CNC, Vad är det som behövs?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Virr3

CNC, Vad är det som behövs?

Inlägg av Virr3 »

Tjenare

Funderat ett tag på det där med cnc ett tag nu...

Men har några frågor som kvarstår sän första dagen när man kollade på det...

1. Vad krävs av mig egentligen? Vad behöver man kunna innan man beger sig in i ett projekt som detta?

2: Denna fråga har jag kanske inte tänkt på från början men, vart får man tag på kulskruv har kollat runt och sett att de finns på ebay ganska billigt. Skulle helst? Är kulskruven nödvändig eller kan man lösa mekaniken med endast stegmotorer? Jag vet hur mekaniken i en kulskruv fungerar, men hur det ska tillämpas i en cnc-maskin det fattar jag inte riktigt. Är det z-axeln då eller?

3. Vad jag har fattat så kan man bygga flera olika typer av cnc-maskiner antingen rörligt "huvud" eller "bord. och detta kan göras på olika sätt också antar jag. Vilket lönar sig i vilket läget?

4. Motorstyrnignen är inte värt att bygga själv vad jag har hört så den köper man väl på något bra ställe. Men informationen från datorn till motorerna, hur går det till?

Hoppas att jag gjort mig tydlig annars får ni säja till och jag får formulera om mina frågor.

Hur som helst vore jag väldigt tacksam om någon svarade :)

//Viktor
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

2: Vad jag har hört är trapetsskruv ett bra alternativ till kulskruv när det gäller mindre applikationer. De är billigare, har lägre stigning och finns att köpa här.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jadu Viktor, CNC vad då för sort?

Speca upp VAD det är du ska kunna göra först med din tilltänkta maskin.
Ta sen reda på vad som krävs av maskinen för att bearbeta de olika materialen och knåpa ihop en maskin efter det underlaget.

Mitt råd är att börja med slutresultatet = produkten du ska göra och fundera runt detta, då först får du en maskin du blir nöjd med.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Ja, det är lite som tecno säger. Det är svårt att rekomendera dig något när man inte riktigt vet vilket mål du har med maskinen. Det är lite svårt för oss att veta om du behöver en gängstång för 14.90 på cheapy eller om du ska lägga några tusen på kulskruvar!

Självklart vill man ju kunna göra så mycket som möjligt med sin maskin. Jag har gjort så att jag kör "uppgraderingsvägen" först kör jag med gängstång och vanlig mutter (med modifikation). Det blir billigt och jag ser att det funkar. Då kanske jag går över till trapetsgängat eller dyl... Man kan se var felen ligger och ändra på dem. Kanske blir dyrare i sista änden, men billigare än att stå med tre kulskruvar och ingen fräs!
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Jag fortsätter på mitt svar:

1. Det enda du behöver kunna är att kunna lära dig nya saker (yrkesskada efter 9 år på högskola :)

2. Kulskruv har man för att översätta den roterande rörelsen i stegmotorn till en linjär rörelse för att förflytta fräsen. Kulskruv är ju mega-delux-varianten. Snåla personer som jag använder gängstång, så länge det håller. Vill man lyxa till sig kan man köra trapetsskruv (typ sådana som är i domkrafter och skruvstäd).

3. Det är ju lite av en avvägning. Jag får för mig att en fast "vagn" men rörligt bord gör att man får en styvare konstruktion. Har man rörligt bord så tar ju fräsen mera plats, eftersom bordet måste kunna åka. Jag har byggt med rörlig vagn av den orsaken bla.

4. Jag har köpt en styrning hos bergan.se (jojje här på forumet). Den kopplas till parallellporten. Man har ett program på datorn som skickar pulser via parallellporten, vilka kortet sedan styr stegmotorerna med. Jag använder EMC2 ett gratis och fritt program för det. Det har ganska låga hårdvarukrav.
Skriv svar