Etsa PCI kort?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Virror
Kontakt:

Etsa PCI kort?

Inlägg av Virror »

Har tänkt göra en signal logger som ska kopplas till datorn, jag tänkte att man borde ju kunna etsa ett kort ett PCI kort så man kan ta ström därifrån, anslutningen till datorn kommer nog att bli USB dock. Frågan är hur mycket kan ström kan PCI ge ut? Och man bör ju igentligen inte blanda guld och koppar i kontakter, men det borde väll inte bli så illa eller?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Vore det inte ganska mycket enklare att ta ut +5V och +12V från "hårddisk"-kontaktdonen?
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Hur kul är det? Desutom kan man ju ta ut -12V och 3.3V också. Frågan kvarstår....
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har sett siffran 375mA för 3.3V. Det är vad som krävs för att ett system ska få märkas med Windows-loggan. Tänker man sedan på krävande PCI-kort som grafikkort och ljudkort så kan man nog tänka sig att det går att hämta åtminstone en halv Ampere på 5V och 12V. Troligen är det mer än så.

Men visst är det ganska mycket jobb att göra ett PCI-kort. Visserligen finns det labbkort, men ändå. Tacka vet jag ISA-kort. :) Eller varför inte göra det enkelt och fixa en ATX-kontakt som sätts mellan moderkortet och nätdelen för att smidigt kunna hämta de spänningar och strömmar man behöver. Men det är bara förslag. Du bestämmer ju hur mycket jobb du vill lägga ner. :)
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Tack för svaret! Varför skulle det vara mycket jobb att göra ett PCI kort? finns ju färdigt i Eagle, sedan ska jag såklart inte använda PCI bussen för data, det blir ju väldigt krångligt.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

kör så det ryker och visa resultatet :)

testa på en gammal dator först kanske :)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag har försökt att göra fingerkontakter i koppar men det oxiderar fort.
En datalogger ska inte den kunna köra "stand alone" och sedan tanka över informationen när man blir nyfiken? Jag skulle gärna ha en men inte occupera en hel dator. En datalogger ska man kunna ha i källaren eller garaget eller ute i ett träd och sedan hämta in och då ska den ha egen strömförsörning. Men det kanske ska vara mer åt oscilloscopmodellen, eller är det ett högprestanda kort (många bitar i upplösning eller ska gå fort, då kanske den elektriska miljön inne i datorn inte är den bästa eller omvänt du drar in en massa skit i datorn.

Prototypen
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Datalogger var kanske lite fel ordval, mer som ett enkelt DSO kanske. Som jag tänkt använda när jag ska labba. Självklart måste man ta hänsyn till störmiljön i datorn, hade också tänkt dra en koax från kortet till fronten där man har ett uttag.

Jag misstänkte att det antagligen skulle oxidera, eftersom kopparen är mindre ädel än guldet, kändes dock lite overkill att guldplätera kortet, får fundera lite. Testa att etsa ett PCI kort med några LEDs måste man ju göra iaf, bara att låta det sitta i ett tag och se hur resultatet blir....

Edit: Prototypen, såg du kommer från stan också, studerar eller jobbar du?
Man blir ju lite nyfiken :)
Skriv svar