Hur mycket bör man ta betalt som konstruktör?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sodjan
EF Sponsor

Re: Hur mycket bör man ta betalt som konstruktör?

Inlägg av sodjan »

> Ta nu en ny förhandling med din huvudkund.

Kanske inte rätt om man just har "skakat hand". Men om det kommer upp
tal om en förlängning (var det ett år det handlade om just nu?) så kan du
ju sätta ribban var du vill. Som jag skrev i förra inlägget så handlar det
mycket om känsla och bedömningar. Vid ett tillfälle för ett par år sedan
var mitt krav 14% ökning till nästa år, kunden erbjöd 2%. Jag tackade
för mig och började resa på mig, då erbjöd de hälften, 7%. Jag reste på
mig igen och det blev 14%. Jag visste att de inte hade något alternativ.
Året därpå blev det på ett ungefär likadant upp till dagens nivå, ungefär
i "medianen" i eWorks statistik.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

När det gäller debitering.
Utgå från en vettig lön, verkar som att 40k verkar vettigt.
Lägg till skatt och andra statliga avgifter.
Räkna med 6h arbetstid/dag, 6 veckor semester, 2 veckor sjuk.
Räkna in avsättningar till pension osv, ITP2 är nog vettigt.
Övriga förmåner man får med en normal anställning.
Investeringar du måste göra, hyror osv.
En tusing eller så verkar inte helt overkligt.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Janson1: Det rätta är att ta ut 18,50 per mil OCH 300:-/timme + moms för restiden.
Så baserat på tidsskillnaden mellan när du startar "hemma" och när du kommer tillbaka skall fördelas på restid och arbetstid.
Om kunden initierar "skitsnack, fika, väntetid mm" så är det valfritt om du lägger dig på 300:- eller 600:- nivån... Det skall vara dyrt att spendera konsulters tid...
För det är uppenbart att dina kunder tycker att du är för billig för ditt eget bästa, dvs en rejäl signal om att det är dags att höja.
Dessutom misstänker jag att du är ytterst flexibel om och när du skall komma, helger, kvällar mm, det har ett värde för kunden även om det just nu inte har det för dig.
Janson1

Inlägg av Janson1 »

Ja 18:50 per mil plus 300 kr/timman plus moms låter som ett jättebra alternativ, detta skall jag nog anamma direkt.
bobobo

Inlägg av bobobo »

Varför inte 600:-/h rakt av, inkl. bil? Enkelt att administrera.
Varför ska det vara billigare för en kund i centrala storstan än en kund längs motorvägen? (Lägre timpeng + olika många mil/h)
Varför ska bilen vara ett billigare verktyg att använda än verktygslådan eller datorn? (Egentligen borde det vara en högre timpeng eftersom bilen är det dyraste verktyget för de flesta)

Om argumentet är att restiden inte tillför kunden värde så beror det ju på om det finns en närmare leverantör av tjänsten. Om det finns en närmare leverantör som utför jobbet lika bra så ska ju denne göra jobbet, onödigt resande ska minskas!
larioso

Inlägg av larioso »

Beroende på nivå av konstruktion kan det vara värt att fundera över - vem äger konstruktionen?
Gör man en komplett lösning t.ex. eller väldigt specifik sak.

Det är inte ovanligt att konsultbolag äger konstruktionen. Fick bort sådana saker i konsultavtal på ett ställe jag jobbade - det gällde programvara då. Så min arbetsgivare sedan fick all källkod och ägde den osv.

Gör man en specifikt chassi för en produkt en kund har, kanske det är självskrivet att det är deras.
Om du gör en mer innovativ funktionalitet du kan återanvända mot annan klient - inte lika självskrivet.
Det du gör som konsult ger många möjligheter att återanvända samma konstruktion mot andra.

Såg det inte nämnt - så värt att fundera över i vissa lägen.

