asynkronmotorn som generator (stand alone)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
albinmicke

asynkronmotorn som generator (stand alone)

Inlägg av albinmicke »

Hej

Har fått tag på en liten smidig 3-fas asynkronmotor jag vill köra i labbänk som generator. har en projektide' att bygga en släpgenerator till en segelbåt.

det är en 4-polig maskin (1400rpm) så man får väl ha en utvxling innan för att få upp varvtalet.

frågan är hur man skall göra med magnetiseringen. Läste att asynkronmotorn behöver magnetiseras för att kunna lämna ström. kan ngn försöka förklara detta närmare eller hänvisa till ngn bra länk. Har kollat runt en hel del men det står inte så mkt om just detta. i ett nät kan man ju köra den i översynkront varvtal rakt av. men hur gör man i ett "stand alone" system.

behöver komma upp till en 15V för att få en bra regulering till batteriladdningen.

/Michael
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

albinmicke

Inlägg av albinmicke »

Mkt intressant länk. Tackar....
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag tror albinmicke får stora problem.
Först en uppväxling från propellervarvtalet till 1600 varv (översynkront) sedan hålla generatorn stabil med en batteriladdarkrets. Batteriladdaren har inte cosfi=1 direkt, den har en hel del övertoner. Går det för sakta så måste man övervaka och bryta före rotorn tappar magnetiseringen.

Har man tänkt meka på segelsemestern är det nog ett bra projekt.

Prova först med en helt vanlig bilväxelströmsgenerator den laddar på alla varvtal är stabil för alla belastningar.

Hur kommer du att bygga in den, el och vatten hör inte ihop.

Prototypen
Millox

Inlägg av Millox »

Behöver du 3-fas växelspänning eller räcker det med 15 Vdc? I det senare fallet är det klart mycket enklare att använda en bilgenerator och bara plocka ut regulatorn och ersätta den med nått som håller spänningen jämn på 15 V. Ska du direktladda behöver du dessutom inte ens byta regulatorn. Du kommer dock alltid att behöva växla upp den, dels för att den ofta inte laddar under runt 1000 varv/min och dels för att få tillräcklig kylning av lindningarna. Det första problemet kan du dock komma runt genom att byta regulatorn, det andra genom att sätta forcerad kylning(som då också drar ström).

Behöver du växelspänning är det klart lättast att köra med asynkronmotorn direkt tillsammans med en omriktare som styr frekvensen. Du har dock fortfarande problemet med att den måste växlas upp men asynkronmotorn är mycket mer stryktålig än en synkronmotor med fältlindning(som en bilgenerator är). Speciellt tål den vatten om du sätter ordentlig tätning på anslutningarna, typiskt limmad krympslang eller liknande, och det kan ju vara en klar fördel på sjön.
albinmicke

Inlägg av albinmicke »

Tanken var väl att slippa köra den i översynkront varvtal. I och med att jag inte har något "nät" att ansluta till är ju valfriheten lite större. eller? Genom att magnetisera mha kondingar parallellt över spolarna skall man enl artikel i ovanstående inlägg kunna få ut ström av motorn.

Tänkte inte ta ut 230VAC utan bara efter likriktningen minst 15VDC så man behöver nog inte de riktigt höga varven. frågan är om det är linjärt? 230V = 1400rpm 23V = 140rpm. Detta skall testas..

ang kapslingen. En släpgenerator sitter uppe i båten. en vajer släpas efter båten i vattnet och i slutet av den har man en tyngd axel med propeller.

/Michael
Millox

Inlägg av Millox »

Är det bara 15 Vdc som gäller är det klart mycket enklare att köra med en vanlig generator från bil. Vill du inte ha utväxlingen måste du byta regulator och sätta på fläkt för forcerad kylning.

Spänningen kommer vara beroende av den reaktiva effekt som produceras i kondensatorerna. Att hoppas på att det är ett linjärt förfarande mellan varvtal och spänning är nog lite naivt tror jag tyvärr. När man kör i motordrift använder man ett konstant förhållande mellan frekvens och spänning, men med en basspänning på över 15 Vdc. Att få ut så låg spänning är nog inte helt lätt, men det enda sättet att veta är väl att prova ;-)

Visst sitter generatordelen av en släpgenerator uppe i båten, men många gånger (iaf när jag åkt) gör vågor ändå det ganska blött lite överallt, så man bör definitivt ha i åtanke hur det tål vatten, speciellt på en segelbåt som jag iaf har erfarenheten är mer benägen att ta in lite vatten här och var än en motorbåt.

