Vi har sett den förut: Free energy

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

"Få ut mer än man stoppar in"-teorin brukar ju bara funka på börsen när det gäller IT-bolag... :)
Eller så är det andra som stoppar in och så försvinner dom i ett plånboksformat svart hål hos ägarna...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Intressant om dom lyckats bryta mot fysikens grundlagar, lösa världens energiproblem för all framtid men ändå inte kunna skapa förstasidesstoff i varenda tidning i hela världen för det utan bara en liten notis på ett ställe på internet så att säga. Det tycker jag är lite smått fantasktiskt när dom nu (som dom säger) åstadkommit det dom har. :roll:

Har nu inte läst det utan bara skummat igenom det mycket snabbt och snappade upp någonting om en bra bit över 200% i energi ut i förhållande till vad som tillfördes eller hur det nu var.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Men på mythbusters testade de ju någon sån där "uppfinning" i princip bestod den av en låååååång sladd och en förstärkare (antagligen för att få upp spänningen) och den funkade visst. Det den gjorde var att ta tillvara energin i radiovågor (som ju finns överallt) däremot räckte inte energin att driva en lysdiod en gång + att det var inte lite kabel det gick åt.
Senast redigerad av v-g 29 augusti 2006, 12:56:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Precis. :D

Energi kan ju inte skapas eller tas bort. Den kan bara omvandlas.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Fast att "ta vara på energi" som redan finns är ju knappast att beteckna som en evighetsmaskin lika lite som en solfångare är en evighetsmaskin.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

ensten:Precis, perpetum mobile är svår att konstruera tydligen. Jimmy har ju en på gång så vi får se hur det blir :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Tyvärr glömde jag den hos Einstein. Så om framtiden plötsligt förändras, så vet ni vem ni ska skylla på. :D

Jag gör nog säkrast i att tillägga att stycket nedan är helt sant: :)
När jag var liten (ca 10-12år) testade jag att koppla ihop en motor och en generator. Visste inte vad en evighetsmaskin eller perpetuum mobile var för något. Jag hade bara kommit på att motorn borde snurra av sig självt. Någonstans fanns något som sa mig att det borde fungera bäst med växelström. Det kuliga är att jag nyss läste att Tesla tänkte i de banorna när han "förbättrade" ett försök till en liknande evighetsmaskin, men det ledde istället till att han tillverkade den första induktionsmotorn.

Suck, aldrig får man vara först. :lol:
Skriv svar