Jag har en billig Z-wave lux-sensor monterad i trädgården som jag använder för min hemautomatisering. Den fungerar fint men batteriet (ett 3V CR123A) håller ungefär ett år. Att byta batteri på den är meckigt då den är inkapslad för att klara väder och vind, den sitter monterad högt samt att jag måste konfigurera om den för att återansluta till mitt Z-wave-nätverk efter batteribyte.
Precis i närheten har jag tillgång till ett 3.7V LP18650-batteri som regelbundet laddas via en liten solcell & solcellskontroller.
Jag skulle gärna vilja driva min lux-sensor med solcellsbatteriet men det har ju lite för hög utspänning och har då funderat på en 3V/3.3V LDO. Jag är dock lite osäker på om en sådan klarar den ström som Z-wave enheten behöver när den skickar sin radiosignal. Ett CR123A klarar (väl?) rätt rejäl belastning i enstaka korta pulser, de LDOs jag har kollat på verkar klara uppemot 200ma vilket kanske är något lågt...?
Eftersom det är en billig import-sensor tror jag inte den klarar batteriets 3.7V rakt av under en längre period, hade varit smidigt annars!
Tips och förslag mottaget tacksamt!
Solcellsdrift för Z-Wave komponent (3.7V -> 3V)
Re: Solcellsdrift för Z-Wave komponent (3.7V -> 3V)
Kanske en diod i serie kan vara något, den ger ca: 0,7V i spänningsfall...
Fantastiskt, hade jag inte en tanke på! Kan man gå in på t.ex. Kjell och köpa vilken diod som helst och förutsätta att den har 0.7V spänningsfall?
Ta en vanlig 1N4007, den har jag för mig ligger på typ 0,7-1V och klarar 1A... Vet inte om Kjell har den, annars PM:ar du så skickar jag dig några...