Linuxdist för en studenska?
Linuxdist för en studenska?
Min yngre syster har bestämt sig för att läsa till sjukgymnast och behöver således en dator för att kunna skriva rapporter, hålla kontakt med omvärlden och dyligt...
Sökte fram skärm/tgb/mus ur garderoben och beställde den billigaste "dator-i-delar" jag kunde hitta på nätet.
När man då fått ihop en dator för 3000:- så känns det jobbigt att hon ska behöva lägga 995:- på WinXP och ytterligare någon tusenlapp för Office. Så jag tänkte alltså att hon skulle få lära sig Linux och Open Office. Huvudfrågan är dock vilken dist jag ska välja? Tilläggas bör att hon aldrig satt sin fot i Linux förr utan enbart använt WinXP/Office. Huvudkravet är alltså att det ska vara hyffat likt WinXP/Office.
I brist på bättre vetande så har jag bestämt mig för Ubuntu och OpenOffice, men jag kanske borde välja något annat åt henne?! Vad har ni forumister för tips?
Sökte fram skärm/tgb/mus ur garderoben och beställde den billigaste "dator-i-delar" jag kunde hitta på nätet.
När man då fått ihop en dator för 3000:- så känns det jobbigt att hon ska behöva lägga 995:- på WinXP och ytterligare någon tusenlapp för Office. Så jag tänkte alltså att hon skulle få lära sig Linux och Open Office. Huvudfrågan är dock vilken dist jag ska välja? Tilläggas bör att hon aldrig satt sin fot i Linux förr utan enbart använt WinXP/Office. Huvudkravet är alltså att det ska vara hyffat likt WinXP/Office.
I brist på bättre vetande så har jag bestämt mig för Ubuntu och OpenOffice, men jag kanske borde välja något annat åt henne?! Vad har ni forumister för tips?
Gentoo
Njae kanske inte... Ubuntu låter som ett bra val tycker jag!
EDIT: Här: http://www.linux.org/dist/list.html finns lite fler att välja mellan

EDIT: Här: http://www.linux.org/dist/list.html finns lite fler att välja mellan

Nackdelen är att jag inte får konfigurera allt som jag vill. Det är (k)ubuntus grupp som väljer hur jag vill ha största delen konfigurerat. Det är en ytterst liten del som sedan smidigt går att ändra.
Med detta menar jag programval till bassystemet.
Gillar systemet i Gentoo att jag får välja exakt vad jag vill/inte vill ha.
Allt från om jag vill köra grub eller lilo och syslog-ng eller sysklogd till de minsta inställningarna.
Men som sagt, Gentoo är definitivt inte disten för henne. Ifall det vore, så hade hon nog inte frågat hjälp att börja med...
(K)Ubuntu blir perfekt, då hon knappast är brydd vilken bootloader eller systemlogg hon kör med utan vill i princip bara använda några program. Så kör hårt på det! 
Med detta menar jag programval till bassystemet.
Gillar systemet i Gentoo att jag får välja exakt vad jag vill/inte vill ha.
Allt från om jag vill köra grub eller lilo och syslog-ng eller sysklogd till de minsta inställningarna.
Men som sagt, Gentoo är definitivt inte disten för henne. Ifall det vore, så hade hon nog inte frågat hjälp att börja med...

KDE finns på svenska, finns även Gnome översatt till svenska? Kommer både Ubuntu och Kubuntu ha LTS och vara up-to-date några år framåt? ...det lutar åt att jag ändå gör en dualboot med WinXP, OM det visar sig vara svårt att använda (K)ubuntu.
...dessutom så KRÄVER ju vissa sidor att man har IE, vilket är helt sjukt! Såg t.ex. att regeringen (tror jag det var) gick över från Real-media till wmv på deras websändningar!
...dessutom så KRÄVER ju vissa sidor att man har IE, vilket är helt sjukt! Såg t.ex. att regeringen (tror jag det var) gick över från Real-media till wmv på deras websändningar!
Både KDE och Gnome finns på svenska.
Gnome lovar uppdateringar i 18 månader till varje version. Versioner kommer med 6mån mellanrum.
IE fungerar under linux med Wine (Wine Is Not an Emulator).
Dock tyder det oftast på brist på hjärnceller om man gör så att en sida bara fungerar i IE. Då borde man inte kunna kalla sig webdesigner.
Gnome lovar uppdateringar i 18 månader till varje version. Versioner kommer med 6mån mellanrum.
IE fungerar under linux med Wine (Wine Is Not an Emulator).
Dock tyder det oftast på brist på hjärnceller om man gör så att en sida bara fungerar i IE. Då borde man inte kunna kalla sig webdesigner.
Lyckades att få mossan att köra linux för några årsedan. Tog väck windows från alla datorerna hemma, och sen har hon använt kde sen dess!
Macce: Nej, du har rätt. Första på länge som ej funkar! Men http://www.teraasekeskus.com/streams/typhoon.wvx funkar fint. Samma video som källkoden länkar till. Som du sa innan, kass webdesigner!
Macce: Nej, du har rätt. Första på länge som ej funkar! Men http://www.teraasekeskus.com/streams/typhoon.wvx funkar fint. Samma video som källkoden länkar till. Som du sa innan, kass webdesigner!
Senast redigerad av psynoise 29 augusti 2006, 10:11:20, redigerad totalt 1 gång.