Mp3-spelare...

Berätta om dina pågående projekt.
Mattias

Inlägg av Mattias »

Tufft projekt måste jag säga :-)

Bara ett par funderingar jag fick när jag läste inläggen. Hur gick det att koppla RAM:et till AVRen ??? Mycket krångel eller bara rakt på ???

Dock blev jag lite förvånad över att du valde att titta på FAT32 till hårddisken. Själv tycker jag att inod-baserade filsystem är lite enklare. Har dock bara sysslat med dem i simulatorer. Förresten, tror Allt om Elektronik publicerade en artickel förra sommaren där de kopplar ihop en HD med en mikrokontroller. Kanske är värt att kolla upp ifall du skulle köra fast.

Skriv gärna mer om hur det går..! :D
Lycka Till...!
Användarvisningsbild
Melker

Inlägg av Melker »

Tack för era kommentarer. :) Har glömmt skriva på ett tag i denna tråd.
Hur man kopplar RAMet till AVRen kan man läsa i 8515:ans-datablad, är inte särskilt krångligt, behövs en 8bitars-latch och ett SRAM. Har för övrigt fått det att fungera nu. Var självklart en liten skitsak som var problemet. Ifall någon undrar vad felet var så var jag tvungen att sätta /RD och /WD höga i början av programmet. Trodde att det skulle skötas av sig själv eftersom det inte stod något i databladet, ingen nämnt det och att jag kollat på andra program där XRAM använnts och jag aldrig sett något sånnt.

Varför jag valde FAT32... tjaa... hade hört att det skulle vara hyffsat enkelt att använda och jag visste egentligen ingenting om filsystem alls när jag började, så tänkte att det skulle vara bra att börja med. Inod har jag fått för mig ska vara lite mer avancerat än FAT32, men bättre när det gäller utrymme, fast det är kanske bara (som sagt var) något jag fått för mig.

Den senaste veckan har jag inte hållt på så mycket med spelaren, men det lilla jag gjort är iaf att försöka göra en smidig "fil-visare/väljare" (går lite lättare nu när man kan läsa hela sectorer istället för 1/2 i taget) och börjat lite smått på att få MCUn att följa FAT-tabellen. För tillfället så går det bara att blädra på en defragmenterad disk.
Det var väl allt för tillfället.
klintan

Inlägg av klintan »

hmm om du ska använda en IDE hårddisk blir det inte en väldigt stor MP3 spelare då :O
bara undrar? den kanske ska vara stationär?
Användarvisningsbild
Melker

Inlägg av Melker »

Liten rättelse bara: Jag ANVÄNDER IDE-hårddisk. :)
Den blir ju inte precis något man stoppar i jackfickan med ett bilbatteri på ryggen.
Hade mest tänkt att det skulle vara smidigt att tex ha i bilen, ta med till stugan, slippa vara begränsad av var datorn är i huset, så jag kan spela Mp3 i tex mitt rum bla bla bla. Det är väl tanken. Får se när jag blir "klar" med denna om jag gör någon för CF eller liknande som är bärbar.
Användarvisningsbild
v_jocke
Kontakt:

Inlägg av v_jocke »

CF har ju IDE interface så det blir ju lätt att ansluta. Hur stort blir resten av spelaren?
Användarvisningsbild
Melker

Inlägg av Melker »

Storleken på den nu är väl ca 10x10cm, men jag tror det går att få den ganska mycket mindre med ett etsat kort istället för expriment.
Mattias

Inlägg av Mattias »

Bara en kommentar angåeende hårddiskens storlek, såg det andra inlägget. Antar att du använder en IDE-HD av de mindre modellerna, typ de som sitter i en bärbar, eller ??? Annars är de inte allt för dyra om man köper en begagnad.

Om du i framtiden funderar på att göra ett mönsterkort, varför inte skaffa en sådan dära liten PCI-HD. De är ju relativt (väldigt) små, vilket gör att du lätt kan krympa storleken ännu mer..

Förresten, har du någon bra informationshänvisning till att interfaca hårddiskar ??? Tyvärr har jag inte hunnit prova själv, trots att jag har en gammal HD liggande för ändamålet. Skulle vara kul mer lite mer info än det jag hittat. Har ungefär en artickel om det hela, känns lite tamt..

