problem med 14,4v batteripack / robotdammsugare
problem med 14,4v batteripack / robotdammsugare
Hej,
Jag har problem med min robotdammsugare (DITEI/Amtidy A320) som återvänder till laddstationen trots att batteriet förefaller fulladdat. Då displayen varit trasig länge kan jag dock inte vara helt säker på att det är på grund av upplevt lågt batteri som den återvänder. Batteripacket består av 12 seriekoplade ni-mh sub c batterier. Mitt i kretsen sitter vad jag uppfattar som en typ av värmesäkring, se bild. Säkringen har 2 anslutningar upp mot dammsugaren. Varje individuell cell i packen mäter 1.3-1.4V och över hela serien mäter jag ca 16V. Batteriet är märkt 14.4V 2200mAh.
Tacksam för råd om vad felet kan vara och om det går att göra något åt!
Jag har problem med min robotdammsugare (DITEI/Amtidy A320) som återvänder till laddstationen trots att batteriet förefaller fulladdat. Då displayen varit trasig länge kan jag dock inte vara helt säker på att det är på grund av upplevt lågt batteri som den återvänder. Batteripacket består av 12 seriekoplade ni-mh sub c batterier. Mitt i kretsen sitter vad jag uppfattar som en typ av värmesäkring, se bild. Säkringen har 2 anslutningar upp mot dammsugaren. Varje individuell cell i packen mäter 1.3-1.4V och över hela serien mäter jag ca 16V. Batteriet är märkt 14.4V 2200mAh.
Tacksam för råd om vad felet kan vara och om det går att göra något åt!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: problem med 14,4v batteripack / robotdammsugare
Efter 8 år är det ganska sannolikt att en eller flera av cellerna i batteripacket är utslitna.
Jag skulle göra ett kapacitetstest på varje cell och se hur många mAh dom rymmer för att se om någon eller alla behöver bytas ut.
Eller så börjar du med att testa hela packet när det är fulladdat - koppla in en 20W halogenlampa och mät hur lång tid det tar för spänningen att sjunka till 12V.
Jag skulle göra ett kapacitetstest på varje cell och se hur många mAh dom rymmer för att se om någon eller alla behöver bytas ut.
Eller så börjar du med att testa hela packet när det är fulladdat - koppla in en 20W halogenlampa och mät hur lång tid det tar för spänningen att sjunka till 12V.
Tack för svar. Men om batterierna mäter de spänningar som jag skrev direkt när den återkommer till laddstationen, kan cellerna ändå vara dåliga? Ger inte spänningen en indikation på om de är fullladdade eller ej?
Jag antar att jag kan ta en vanlig 12v h4 lampa eller backljuslampa istället för halogenlampa för att mäta kapaciteten?
Jag antar att jag kan ta en vanlig 12v h4 lampa eller backljuslampa istället för halogenlampa för att mäta kapaciteten?
Man måste mäta spänningen under last, med lampan inkopplad för att veta. Ja en vanlig lampa från bilen fungerar utmärkt.
med en 21w/12V glödlampa inkopplad faller spänningen direkt ner till 11.5V så några celler är antagligen slut. Jag tror inte att jag har någon glödlampa på 1-2v, finns det något annat sätt att mäta upp induviduella celler?
-
Ja, funderade också på det. Men vad är lämpligt motstånd och effekt?
-
1.4V och 7Ω = 200 mA? Är nog inte för hög ström.. blir ca 280 mW
Kopplat 21W-lampan på batteriet och mät samtidigt spänningen över varje enskild cell.lineslim skrev:med en 21w/12V glödlampa inkopplad faller spänningen direkt ner till 11.5V så några celler är antagligen slut. Jag tror inte att jag har någon glödlampa på 1-2v, finns det något annat sätt att mäta upp induviduella celler?