Larmdosan / fjärrkontrollen till min Volvo V70 -98 har fungerat bra ibland, men oftast har man behövt trycka på lås upp / lås - knappen flera gånger för att något ska hända. Nu verkar den ha gett upp helt.
Jag öppnade kontrollen för att byta batteri (det hjälpte inte), och såg att två ”hakar” som ska hålla fast batteriet har lossnat. Det är även en spricka på ovansidan i plasten som håller fast batteriet.
På kretskortet såg jag att en bit lossnat, se bild. Någon som har en idé om vad det kan vara, och om det kan påverka funktionen? Eller är det endast ett skydd över någon del på kretskortet?
Jag har läst att flera med samma problem har bytt mottagaren till larmdosan, som sitter ovanför instrumenthuset. Men jag funderar på om det kan vara plasten som sitter på kretskortet (som ska hålla fast batteriet) som måste bytas. Batteriet kanske inte får kontakt med kretskortet som det ska.
Innan jag beställer mottagare eller begagnad nyckel för att få plastbiten, så hade jag dock behövt veta vad det är för bit som lossnat på kretskortet. Så jag inte beställer något i onödan.
Hoppas någon kan hjälpa mig.
Tack!
Larmdosa Volvo V70
Re: Larmdosa Volvo V70
Ser ut att vara oscillatorn till Mikrocontrollern så ja den kan påverka rätt mycket 

- Klas-Kenny
Inte oscillatorn, det där är ett filter (se SAW på PCB, ett SAW-filter) som antagligen sitter i signalvägen för RF.
Fortfarande väldigt viktigt för funktion dock.
Fortfarande väldigt viktigt för funktion dock.

Verkar bara vara plasten som gått av på det där filtret. Den måste gått sönder när jag tappade nyckeln för några veckor sen. Dock har det gått att använda kontrollen ändå.
Kan man löda dit ett nytt sånt filter?
Tack för era svar!
Kan man löda dit ett nytt sånt filter?
Tack för era svar!