Kuligt att det går fammåt.. :wink:

/Mattias
Användarvisningsbild
Melker

Inlägg av Melker »

Jag använder en vanlig 3,5" hårddisk för tillfället ("lånade" en gammal 1GB från min skola så jag slipper vara rädd om den). Ser ingen andledning till att använda någon mindre när dom kostar mer och rymmer mindre och även om man skulle ha en sådan är det fortfarande inget man stoppar i jackfickan, eftersom en hårddisk drar en hel del ström, även om det är en av de mindre varianterna och desutom är ganska känsliga för vibrationer, tyvär.

Vad är en PCI-hårddisk?

Ang. information så hittade jag en sida med lite assembler-kod ( http://www.geocities.com/ve2olm/ide.html ) för AVR till ATA, som jag suttit och testat och lärt mig hur det fungerar. Har även läst delar av Microsofts ATA-dokumentation.
Användarvisningsbild
Melker

Inlägg av Melker »

Nu tänkte jag uppdatera lite igen :!:
Har börjat om med programmeringen helt nu för att göra om den i C. Efter lite tänkade och klurande kom jag fram till att det troligtvis skulle gå fortare att börja om och lära mig C(bättre) än att skriva färdigt i assambler. Mina C kunskaper är iofs inte dom bästa, men jag lär mig eftersom. Har tidigare läst en bok i C/C++ och lite Visual C++ 6 (vad nu det ska vara bra för), så det kan nog gå vägen med lite tur. Har iaf lyckats få lite ordning på LCD i kväll/natt, kan skriva ut stängar osv på den, över min förväntan på vad jag skulle hinna fixa ikväll.
Återkommer när jag har något nytt intressant att skriva.
Mattias

Inlägg av Mattias »

Vad är en PCI-hårddisk?
Förlåt, måste varit trött när jag skrev.. PC-CARD hårddisk menar jag ju (liten hårddisk som du kan stoppa i PCMCA uttaget på en bärbar dator), vet inte vad jag fick PCI ifrån. Ibland gör inte kroppen det hjärnan vill hmm... Dom är iofs hyffsat dyra, men tror att de drar relativt lite energi och de är små..
Hoppas jag fick alla termer rätt denna gång.. Sitter o har precis stigit upp så..

/Mattias
Användarvisningsbild
Melker

Framsteg...

Inlägg av Melker »

Japp... Idag har jag hunnit med en hel del... Läser nu mappar och följer FAT-tabellen (för er som inte vet vad det innebär så betyder det att den även klarar av att läsa sämre defragmenterade diskar)... Kan dock inte byta mapp för tillfället, läser endast root-mappen, men det ska nog fungera på någon dag.

Det externa RAMet vart jag less på när jag fick problem att få det att fungera när jag började om med koden i C och slängde det på tippen och bytte AT90S8515 mot en ATmega32, jäkligt skönt att slippa krångla mer med det. :)

Nu är allt skrivet i C och även det är väldigt skönt... Allt blir enklare, tex har man haft upphåll med programmeringen en vecka eller så tar det ändå inte särskillt lång tid alls innan man är helt inne i den igen, tillskildnad från när koden var skriven i assambler.

ZzzzZZnark...
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Ska vi inte få se lite bilder snart på ditt meckande/hack?
Användarvisningsbild
Melker

Inlägg av Melker »

Har fortfarande ingen digitalkamera :(:(:( och den ligger inte särskillt högt upp på min lista över saker att köpa snart... Men tids nog så ska jag väl fixa det på ett eller annat sätt... om inte annat då projektet är färdigt, då jag kan ta bilder på skolan.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

OK, men man vill se roliga bilder på sladdar över hela bordet byggen.
Sånt gillar jag :)
Användarvisningsbild
Melker

Inlägg av Melker »

Hehe... Ser faktiskt inte så jävligt ut längre, efter att RAMet och den tillhörande latchen plockats bort, är bara en mindra kabelharva på undersidan nu, ifall det minskar det sug efter bilder :)
Skriv svar