Jag tyckte dock vad gällde programvaror att kunden ägde allt inklusive källkod osv.
De hade gått på pumpen med tidigare konsulter de anlitat.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Janson1 skrev:Ja 18:50 per mil plus 300 kr/timman plus moms låter som ett jättebra alternativ, detta skall jag nog anamma direkt.
18:50, alldeles för lite, 40:- milen är nog det minsta man skall debitera, samt full timpenning.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ska och ska, det var fasen vad du är säker (som vanligt).
Ofta har kunden (i alla fall de större) reglementen för den
typen av ersättningar så det är bara att följa dom. Och i
mitt fall är det 18:50/mil. Och tveksamt om det finns någon
som accepterar full timdebitering för resor... Tagga ner lite...
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

' lite ! ' = nej ut i kylan ett tag.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tja, min åsikt är att man skall ha full kostnadstäckning för allt.
En bil kostar definitivt mer än 18:-/mil. Snarare runt 40:-/mil.
Om man inte reser kan man ju utföra annat jobb för full timpenning, så, resan blir naturligtvis en ren förlust och inkomstbortfall.
Man kan ju naturligtvis maskera det hela med en betydligt högre normal debitering som kompenserar för detta inkomstbortfall och ej ersatta bilkostnader.

Här är ett par länkar som hjälper till vid kalkylering av debitering
http://raknaut.se/konsultlon.aspx
http://www.expowera.se/ekonomi/kalkyler ... nadskalkyl
https://driva-eget.se/kalkyler/prissattning/
Janson1

Inlägg av Janson1 »

Rent logiskt sett så håller jag med helt fullt med att ta 600 kr/Timma plus 18:50 eller per mil vid restid då dom flesta bilar kostar mera per mil oavsett. Men det kanske inte kunderna är lika glada i. Det får bli lite enligt gungor och karuseller ändå...
Förövrigt kommer jag inte att åka längre än 12 mil enkel resa per uppdrag för att just slippa biltiden. Antingen får kunden ta sig till mig och mitt flygfält eller får det bli någon annan (drömmer jag om i alla fall) som får göra jobbet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Naturligtvis är det så, man måste naturligtvis förhandla fram det bästa man kan med kunden, men oavsett, så måste, i mitt tycke, full kostnadstäckning vara utgångspunkten för det hela.

Med full kostnadstäckning avser jag då, bilens värdeminskning, månadskostnad för eventuella leasingavgifter, service underhåll osv, samt att bilen kanske skall bytas ut efter ett par tre år eller så.
EN annan sak att tänka på, om bilen står på företaget, så blir det förmånsbeskattning, vilket också måste tas in i kalkylen, Förmånsbeskattningen kan, om man gör fel bli en ren privat förlust, då i vissa lägen den inte räknas med i pensionen.
Bränslet för yrkeskörningen blir dock avdragsgillt, dock ej bilen i sig, vid leasing kan man dra 50% av momsen.

Kör man privat bil, så bör man ta ut full kostnadstäckning ur företaget, dvs du skall ha råd att delvis finansiera ett nytt bilköp, service etc med det du tar ut från bolaget, en del av det blir naturligt vis beskattat, och det måste man också tänka på.
Notera dock att företaget inte kan betala bränsle eller nått annat för en privat bil.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ja, om man har en ren "firmabil" som enbart används i tjänsten. Men de flesta använder
en vanlig personbil (som man troligtvis hade haft ändå) och att då kväva att firman ska
finansiera 100% av bilen känns lite överdrivet. Varför måste firman till 100% bekosta en
bil som till 75% används privat? Bara för att plocka lite siffror direkt ur luften...

Det här med förmånsbeskattningen för att man använder firmans bil är komplicerat. D.v.s.
om det går plus eller inte. Man slipper samtidigt alla förbrukningsvaror. Torkarblad, spolar
vätska, lampbyten, servicebesök och vad det nu kan vara. Råkade orsaka en lackskada
på nya leasingbilen och självrisken gick på firman. Så det är svårt att beräkna ett netto
för det hela.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jag skrev inte att firman skulle finansiera hela bilen. Dock fullt ut när den används i tjänsten.
Gör man en bilkalkyl och det visar sig att den kostar 40:-/mil skall man också låta företaget betala den kostnaden.
Man skall då tänka på att man får skatta för hälften delen av detta. Och man betalar ju allt med skattade pengar.
Skriv svar