Manöverpanel med några knappar till musik-server via RS-23
Manöverpanel med några knappar till musik-server via RS-23
I korta drag,
Jag bygger ett ljudsystem i vår nya bostad som håller på att byggas. Där dras det ut högtalarkabel från en klädkammare in till varje rum. Dessa bundlas ihop till olika zoner (kanaler) såsom
Badrum
Vardagsrum
Sovrum
Kök
Varje kanal kan spela upp individuellt ljud med egen volym. Allt sköts via ett webbgränssnitt. Kort och gott är det en linuxserver med 4ra ljudkort, som går till 4ra förstärkare som i sin tur högtalarna är inkopplade på.
_FRÅGA_:
Jag behöver ett sätt att enkelt från rummet man är i kunna stänga av/på musiken. Tänkte dra ut två extra sladdar till varje högtalarpar för en tryckknapp. Dessa skulle jag vilja koppla in på en kopplingsplint som i sin tur är kopplad till serieport/parallellport/USB på servern, där den i sin tur kan generera att exekvera ett kommando som stänger av musiken i den zonen.
Har sökt som en toking på nätet efter ett sådant här interface men inte hittat något. Finns det att köpa någonstans så vet någon här det.
Många tack på förhand
Jag bygger ett ljudsystem i vår nya bostad som håller på att byggas. Där dras det ut högtalarkabel från en klädkammare in till varje rum. Dessa bundlas ihop till olika zoner (kanaler) såsom
Badrum
Vardagsrum
Sovrum
Kök
Varje kanal kan spela upp individuellt ljud med egen volym. Allt sköts via ett webbgränssnitt. Kort och gott är det en linuxserver med 4ra ljudkort, som går till 4ra förstärkare som i sin tur högtalarna är inkopplade på.
_FRÅGA_:
Jag behöver ett sätt att enkelt från rummet man är i kunna stänga av/på musiken. Tänkte dra ut två extra sladdar till varje högtalarpar för en tryckknapp. Dessa skulle jag vilja koppla in på en kopplingsplint som i sin tur är kopplad till serieport/parallellport/USB på servern, där den i sin tur kan generera att exekvera ett kommando som stänger av musiken i den zonen.
Har sökt som en toking på nätet efter ett sådant här interface men inte hittat något. Finns det att köpa någonstans så vet någon här det.
Många tack på förhand
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Ja. I sin enkelhet skall en slutande krets (som sluts av en knapp) generera en signal som går in i datorn och då köra ett scriptkommando som stänger av den zonen, alltså, en slutande krets som exekverar ett kommando i detta fallet i linux.JimmyAndersson skrev:Måste bara kolla innan jag funderar vidare:
Knappen som sitter i varje rum ska alltså kunna stänga av/på hela zonen som den tillhör?
Kan du tänka dig att bygga (och programmera) interfacet själv? en MAX232, PIC/AVR, reläer skulle kunna göra jobbet.
Kan tänka mig löda med lödkolv och så, men det jag inte har så mycket koll på är drivrutinen i operativsystemet för att kunna använda interfacet, varför det vore kanske att föredra en färdig produkt, men jag är envis så kanske...
Senast redigerad av tax 29 augusti 2006, 14:40:57, redigerad totalt 1 gång.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Du behöver inte ha så mycket koll på drivrutinen. Allt som behövs är ett datorprogram som utför rätt sak när man trycker på en av knapparna. Hur det behöver vara konstruerat beror lite på svaret av nedanstående frågor:
Vad använder du för program för att skicka rätt ljudfil till rätt ljudkort? Hur har du länkat ihop det med web-interfacet?
Vad använder du för program för att skicka rätt ljudfil till rätt ljudkort? Hur har du länkat ihop det med web-interfacet?
Jag vet inte vad linux kan göra med parallellporten men i windows så skulle du kunna använda parallellportspinnar.
Dvs: Du drar en pinne hög via din tryckknapp och en enkel programmvara som kollar om den är hög eller låg. Detta är enkelt i windows, det finns en gratis drivare för porten på nätet.
Om du sätter tex pinne 12 mot plus 5v från pinne 14(tror jag det va) med ett motstånd mellan så får du en pullup, då går pinnen hög.
/B
Dvs: Du drar en pinne hög via din tryckknapp och en enkel programmvara som kollar om den är hög eller låg. Detta är enkelt i windows, det finns en gratis drivare för porten på nätet.
Om du sätter tex pinne 12 mot plus 5v från pinne 14(tror jag det va) med ett motstånd mellan så får du en pullup, då går pinnen hög.
/B
skulle kunna gå. Går absolut säkert att hitta ett hack som lyssnar på parallellporten. En idé som dök upp nu med är att mappa om några tangenter på tangentbordet till att köra ett kommando, och sen löda på kablarna på tangentbordet
hmmm. Fulhack, men fungerar säkert
Men den där "boxen" som är ett färdigt interface med kopplingsplint känns grym *drömma lite*

Använder mpg123 som skickas till en device, ex. /dev/audio1JimmyAndersson skrev:Du behöver inte ha så mycket koll på drivrutinen. Allt som behövs är ett datorprogram som utför rätt sak när man trycker på en av knapparna. Hur det behöver vara konstruerat beror lite på svaret av nedanstående frågor:
Webbgränssnittet är vanliga systemkommandon som i princip skriver command-line när man klickar i gränssnittet...
-
- Kontakt:
Annars löser den här produkten dina problem fint..
http://www.sonos.com/products/zoneplaye ... atures.htm
Lite dyr förvisso men fjärrkontrollen är ju riktigt läcker.
/Staffan
http://www.sonos.com/products/zoneplaye ... atures.htm
Lite dyr förvisso men fjärrkontrollen är ju riktigt läcker.
/Staffan