Cylinda spis med induktionshäll Felkod E6 och E4

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
K.Nilsson

Cylinda spis med induktionshäll Felkod E6 och E4

Inlägg av K.Nilsson »

Jag behöver hjälp med att tolka felkoden för plattorna som visar antingen E4 eller E6.
Modellen, Cylinda SKI 662 VL, är 9 år.
De vänstra plattorna lägger av när vi använder de på höger sida. I början hände det bara ibland, men nu verkar det hopplöst. En och en funkar de till vänster, men aldrig samtidigt med de till höger.
Cylinda har ingen manual för felmeddelanden på denna modell.
Jag har ringt säljaren och reparatören antar att det är IGBT som ska bytas ut och tror att det kan komma att kosta ca 2500 kr ev upp till 3500 kr.
Säljaren tycker att spisen är gammal och att det är bättre att köpa ny. Klart han vill det. Men ska inte spisar hålla längre än så?
Vi har redan behövt byta ut varmluftsfläkten, en del av ugnsluckans upphängningsfäste och gummilisten.
Skräp-spis, men surt att behöva köpa en ny.
Någon som vet vad felet är?
Användarvisningsbild
Henry

Re: Cylinda spis med induktionshäll Felkod E6 och E4

Inlägg av Henry »

Välkommen till forumet.

Här har du lite och titta i annars och kan också posta detta där istället så allt är samlat så att säga:

https://elektronikforumet.com/forum/vie ... =2&t=46035

Du kan dock börja med att öppna upp så du kommer åt innanmätet på hällen för det kommer du med stor sannolikhet behöva göra oavsett och koppla givetvis ut spisen helt innan du gör det.

Hade någon IGBT varit kortsluten hade säkringen eller jordfelsbrytaren gått, jag gissar på några glättningskondensatorer som är i det närmaste lika vanligt som havererad IGBT även om det sistnämnda brukar vara vanligast.

9 år är dock rätt lång tid för en häll kan jag säga.
Skriv svar