Källkod för blinking led i C för P16F628A?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
tommy_o
Kontakt:

Källkod för blinking led i C för P16F628A?

Inlägg av tommy_o »

Vet någon vart man kan få tag på källkoden till blinking led gjord i C. Är nybörjare på pic programering och behöver inte något avancerat för stunden så jag tänkte hålla mig till mina C kunskaper, annars vet jag att assembler är rekommenderat. Är mest ute efter led styrning på olika portar.
Källkoden skulle hjälpa mig förstå mer vilka kommandon som används för för pinanarna på en 16F628A.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Du kan titta på denna guide, den bör hjälpa dig även om den inte är gjord för just 16F628A.

http://www.mikroe.com/pdf/mikroc/1st_project_pic_c.pdf
http://www.mikroe.com/en/download/
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Vilken PIC-C "dialekt" kör du ?

Men annars är det väl bara att sätta pinnarna till 1 eller 0. T.ex :

porta.0 = 1;

D.v.s på samma sätt som hantering av bitar i vilket register som helst.
Eller hur menade du ?

Notera att "Är nybörjare på pic programering" och "tänkte hålla mig till mina C kunskaper"
sannolikt är en dålig kombination och det finns en viss risk att det kommer att ställa till det för dig.
Om du verkligen är intresserad av hur PIC processorer fungerar och hur
de programmeras så bör du (som du också skrev) lägga C åt sidan ett litet tag.
Du kommer t.ex att få det svårt att felsöka C-koden genom att läsa
den assembler-kod som kompilatorn spottar ur sig.

Om du bara vill få något att "fungera" utan att det spelar så stor roll
*varför* det fungerar, så OK... :-) Det kanske fungerar ett tag.
tommy_o
Kontakt:

Inlägg av tommy_o »

Jag använder mig av microC med en Wisp628, finns där några guider för assembler samt vilket program rekommenderas? jag kollade igenom det och det såg rätt svårt ut, där av hade jag tänkt använda C istället.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Mmm.. men att "kunna C" löser inga problem alls, det skapar bara nya. För att lära sig en ny microkontroller så måste man läsa datablad och lära sig hur den fungerar för att kunna utnyttja den vettigt. C, Pascal, basic, JAL är "bra" hjälpmedel när man skall skapa större program där det blir för tidsödande att skriva i assambler och det är till sån´t jag tycker att det skall användas. Alla kompilatorer har buggar och gör mer eller mindre knepiga saker så efter ett tag tenderar man till att felsöka kompilatorfel istället för att utveckla program. Kanske lite cyniskt, men ligger en del i det.

syntaxen skiljer sig dessutom mellan olika dialekter och du måste nu lusläsa kompilatorns manual för att få mattematiken och liknande att lira som du vill. Jag vill inte såga C för microkontrollers, inte alls, men tycker att det bäst att börja med assamblern för att sedan fatta beslutet om man har råd med minnesslöseriet, lägre prestanda, okända looptider och beroendet av risken för kompilatorbuggar som användadet av ett högnivåspråk innebär.

Sen en annan sak - PIC är skapligt lätta att programera i assambler, men det finns microkontrollers som är helt hopplösa att assambler programera, men till dessa (ofta lite mer högpresterande familjer) finns det oftast en C kompilator som är skriven av microkontroller tillverkaren och detta innebär givetsvis att kvallitén och effiktiviteten är bättre än hos 3-partare. Kör inte assambler med R8C...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> jag kollade igenom det och det såg rätt svårt ut,

*Vad* vad det som du kollade igenom ?
Manualen för MPASM ?

> finns där några guider för assembler samt vilket program rekommenderas?

Jag är lite osäker på vad du menar med "vilket program". Det finns bara ett
rimligt alternativ, MPLAB (med MPASM och MPLINK) från Microchip.

Jag utgår från att du redan har läst/studerat databladet för 16F628A, eller hur ?
Så att du snabbt hittar i det till de olika delarna.

Och som Bengt-re sa, det blir knappast enklare att *lära* sig PICs genom att
starta med C (eller något annat HLL), snarare tvärtom.
Skriv svar