Att bygga högtalare kanske inte är så mycket av elektronikprojekt men detta projekt är hårt knutet till min Rörförstärkare EL384SEUL och ska fungera som bashögtalare så jag lägger ut det här på forumet.
Redan när vardagsrummet fick sig en uppfräschning för sådär 2år sedan så planerade jag in hur jag ville ha det runt en tänkt musikanläggning. Jag hade länge använt mig av olika mediacenter för film och TV men med medioker ljudupplevelse så dessa mediacenters ersattes av en smartTV och fick lämna plats för en musikanläggning istället.
I ett vägghängt skåp har jag vinylspelare som lyfts fram när det skall spelas. En hylla är förbered där förstärkaren skall stå. Under hylla är en volym vikt för det tänkta bashornet som jag nu har börjat rita på.

Det var många år sedan jag byggde högtalare och dom jag byggde förr var inga höjdare så det här projektet har alla chanser att misslyckas

Tapped Horn Design - modell mini (B480xD372xH254)
Jag har tittat på många hornvarianter och var på väg att bygga front eller bakmatat horn när jag upptäckte "Tapped" designen, alltså att högtalarelementet som driver hornet också sitter i hornets "utblås". Jag sökte nämligen ett sätt att skydda/bygga in högtalarelementet för att bättre skydda det mot besökande djur och människor. Så jag fick syn på "tapped" designen inte så mycket för ljudegenskaperna utan mer av den mekaniska egenskyddegenskaperna. Men efter att ha läst en hel del om olika resultat från byggen så tänker jag att det är värt att prova.
Utrymmet under hyllan bestämmer volymen. Det är tänkt att högtalaren skall stå på hjul eller ben för städning ska vara så enkel som möjligt.

Lådan rymmer en 8" bas. Jag har inte skaffat någon ännu men hittar en på Hifi-kit som kanske kan funka

Jaha, hur vet jag om det här ens är vettigt att bygga

Med programmet kan man simulera olika horndesigns. För att uttrycka sig milt så är programmet extremt ointuitivt och man måste leta reda på olika tips och trix på nätet för att begripa hur man kan använda programmet. Jag kan mycket väl ha gjort en massa fel men jag får rimliga resultat. Att jag tycker dom är rimliga är för att andra med liknade design men större horn får fram liknade kurvor. Tex har jag i Hornresp bakåtingenjörat Martinssons THAM10 design.

Kan detta vara nått?
Jag hade hoppats på en frekvensgång mellan 60Hz - 200/230Hz.
Simuleringen säger 80Hz-400Hz så det är nog värt att bygga och lyssna helt enkelt

Det blir tydligt att lågpassfiltret i förstärkaren måste trimmas mot hornets frekvensgång.