elnätet, transformatorn, regulatorn går kallare och likriktaren får ett bättre liv. Den som lider stryk är glättningkondensatorn.

Prototypen
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Om du gör så glöm inte bort att läsa databladet för kondingen. Normal så kommer du att överskrida max tillåten rippel strömm för den om man kör med "vanliga" lowend e-lytar. Visst är det kallt så GÅR det överskrida max tillåten rippel med kanske 100% utan några problem, men det kommer att korta livet på den.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

prototypen:
"när man måste dra fakta ur alla så är det inte lätt;"

Vadå dra??

Som jag skrev tidigare så vet jag inte hur jag skulle kunna ge mer information än jag givit utan att du berättar vad du vill veta. Så nu frågar jag: Vad är det för fakta du behöver??

Du skriver vidare:
"det började så här:
Jag har en transformator med likrik
då var det en nu är det 17. "

Hade du citerat båda meningarna du syftar på så kanske du hade förstått.
Första citatet, som beskriver början på problemet:
"Jag har en transformator med likriktare som ger 22V."

Andra citatet, där jag reagerar över att du tycker att jag ska satsa på en annan transformator för +5v:
"Jag äger redan 17st transformatorer och klarar mig gott och väl med dessa."

Att satsa på en annan transformator har inget med själva grundfrågan att göra.

Men vi kommer nog inte så mycket längre i diskussionen. Icecap har redan gett mig svaret. Tack ändå. :)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Hejsan

Då grundförutsättningen var 17 st transformatorer och en stor påse med 78XX så är det väl inte så mycket man kan göra, det blir varmt.

Jag har försökt föreslå lösningar, men man kanske torka vantar på kylaren

prototypen
Skriv svar