Japp, från fractronics. Jag blir inte klok på den!
Har kopplat upp allt och den fungerar fint (nästan);
Problemet är att jag inte kan få den att fungera med Liquid-MP3 i Winamp. Enligt dem så ska det fungera och stöd för den finns. När jag kör pluginen, väljer skin, config fil osv... och trycker sedan på Start så blinkar enbart en pixel i nedre vänstra hörnet på den. Inne i inställningarna så kan man välja olika Controller, den står vald på Noritake 800(A). När jag kikade på denna VFD så är det en helt annan med annerlunda koppling. Jag kan ställa in i pluginen vilka pinnar som går till vilken på LPTn men jag blir förvirrad eftersom det inte är samma betäckningar som på kopplingsschemat.
Vill du ha hopp om hjälp så behövs mer info. Visa kopplingsshemat, vad du tvekar över, vad du har gjort, matningsspänning, hur programmet är confat och så vidare. Tyvärr helt omöjligt att hjälpa på basis av den infon du läggt ut
Sorry, jag undrar mer om hur fan jag ska köra det där Liquid-MP3 för jag får det inte att fungera.
kör ja med.
Jag tar det från början
Jag har laggt in pluginen (liquid) i plugin mappen i winamp. Jag går in i winamp iställningarna där plugins är, väljer den i fråga och klickar på config. Den ber mig då att för första gången välja en färdig config fil och därbland så finns det redan en config fil till just min VFD. Efter att man valt denna config fil så man man efter det ändra inställningarna manuellt. Då verkar inte det som är satt på Controller stämma, den står på Noritake 800(A) men det är en helt annan modell, annat kopplingsschema till osv... Men de säger att stödet för ...311 finns i den. Sen så kan man ställa in alla dessa inställningar manuellt. Ex. Till vilket ben på LPTn CSS går till osv... Men dessa benämningar från schemat stämmer inte överäns med dem i pluginen. Det står ex i pluginen; CSS, men på schemat står det bara nCS. Blir förvirrad för att jag inte vet vilken som hör till vilken.
Japp en sådan.
Jodå den funkar som du/ni ser på bilden. Nu kommer jag inte ens in i config på den där pluginen, får ett fel som säger att jag ska starta om winamp och så utför den en förbjuden återgärd... trött man blir när folk ska krongla när de väl håller på att göra något.
I schemat så har de satt ett 'n' framför vissa betäckningar. Vad menar de med det?
EDIT:
bengt-re, japp samma koppling med ett testprog för just denna VFD.
n menas att ingången är inverterad eller "icke" med andra ord en nRETSET skall vara låg för att reset. Kolla signallinjerna när du kör med testprogrammet och skapa dig en bild av hur trafiken skall se ut, kör sedan det andra (icke fungerande programmet) och se om du märker någon skillnad typ att någon signal förefaller inverterad eller död.
Jag hade ett LCD-drivare till parallelporten på en dator som slutade att fungera när jag körde windows update - ställde till något med den drivrutinen som just det programmet använde. Tror inte att detta är felet för dig, men visar på hur stökigt det kan vara att få till sån´t här då det finns många frågetecken ( rätt kopplat, rätt konfat, rätt drivrutiner, rätt inställning för just din display och så vidare)
Mmm.. ibland så är det så lätt att få displayer att fungera och ibland en rent helvete.... Höll på på strula som tusan med en krets med display som bara skulle fungera, testade ALLT, visade sig tillslut att jag hade en lite för kort delay vid initieringen - det gick med en annan display av samma sort, men jag var precis under gränsen enligt databladet, två us till så fungerade det efter 15 timmars hårslitande...
"För användning med PC, så verkar endast två program som vi känner till implementerat något slags stöd för displayen (LCDinfo, Liquid mp3) genom paralellporten. Mer information om inkoppling finns i respektive programs forum. OBS stödet för displayen verkar vara under utveckling och är inget som vi garanterar eller ger support på."
Det låter som att stödet för denna display inte är riktigt färdigt i dessa program..
Sedan är det som sagt en lite ovanlig modell:
"grafisk VFD (Vacuum Flourescent Display) display med 128x32 pixlar ifrån Noritake (GU128X32-311). VFD tekniken ger mycket god betraktningsvinkel och kontrast. Displayen är ingen standarddisplay utan antagligen specialbeställd ifrån Noritake."
Du kanske vet detta redan, men jag tog med det för säkerhetskull.
Hur som helst, det är en snygg display. Gillar VFD-displayer. Påminner om de som brukar sitta i lite äldre synthar.
Yepp, allt det där är jag medveten om
Det vart lite svårt att mäta eftersom jag bara har en prob, tänkte att jag skulle jämföra två signaler från färdiga proget och sedan från winamp.