Lite spånande runt extraljus på pickup *Tävling!*

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27414
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nu är det ju inte jag som ska bygga. Men det där förslaget låter bäst hittils.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Titta lite på hur dessa fungerar. Tex GN820 har självhållning i alla fall ena läget. Sen får du fundera ut att även få det i andra.

http://www.wiberger.se/templates/snabbspaennare.htm
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Här är mitt förslag.

Extraljusen monteras i en box som sitter på en räls. När ljusen inte ska användas så rullars boxen ner från taket med hjälp av rälsen. Lite som tornet på "Alien APC":

"stand by":
Bild

"uppe":
Bild

Installerar du servon för pan/tilt så kan du även använda dom som arbetslampor eller för att uppmärksamma andra trafikanter "att det dom som du tutar på och ingen annan..."
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Här é mitt bidrag... just nu har jag inte tid att rita nåt fint på datorn så det fick bli en skiss på papper som jag scannade in... hoppas det duger.
Bild
Att få det snyggt och dessutom skall styras innifrån är svårt.
Jag vet ju inte dimensionerna på titt lastförskjutningsskydd så jag antog bara att det är 40x40 profilrör. måtten på min skiss får ju givetvis anpassas efter dom verkliga förhållandena.
För att fälla upp och ner rampen har jag tänkt mig gaskolvar som håller upp bakluckan på bilar. Dom monteras så att dom hela tiden vill trycka upp rampen och sedan monterar man en låsning i nedfällt läge som man kan släppa med hjälp av en solenoid. Man kan då fälla upp rampen med en knapp i bilen, men man måste fälla ner rampen manuellt.
Om man vill ha rampen helt manuell så flyttar man nedre infästningen av gaskolvarna något bakåt på bilen och då får man samma funktion som en baklucka. dvs. sista biten i nedfällt läge så pressar gaskolvarna ner rampen och man slipper låsningen.

Ett sätt att få höjning/sänkning ar rampen innifrån bilen är att montera en winch i flaket som drar upp rampen med vajer. Rampen bör då vara starkt fjäderspänd så att den hela tiden strävar att vara nedfälld.

Rampen bör byggas i 3mm plåt och så lite raka vinklar som möjligt. Försök att få en liten radie i varje hörn.

på skissen har jag också ritat in ett extra bromsljus. Det skall ju givetvis ha e brytare som stänger av det när rampen är uppfälld.

Slutligen skall allt lackas sidenmatt svart.

Några frågor?? :lol:
Spinxen
Inlägg: 536
Blev medlem: 25 augusti 2005, 14:21:49
Ort: Sveriges framsida
Kontakt:

Inlägg av Spinxen »

Jag har lösningen till dig ;-) Köp en eltrappa till en husbil, dom skjuter väl ut steget ca 350-400 mm, räcker väl till. Montera den stående på baksidan bågen, så är glaset alltid riktat framåt, den är eldriven och du slipper fippla med att få till växlar och armar rätt. Den finns ju såklart några nackdelar, kostar runt 3000:- och du behöver inte bygga så mycket själv ;-)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26577
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Bosen: Det var lite "Monster-Garage"-känsla över den lösningen. :)

Stackars Snabelost.. han har mycket att välja mellan. :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31442
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag tror det kan bli problem att fälla upp Bosens förslag när det väl är nedfällt. Infästning på staget som går neråt utanför pappret kommer hamna på fel sida om gångjärnet på bågen, så när staget trycker uppåt kommer den resulterande kraften hamna framför gångjärnet, och inte bakom som behövs för att få ett vridmoment åt rätt håll.

Det var därför jag gjorde en ledad länkarm på min lösning, så att man "böjer" kraften runt centrumpunkten.

De hade exakt samma problem i monster garage (med Jessie James) där de skulle bygga ett rullande kapell. Ställdonet orkade inte lyfta dörren alls för momentarmen blev jättekort. Då satte de dit en lösning liknande min, och då gick det utmärkt. :)

Man kan inte vrida något 180° fram och tillbaks mha bara ett enda stag...
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Jag kanske gjorde det lite otydligt men undre fästet på gaskolven måste monteras något framför övre fästet för att det skall funka.. och skall det vara helt manuellt så monterar undre fästet något bakom övre fästet. Om du kollar på armen som övre fästet sitter på så är den kortare än bredden på lastförskjutningsskyddet för att det skall funka...

För att det skall funka så bra som möjligt så bör gaskolvarna vara långa... helst fästade i flakets botten eller på främre väggen av flaket...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31442
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jo, men det räcker inte att den sitter lite framför. Kolvens infästning måste sitta framför (åt vänster på ritningen?) om den tänkta linje som bildas mellan gångjärnets axel och kolvstångens infästning när det hela är nedfällt, för att du ska få en kraft som resulterar på höger sida om gångjärnet. Gör du en böj på staget så det kommer förbi lastskyddet ändå, så kommer inte bågen fällas upp max istället.

http://madmodders.se/temp/extrazl9[1].jpg

Det går helt enkelt inte att göra sådär i 180°. Det är en fysisk omöjlighet :)
Bygg gärna en modell i lego eller vad som helst och försök överbevisa mig... ;)

Det spelar ingen roll hur lång eller i vilken form du gör det utstående "örat" på bågen. Det enda du gör är att vrida nollpunkten runt axeln.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Du har nog rätt... :( den aspekten hade jag faktiskt inte räknat med... :?

Det borde ju gå att kombinera mitt och MadModder´s förslag...
neezzen
Inlägg: 313
Blev medlem: 6 december 2005, 15:30:35
Ort: Vimmerby

Inlägg av neezzen »

Ska ni ta halva USB-minnet var då?

Förlåt. Kunde inte låta bli :roll:
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

d va väl på 2gb???.... jag klarar mig en bra stund med 1gb :lol:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31442
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Haha! Jag tror jag förövrigt ligger sist på poänglistan. Han ville ju inte ha något fult och skrymmande ;)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26636
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Ska jag vara ärlig gillar jag inte dessa förslag där man ska vika ner lamporna. Det brukar vara avrinningshål i botten och när man vikar ner dom kommer de att hamna upp-o-ner.

Sen tycker jag (såklart) att det ser "tyngre" ut när lamporna så att säga är riktade rätt till att börja med, lite sådär "klar att skjuta!".

Var det på min bil hade jag använd det princip jag föreslog men gjort glidskenan format så att lamporna ville glida ner och sista biten glida lite närmre hytten. Att göra detta stabilt och hållbart ville dock bli en utmaning modell större.

Men då detta är en tävling undrar jag på en sak: när är deadline?
Gimbal
Inlägg: 8663
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Inlägg av Gimbal »

Här kommer då ytterligare en variant.

Ljusen vrids ner runt en axel i bilens längdriktning. Det kräver då att du delar upp ljusen i två grupper om två ljus ala mussepiggöron. Varje lamp-par sitter på en kort lagrad axel i bilens längdriktning. Ett kugghjul på axeln kopplad till en vindrutetorkarmotor med utväxlingen 2:1. På så vis kan torkarmotorns automatiska viloläge användas så att en ljusena får två automatiska stopp, antingen uppe eller nere.

För att inte vira upp strömförsörjningen till lamporna bör man nog köra motorerna fram/back och inte bara runt, runt :)

Som extra bonus kan du ha mindre varseljus eller dylikt upp när de stora lamporna är nere.

Sitter vid en lånad laptop och kan inte bifoga skisser just nu, men kan lägga upp det senare om något är oklart.
Skriv svar