Ferritkärnor på HDMI-kablar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
arvidb

Ferritkärnor på HDMI-kablar

Inlägg av arvidb »

Jag tänkte köpa en HDMI-kabel och ser att det finns varianter med och utan ferritkärnor. I övrigt verkar de likvärdiga - båda är tillverkade av Deltaco, är "HDMI Premium"-certifierade och de kostar ungefär lika mycket.

Så jag blev nyfiken: Gör ferritkärnorna någon skillnad och i så fall vilken? Finns det särskilda situationer där ferritkärnor är eller inte är bra, eftersom båda alternativen finns och till ungefär samma pris?

(Jag är alltså inte främst intresserad av "om kablarna funkar" eller ej - båda kablarna funkar säkert bra - utan mer om hur det funkar elektriskt. Därav placeringen av inlägget i kategorin Allmän elektronik.)
Användarvisningsbild
arvidb

Re: Ferritkärnor på HDMI-kablar

Inlägg av arvidb »

Wikipedia har en artikel om ferriter (såklart) men jag förstår ändå inte användningen på en HDMI-kabel. Ferriterna kan knappast vara till för att stoppa högfrekventa signaler i kabeln - då skulle det ju liksom inte bli någon bild. Är de till för att stoppa icke-differentiella signaler i t.ex. skärmen?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ja, ferriten filtrerar bort ”comon mode” signaler, medan balanserade signaler förblir opåverkade. De tar bort signaler som inducerads i ledningen utifrån.
gkar

Inlägg av gkar »

Det finns olika anledningar att det finns ferriter på HDMI kablar.

Den ena är om du köper en mindre bra kabel. Då är skärmen ofta kass och ansluter med en pigtail och läcker som ett soll. De bra kablarna har en helsvetsad skärm mot kontakten.
En del tillverkare har ferriter på kablarna, troligtvis för att konsumenter vill ha det för att de hört att det skall man ha. I många fall fyller det ingen funktion om kabeln är kass i övrigt.
Anledningen att ferriter har liten funktion på dåliga kablar är att ferriterna sitter för långt ifrån kontaktdonet, de behöver i princip sitta på kontakten för att fungera ok.

Så när gör ferriter nytta på kablar?
Främst när du har en bra tät kabel och ansluter den till en produkt som läcker. T.ex märker du när du EMC provar en produkt och du skickar med en kabel. Då skall den kabeln uppfylla EMC kraven i ditt system.

Köper du en eftermarknadskabel behöver den inte uppfylla EMC direktivet. Ingen provning är gjord och kabeln kan vara kass men ändå säljas.

Dvs, kabel som följer med en produkt är ofta en bra kabel annars skulle kabel + produkten inte gå igenom EMC kraven.

Så, följde det med en kabel till produkten du skall koppla in kabel på? Använd den kabeln! Vill du ändå ha en ny, satt det ferriter på originalkabeln, då vill du ha ferriter på den nya, för det kanske behövs för att avstöra produkten. Dock vet du inte om det är en bra kabel för även de kassa och kanske oftare de kassa kablarna har ferriter.

De jag provat som är halvsunkigt är många av de dyrare kablarna från hifi-butiker. Undvik dem. Köp de modeller om det går att lista ut som tillverkas i miljonupplagor och säljs tillsammans med produkter.

Överkurs, i vissa fall ökar emissionen om man tillsätter en ferriter, fundera på varför!..
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Intressant! Tack för svaren så långt!

Lite bakgrundsinfo: Jag anväder idag en DP-kabel som följde med skärmen - båda tillverkade 2008. Efter byte till nytt grafikkort får jag intermittent bild under boot/i BIOS-menyn (men aldrig när OS:et väl bootat!). Så jag tänkte testa med en ny DP8K-certifierad kabel och se om det gör någon skillnad (när skärmen och tillhörande kabel tillverkades så fanns ju inte ens dagens standarder...).

Och då tänkte jag helt enkelt passa på att köpa en HDMI-kabel också eftersom jag insåg att jag faktiskt inte har någon sådan hemma! :)

De två kablarna som jag länkade till ovan verkar använda precis samma kabel - lika skärmning, area och layout. Bara det att den ena har ferriter 35 mm ifrån kontakterna (och kostar 45:- istället för 54:-, den med ferriter är alltså billigare).

Teknisk ritning: utan ferriter; med ferriter.

Vad gäller överkursen: avsaknad av ferriter kanske gör att skärmen blir mer effektivt jordad vilket leder bort störningar [edit: som kommer inifrån själva kabeln] istället för att stråla ut dem? :humm: :)
gkar

Inlägg av gkar »

Överkursen: Nej!.. :-)..
Skriv svar