Ett alternativ är ju att skaffa en liten bldc-motor som ju har alla de egenskaper man önskar i denna applikation, utom möjligen reglerbarheten av laddningen. De är ju både mindre än en asynkronmotor och mer vattentålig än en bilgenerator.
albinmicke

Inlägg av albinmicke »

Sant sant sant

Jo det är allt lite blött på sjön. samt att man bor på västkusten med saltvatten gör att man nog skall tänka igenom kapslingen ett par ggr. Är dock i labb fasen än så länge. kapslingen får komma senare.

bldc motorn verkar helt klart smidig och underhållsfri tack vare att man slipper kolen. Dock har jag ingen såndan för tillfället utan jag har en söt liten asynkronmaskin på 50W liggandes på skrivbordet.

lovar dock att kolla lite extra på denna typ av maskin, har aldrig synat denna motortyp närmare. man det borde väl teoretiskt vara en vanlig likströmsmaskin fast man löst kommuteringen annorunda för att slippa kolen.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nej det kan man inte säga att det är. I en växelströmsmotor skapar man ett roterande magnetfält. I den kan man sedan ha en rotor med magnet. (synkronmotor) eller en rotor med en kortsluten lindning. Asynkronmotor. För att få ut något alls så måste den rotera överrsynkront.

En bilgenarator är en typ av synkronmaskin. Den leverarar trefas om man inte likriktar.

de så kallade "bldc-motorerna" är vanliga synkronmotorer som har drivelektronik för DC.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Varför envisas folk med att vilja bygga generatorer av asynkronmotorer? Använd riktiga prylar istället - asynkronmotorer är kassa generatorer. Det är ingen som funderat över varför inte ens den billigaste enklaste 2000 ksonors köpeaggregatet inte ens den använder asynkrongeneratorer.... Det är fel teknik och onödig då det kryllar av gamla elverk med slutkörda/sönderrostade motorer så att det räcker till alla i hela landet som skulle vilja bygga sig ett elverk.

Det finns EN tillämpning där asynkronmotorn kan vara lämplig som generator och det är om man har den inkopplad på ett starkt nät. Då fungerar det, men inte helt felfritt ens där eftersom man måste ändra eftersläpningen/varvtalet för att ändra effekten man matar ut på nätet samt att man inte kan styra mellan aktiv och reaktiv effekt vilket kan vara en orsak till att ha en generator kopplad på nätet.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

>Varför envisas folk med att....
Enkelt, folk har asynkronmotorer liggande hemma.
De festa har tyverr inte riktiga generatorer.
Jag håller med, men som Kajsa Varg sa: man tager vad man haver.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

något som vore kul att prova vore att göra en ny rotor till en asynkrongenerator
bara göra en med permanentmagneter, det finns ju relativt billiga starka saker nuförtiden
massor av nackdelar men ändå,
antingen är den lagom vek och man bara bränner bort onödig effekt eller kan man ha ett switchat mellanagg för det man nu vill ha det till

fördelen med asynkronmotorn är tillgängligheten och ett oftast bra hölje
men annars är synkrongeneratorn mycket bättre
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Eller om man kunde fräsa ur delar av rotorn och linda på en rotor lindning. Och så lägga dit en kollektor.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har för mig att det var någon som länkade till en sida där det var någon som hade gjort precis så, och den gav bra drag ifrån sig har jag för mig.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Hejsan
Varför envisas folk med att vilja bygga generatorer av asynkronmotorer? Enkelt, folk har asynkronmotorer liggande hemma. En bilgenarator är en typ av synkronmaskin. Den leverarar trefas om man inte likriktar. Eller om man kunde fräsa ur delar av rotorn och linda på en rotor lindning. Och så lägga dit en kollektor.

Men nu blev det fel, det ska väl vara släpringar. Alla bilskrotar är fulla med synkrongeneratorer det är bara att linda om statorn för att få lämplig spänning. En 55A 14 volt ger ca 770 W, BMW har väl generator på 140A och en del lastbilar har stor generatorer, visst finns det gott om synkronare men att fräsa om rotorn...

Prototypen
Skriv svar