Förberedande för "Projekt: Massförstörelse"

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Dukeman

Förberedande för "Projekt: Massförstörelse"

Inlägg av Dukeman »

Hej på er allihop! Ni kanske har läst några av minafunderingar i denna tråd Och nu fortsätter min strävan efter att byga en liten bombatrapp (för airsoftbruk såklart, inga terrordåd här inte)
Så här kommer lite frågor:
(Notera att jag hela tiden utgår ifrån PIC16F628 och att jag är helt grön, jag väntar på delar till en programmerare)

1: Vart kan jag hitta en schysst guide för att lära mig PICBASIC?

2: Har ni något förslag på et bra och nybörjarvänligt program för att skriva program\kompilera PICBASIC kod till

2: Hur vet jag var på min PIC jag skall koppla allt? varje pinne har ju tydligen ~3 olika namn\funktioner... skumt...

3: om jag säger åt min pic att till exempel skicka en etta på pinne 4, håller den då kvar min etta tills jag säger något annat eller måste jag uppdatera genom att skicka en ny etta varje klockcykel? Jag tänkte nämligen att en pic skall reagera på om den får in en etta eller en nolla från en anan pic, så då kanske klockorna måste synkas, stämmer det?

Det var välan allt för denna runda... kommer eventuellt att posta en projektlogg under "projekt" också, om intresse finns...
Användarvisningsbild
mrmike

Inlägg av mrmike »

1 och 2: Du är inte den första. Ta en titt på forumet.
2: I olika register kan du välja vilken av funktionerna pinnen ska ha. Finns säkert nåt enkelt sätt att välja funktion i PICBasic.
3: Ja det räcker att sätta den en gång. Det skulle bli svårt att sätta den varje klockcykel då PICens processor bara klarar av en fjärdedels instruktion på varje klockcykel :). När du ändå navigerar runt i forumet kan du läsa lite mer om hur det ligger till med klockcykler och instruktionscykler.
Dukeman

Inlägg av Dukeman »

Man tackar...
Vill nog tillägga (även om det inte har så mycket med DENNA tråd att göra) att ni här på forumet är väldigt trevliga och pedagogiska, till skillnad från många andra ställen på internet som är väldigt otrevliga mot sådana om inte vet lika mycket...
Rollo

Inlägg av Rollo »

Välkommen till forumet!
Det var inte längesen som jag var precis där du är nu så jag ska försöka hjälpa dig att komma igång lite :)

Programmet jag använder är Proton+ PIC Basic Compiler, ungefär...
Det kostar väl en liten peng tror jag men det har iallafall gått att ta ner här.
Sidan är nere just nu men på startsidan står det att han jobbar på det så den kommer väl förhoppningsvis igång igen.

För att din kod ska fungera så måste du börja med den här kodbiten:

Kod: Markera allt

DEVICE 16F628
DEFINE OSC 4
CMCON = 7

pause 500
Pausen är till för att PICen ska få lite tid att stabilisera sig.

Svaret på fråga 2 är väl ungefär något sånt här:
Bild

RA1 = Porta.1
RA2 = Porta.2
RB3 = Portb.3
osv.

Det som är värt att tänka på är väl att ett av benen (tror det är porta.4) bara är ingång eller något sånt. Undvik den i din första testkrets iallafall.

Hoppas det hjälpte något!
Senast redigerad av Rollo 28 april 2004, 23:05:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ToB

Inlägg av ToB »

Det är RA5 (pinne 4) som inte går att använda som utgång.
Dukeman

Inlägg av Dukeman »

aha... man tackar... vad är då skillnaden mellan VSS och VDD?
Användarvisningsbild
zus

Inlägg av zus »

VSS = Jord
VDD = +5V in
Dukeman

Inlägg av Dukeman »

aj aj...
verkar ha fått PIC16LF628 ...
står på deras hemsida aqt det är en 16f628 men för lägre spänningar... ska jag inte löra den på 5v då???
Användarvisningsbild
mrmike

Inlägg av mrmike »

De menar att den klarar sig med lägre spänning, ner till 2V om jag inte minns fel. Du kan fortfarande köra den med 5V utan problem.
Dukeman

Inlägg av Dukeman »

8) då är det ju lugnt!

tack ska du ha, jag blev nästan lite rädd ;)
har även beställt följande processorer:

PIC16F628A-I/P
PIC12C508A-04I/P
PIC18F6585-I/PT
PIC16LF818-I/P
PIC16LF627-04I/P
PIC16F818-I/P

plus några ytmonterade, då jag tyvärr inte förstod hur man tydde i/p eller /ss osv...
vet du om några av dessa kan vara bra (om de funkar med 18-pol eller mindre, jag har köpt prylar för tusses programmerare) och / eller nybörjarvänliga?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

PIC16F628A är en "standard"-kontroller, liten med lagom många funktioner för mindre projekt eller som nybörjare (PIC16LF627 är nästan samma).

PIC16F818 är som ovanstående, men med ännu fler funktioner.

PIC12C508A går bara att programmera en gång
Dukeman

Inlägg av Dukeman »

vilka av de där går att programmera med Tusses programmerare då? (väldigt lik eller identisk med JDM har jag fått för mig)
Användarvisningsbild
mrmike

Inlägg av mrmike »

Har inte använt tusses men jag har ett tips.
Om du vill få en liten översikt över dina chip (pinantal, minne, specialfunktioner etc) kan du:
1. Gå in på www.microchip.com
2. Välja "Products"
3. Välja "8-bit Microcontrollers"
4. Välja vilken familj du vill titta på under "Product Family"
Här kan du också komma vidare till en kortfattad beskrivning av varje chip.
Skriv svar