Förkopprad järntråd i kabelvindor håller längre

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27064
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Förkopprad järntråd i kabelvindor håller längre

Inlägg av tecno »

Meera popcorn boys :lol:
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3511
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Förkopprad järntråd i kabelvindor håller längre

Inlägg av lond »

Varför man inte skall använda för många förlängningskablar.....



/// Marcus
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6150
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Förkopprad järntråd i kabelvindor håller längre

Inlägg av Biker »

tecno skrev:Meera popcorn boys :lol:
Ett möte ute på ett fält med sprit och tillhuggen skulle få ett huliganupplopp mellan Engelska och Franska fottbollsupportes att se ut som en tebjudning för pensionärer :mrgreen:
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7128
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Förkopprad järntråd i kabelvindor håller längre

Inlägg av Teknikern »

Jag roade mig igår med att klippa en bit av en kabel som används till tillfällig installation i bergrum och radarstationer och den är riktigt gammal samt har skärmstrumpa men inte fasen var den magnetisk inte och i den flora av kablar till dom mest udda applikationer och byggen jag rotat i där mycket varit asgammalt, annat ganska nytt har det aldrig funnits det minsta magnetiska i kabelväg. Då någon påstår någonting som inte går att verifiera är och förblir det en lögn tills motsatsen bevisats.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11077
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Förkopprad järntråd i kabelvindor håller längre

Inlägg av prototypen »

Jag återvann en stickpropp och det är koppar i trådarna men ack så styva, man kan tro att det är stålvajer.
Men dras inte till magneten.

Protte
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7128
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Förkopprad järntråd i kabelvindor håller längre

Inlägg av Teknikern »

Vi kanske har fel sorts magnet, det kanske ska vara en sån som bara TomasL har och bara finns i ett enda exemplar,,,,, 8)
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11077
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Förkopprad järntråd i kabelvindor håller längre

Inlägg av prototypen »

Naturligtvis är det en kopparmagnet.

Prutte
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45588
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förkopprad järntråd i kabelvindor håller längre

Inlägg av TomasL »

Teknikern skrev:Vi kanske har fel sorts magnet, det kanske ska vara en sån som bara TomasL har och bara finns i ett enda exemplar,,,,, 8)
Det omvända gäller också, dvs du måste naturligtvis bevisa att det förhöll exakt så som du beskrev. Kan du det?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26227
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Förkopprad järntråd i kabelvindor håller längre

Inlägg av Icecap »

Jag har aldrig upplevd magnetiska "kablar" men väl magnetiska småledningar. Sedan är det väl inte så vanligt att jag drar magneter på kabeltrummorna men då jag lagade en del pga. skador vet jag att jag aldrig har sett annat än fin-kardeliga kopparkablar.

Det är då också trummor (20-40 m) med 3*2,5 mm² av hygglig kvalitet.
De 3-fas kablar som mitt förra arbete har är alla kopparkablar, båda 3*16A och 3*32A.

Många pinnar på IC har jag dragit bort medelst en magnet och uppvärmning, ofta "måsvingar".
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Förkopprad järntråd i kabelvindor håller längre

Inlägg av metric »

TomasL skrev:Det är väl rätt ofta förkopprad järntråd i kabelrullarna, Håller längre och billigare.
Har du någon källa till påståendet att det håller längre?
Eller är det något som du själv undersökt?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45588
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förkopprad järntråd i kabelvindor håller längre

Inlägg av TomasL »

Metric, koppar blir styvt och går av när det utsätts för upprepade böjningar Vibrationer tillhör detta, det är inget nytt, därav till exempel får man inte använda kopparledningar i vissa typer av installationer, vilket har inneburit att man använder järnrör till pressostater mm.

Koppar är mjukt efter det att du glödgat det, men efter första "bocken" så blir koppar hårt, och försöker du böja tillbaka så går det av, enkelt eller hur.
Behövs inga naturfilosofiska extremförklaringar till detta, som vissa av forumets medlemmar vill ha.

Dessutom är det ju så, hur kommer det så att vissa medlemmar uppenbarligen har bättre kunskap om vad jag råkat ut för än mig själv, hur kommer det sig, har dessa medlemmar varit närvarande, eller?
Troligen är det så, att de pga bristande kunskap ändå måste skriva och förklara i all oändlighet att jag naturligtvis har fel, eftersom de aldrig råkat ut för det, oavsett om jag faktiskt har råkat ut för det eller inte.
Tråkigt att vissa av forumets medlemmar inte kan acceptera några andra erfarenheter än sina egna., efterlyser lite större öppenhet, bland medlemmar.
Dessutom vissa av medlemmarna är ju direkt stupida i sina inlägg, sorry, hade höge tankar om er.

Eftersom det inte handlar om att bevisa/motbevisa ett fysikaliskt fenomen, järntråd finns faktiskt, kan iofs vara en nyhet för en del av er, så behövs inga "bevis", eller hur i helsike skall jag bevisa att järntråd finns, kemisk analys av tråden i fråga, undertecknat av notarius publicus etc, skärp er, eller är ni så korkade som ni framstår i era svar, jösses i så fall.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26577
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Förkopprad järntråd i kabelvindor håller längre

Inlägg av danei »

Jag tror att det räcker långt med ett magnettest i det här fallet. Du behöver inte dra det längre än så.
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Förkopprad järntråd i kabelvindor håller längre

Inlägg av metric »

Jag upplever det som mycket vanligt att det är förtent finkardelig koppartråd i sladdvindor.
Järntråd har jag däremot aldrig sett, och jag har sett ett antal.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14971
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Förkopprad järntråd i kabelvindor håller längre

Inlägg av rikkitikkitavi »

Jag har sett järntråd i billiga skitkablar från Kina. Nu snackar vi om de allra billigaste.

Därför köper man inte sådana.

En bra tillverkare skulle aldrig leverera en järnkabel och en smart användare skulle aldrig bruka den eftersom den innebär en allvarlig risk för brand och personskada/dödsfall. Den innebär dessutom produktivitetsförluster pga höga spänningsfall. Speciellt som de järnbilliga skitkablarna inte brukar ha med sig en ordentlig bruksanvisning som förklarar järnkabelns begränsningar.

Det finns med bra kopparkablar instruktioner om böjradie, förläggning, handhavande (belastning ihoprullad tex). Förlängningskablar i koppar har ofta en hållbarhetstid, mitt förra jobb datummärkte kablarna och sedan byttes de ut. Mest för att man inte vet hur de misshandlats. Det är isoleringen,det är kardelerna , det är förskruvningar i anslutningarna osv osv.

Jag frågade elansvarig hos min arbetsgivare. Han sa att om jag använder en järnkabel i ett projekt är det tjänstefel då avsäkringar riskerar att inte fungera.
Skriv svar