Hej!
Har ett batterimatat kort som tyvärr uppför sig lite illa. Den ska kunna laddas med en AC/DC 5 V ojordad, switchad.
AC/DC minus till kretskortsjord obelastad är ~120V (+80, -40) ungefär halv fas.
Problemet är att när jag bara ansluter adapter minus till kretskortsjorden, och det glitchar i DC-pluggen utan att plus kontakteras, så får jag enorma transienter av vad som måste vara induktiva urladdningar från AC/DC adaptern uppmätta på all VDD på kortet. Dessa kan överstiga +-20 V men är allt som oftast +-10 V.
Har någon någon aning om vad som pågår här och skulle det kunna gå att lösa med en "power good" NMOS på jordsidan som inte dras förens plusen är kopplad?
Jag har förmodligen haft detta fenomen tidigare i mitt liv men jag har aldrig haft liknande problem med att det blir popcornfest hos kinesmodulen på kortet.
Någon duktigare än mig som har en bra förklaring på vad detta är samt kan förklara strömgången för mig?
Tack på förhand!
Batterimatad enhet med adapterjordurladdning
Re: Batterimatad enhet med adapterjordurladdning
I en AC/DC adapter sitter det nästan alltid en liten kondensator på någon/några nF mellan primär-common och sekundär-common för att kortsluta EMC för att klara CE-kraven för utstrålade eller ledningsbundna störningar. Beroende på hur nätkontakten är vänd i uttaget och fasläge på nätspänningen får man en strömstöt när kondensatorn laddas i/ur vid inkoppling av kretskortsjorden. Det säkerhetsmässigt helt ofarligt men tyder på att det batterimatade kortet säkert inte uppfyller ens de lägsta kraven på ESD tålighet och ledningsbundna störningar.
Mina konstruktioner är ESD-robusta men DC/DCn på kines SoMen har inte ens ingångskondensatorer
Jag förstår vad du säger, det är lika "farligt" som det faktum att det är 120 V i nA klassen superponerat.
Men vad jag inte förstår är kretsen, menar du att hela enheten (kortet) kapacitivt jordar ner i bänken och på det sättet sluter kondensatorn, eller?
Annars verkar det vara en monopol och det gillas inte av naturlagen.

Jag förstår vad du säger, det är lika "farligt" som det faktum att det är 120 V i nA klassen superponerat.
Men vad jag inte förstår är kretsen, menar du att hela enheten (kortet) kapacitivt jordar ner i bänken och på det sättet sluter kondensatorn, eller?
Annars verkar det vara en monopol och det gillas inte av naturlagen.
Vanligt är att avstörningen sker med 3 kondensatorer. 2 st (typ 10nF-22nF) som sitter mellan Fas hhx. Noll gentemot skyddsjord/hölje samt en konding (typ 100nF) mellan Fas & Noll.
De två mindre kondingar ger ett AC-"mittpunkt" på chassi om skyddsjord inte är kopplat till chassi.
Belastar man med t.ex. en 10k motstånd kan man se skillnaden i spänning och räkna ut impedansen och därmed den maximala ström.
De två mindre kondingar ger ett AC-"mittpunkt" på chassi om skyddsjord inte är kopplat till chassi.
Belastar man med t.ex. en 10k motstånd kan man se skillnaden i spänning och räkna ut impedansen och därmed den maximala ström.
Jag är tacksam för svar och tackar för tipset. Klassoska batterimätningen alltså.
Jag ska gräva vidare och testa att vända adaptern för att se om det ger någon information.
För övrigt kan det ha varit induktiv urladdning i min dcdc vid ett load switch avbrott som dödade kinesen och inte inkopplingsurladdningen från adaptern. Jag låter det vara osagt än så länge.
Jag ska gräva vidare och testa att vända adaptern för att se om det ger någon information.
För övrigt kan det ha varit induktiv urladdning i min dcdc vid ett load switch avbrott som dödade kinesen och inte inkopplingsurladdningen från adaptern. Jag låter det vara osagt än så länge.
Kondensatorn är alltså intern och kortsluter störningar som uppstår i transformatorn på grund av switchtransienter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Perfekt förklaring.
Jag ska gräva ner mig i detta senare i helgen, så återkommer jag med vad jag kommit fram till.
Ang, att dcdc:n (på kinesiska Som:en) fick en smäll och började fyrtakta (tappa effektivitet och ge gigantiskt rippel) har jag bevisat att det var min dcdc som sparkade hög spänning när load switchen bröt. En schotrky och en zener sedan klarade den 200-300 in och uttryck av adaptern.
Så egentligen var hela mitt inlägg och hela min teori felaktig men jag lärde mig något och till mitt försvar så var det väldigt svårt att skilja drosselns urladdning från jord -jords transienter när jag singelsköt med skåpet.
Tack för era svar, trevlig helg!
Jag ska gräva ner mig i detta senare i helgen, så återkommer jag med vad jag kommit fram till.
Ang, att dcdc:n (på kinesiska Som:en) fick en smäll och började fyrtakta (tappa effektivitet och ge gigantiskt rippel) har jag bevisat att det var min dcdc som sparkade hög spänning när load switchen bröt. En schotrky och en zener sedan klarade den 200-300 in och uttryck av adaptern.
Så egentligen var hela mitt inlägg och hela min teori felaktig men jag lärde mig något och till mitt försvar så var det väldigt svårt att skilja drosselns urladdning från jord -jords transienter när jag singelsköt med skåpet.
Tack för era svar, trevlig helg!